Starten als zzp'er: wat zijn de kosten?
Gepubliceerd
31 december 2023
Laatst geüpdatet
20 september 2024
Leestijd
4 minuten
- Gepubliceerd: 7 januari 2020
- Laatst geüpdate: 20 september 2024
- Leestijd: 4 minuten
Je hebt het besluit genomen: je gaat voor jezelf beginnen. Dat is vooral heel leuk, maar je moet ook direct veel regelen. Je schrijft je in bij de KVK en zet je eigen administratie op. En je regelt natuurlijk je financiën. Want dat starten als zzp’er, wat kost dat eigenlijk?
Starten als zzp’er: kosten voor inschrijving bij de KVK
Klaar om te starten als zzp’er? Dan is het tijd om je in te schrijven bij de KVK. Voor het inschrijven van een eenmanszaak betaal je eenmalig € 80,10 inschrijfkosten.
Je hoeft je niet apart in te schrijven bij de Belastingdienst. Dit regelt de KVK voor je. Na inschrijving bij de KVK ontvang je een brief van de Belastingdienst. Hierin staat of je ondernemer bent voor de btw. Is dat het geval, dan lees je daarin ook hoe en wanneer je btw-aangifte doet. Belangrijk om te weten: ook als je geen omzet hebt gedraaid, moet je aangifte doen. Doe je dat niet, dan kan je dit een fikse geldboete opleveren.
Administratie regelen
Bij ondernemen komt de nodige administratie kijken. Je boekhouding is een belangrijk onderdeel hiervan. Dit kun je zelf oppakken door een Excel-bestand bij te houden. Met een zakelijke Knab-rekening kun je ook gebruikmaken van de boekhoudkoppeling. Hiermee worden al je af- en bijschrijvingen van je zakelijke rekening automatisch naar je online boekhoudprogramma geïmporteerd. Hiervoor betaal je slechts € 1,50 per maand extra bovenop je pakketkosten.
Is boekhouden niets voor jou? Je kunt er ook voor kiezen om dit uit te besteden aan een boekhouder of een accountant. Dit kost gemiddeld € 500 per jaar. Zo weet je zeker dat het goed gaat en dat je geen fiscale aftrekposten misloopt.
Een zakelijke rekening kiezen
Niet verplicht, wel heel handig: een zakelijke bankrekening. Het is de perfecte manier om je zakelijke- en privéfinanciën te scheiden, iets wat heel prettig is voor je boekhouding. Een rekeningnummer op naam van je bedrijf oogt ook professioneel naar opdrachtgevers toe. Bekijk alle voordelen van een zakelijke rekening.
Wat je betaalt voor een zakelijke rekening, verschilt per bank. Knab Zakelijk is in ieder geval een van de voordeligste keuzes voor zzp’ers: voor € 7 per maand heb je een compleet bankpakket. Startende ondernemers ontvangen de eerste zes maanden 50% korting, waardoor het je maandelijks nog maar € 3,50 kost.
Ga je meteen goed van start en kies je voor een zakelijke rekening mét boekhoudpakket? Op deze starterscombi krijg je het eerste jaar € 42 korting. Mooi meegenomen!
Ook profiteer je als startende zzp’er van leuke startersvoordelen bij Knab. Zo ontvang je bijvoorbeeld € 30 korting op een online training van Profit First.
Verzekeringen voor zzp’ers
Je kunt als zzp’er zelf bepalen welke zakelijke verzekeringen je afsluit. Verzekeringen die vaak worden gekozen zijn:
- bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering;
- beroepsaansprakelijkheidsverzekering;
- rechtsbijstandverzekering;
- arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Voor je zakelijke verzekeringen betaal je een maandelijkse of jaarlijkse premie. De kosten verschillen. De jaarpremie voor een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering begint ongeveer bij € 150. Voor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering betaal je soms wel € 350 per jaar.
Naast de premie betaal je voor advies, de wettelijke zorgplicht en het afsluiten van de verzekering. Wel fijn: veel van deze kosten zijn fiscaal aftrekbaar als zakelijke kosten tijdens de aangifte inkomstenbelasting.
Benieuwd naar de mogelijkheden bij Knab?
Pensioen opbouwen als zzp’er
Als zzp’er moet je zelf je pensioen regelen. Dat kun je simpel houden door een extra spaarrekening te openen. Wat dat kost, verschilt per bank. Met een Knab-rekening open je kosteloos zoveel spaarrekeningen als je zelf wilt.
Het nadeel hiervan is dat je altijd bij je spaargeld kunt. Dit kan nog wel eens verleidelijk zijn. Ook moet je vanaf een bepaald bedrag vermogensbelasting betalen. Gelukkig zijn er meerdere mogelijkheden. Zo kun je ook:
- banksparen;
- deposito sparen;
- beleggen;
- investeren via crowdfunding.
Lees meer over sparen voor je pensioen als zzp’er.
Elektronica en andere materialen
Tegenwoordig ben je eigenlijk nergens meer zonder een laptop en je smartphone. Maar misschien heb jij meer middelen nodig om je werk te kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld een tablet, fotocamera of gereedschap.
Wat je precies kwijt bent, hangt dus af van wat je nodig hebt. Handig om hiervan een lijstje te maken, zodat je een overzicht hebt van de kosten. Je kunt bij de Belastingdienst controleren of dit aftrekbare kosten zijn. Scheelt weer wat centen.
De nodige communicatiemiddelen
→ Huisstijl
Je huisstijl is meer dan alleen een leuke bedrijfsnaam en een mooi logo. Het moet passen bij de identiteit van je merk. Ben jij een creatieveling? Dan kun je zelf aan de slag met Photoshop en InDesign. Deze programma’s kun je een maand lang gratis uitproberen. Daarna betaal je € 24,19 per maand. Vind je dit lastig, dan kun je deze designs uitbesteden aan een expert. Zorg wel dat je 100% tevreden bent, voordat je het laat afdrukken op je visitekaartjes, briefpapier en andere marketingmiddelen.
→ Website
Een goede website is tegenwoordig onmisbaar. Je betaalt standaard voor de domeinregistratie en hosting van je website. Een domeinregistratie kost gemiddeld € 10 per jaar. Voor hosting betaal je gewoonlijk € 4 per maand. Ben je geen ervaren websitebouwer? Dan kost het je meer geld, aangezien je dit waarschijnlijk wilt uitbesteden. Lees meer over een eigen website maken als zzp’er.
Vervoer: auto, fiets of ov?
Zakelijke reiskosten – ov, taxi en vliegtuig – zijn 100% fiscaal aftrekbaar, zolang je kunt aantonen dat je deze kosten hebt gemaakt. Bewaar je bonnetjes dus goed en maak maandelijks een uitdraai van de reizen op je OV-chipkaart.
Ga je liever met de auto of fiets? Dan gelden er andere regels. Je kunt je auto en fiets als privébezit of op naam van de zaak kopen. Lees meer over zakelijk autorijden of een fiets van de zaak als zzp’er.
Kosten werkruimte
Ben je zzp’er en werk je vanuit huis? Dan kun je deze kosten – bijvoorbeeld voor internet – helaas niet aftrekken bij je belastingaangifte. Het kan ook zijn dat je een bedrijfsruimte nodig hebt voor je werk, bijvoorbeeld omdat je een beautysalon begint. De kosten voor de huur van een aparte bedrijfsruimte zijn wél fiscaal aftrekbaar.
Meer over starten als zzp’er
Hopelijk heb je nu een beter beeld van de kosten die je maakt als startende zzp’er. Zorg altijd voor een duidelijk overzicht van je in- en uitgaven. Zolang dit in balans is, kan het bijna niet misgaan.
⇒ Wil je meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze pagina vol handige tips over starten als zzp’er.
Je las zojuist een artikel uit de Knab Bieb. Dé online verzamelplek met honderden praktische artikelen over hoe je je geldzaken als zzp'er slim kunt regelen.
Lindy Bekking
Lindy werkt als Content Marketeer bij Knab. Wij helpen jou om grip te krijgen op je financiën en het maximale uit je geld te halen.