Eigen website maken als zzp’er: met deze tips haal je er alles uit
Laatst geüpdatet
22 februari 2022
Leestijd
4 minuten
- Laatst geüpdate: 22 februari 2022
- Leestijd: 4 minuten
Voor een zzp’er is een goed visitekaartje cruciaal. Een sterke website is misschien wel het beste visitekaartje dat je kunt hebben. Hiermee kun je online opdrachtgevers werven die je in het echte leven wellicht nooit had ontmoet. Met deze tips weet jij straks hoe je nu het meeste uit een eigen website kunt halen.
Denk goed na over het adres van je website (domeinnaam en -extensie)
Je domeinnaam koppel je vaak aan je bedrijfsnaam. Ons bedrijf heet Knab, dus onze domeinnaam is knab.nl. Klinkt makkelijk zat. De kans bestaat alleen dat het webadres dat bij jouw bedrijfsnaam past, al bezet is. Check dus snel of jouw domeinnaam nog beschikbaar is. Dat kun je doen bij ieder bedrijf waar je een domeinnaam kunt kopen.
Bedenk ook welke domeinextensie je wilt. Dit is bijvoorbeeld .nl of .com. Registreer daarbij ook de andere extensies, om te voorkomen dat een concurrent met jouw naam aan de haal gaat.
Lees hier meer over hoe je een goede domeinnaam kiest.
Werk het doel van je website uit
Wat wil je precies vertellen op je website? Werk dit uit voordat je begint met het (laten) bouwen van een website. Dit kan in de beginfase puntsgewijs. Je hoeft dus niet vooraf al alle teksten volledig uit te schrijven, maar je wilt wel bedenken welke pagina’s je nodig hebt en welk doel deze pagina’s hebben. Is dat informeren, enthousiasmeren, of wil je direct bezoekers van je website converteren naar klant?
Welke pagina’s je nodig hebt, hangt helemaal af van het type bedrijf dat je hebt. Er zijn wel een aantal basispagina’s die je eigenlijk altijd nodig hebt, zoals een homepage en een pagina met je contactgegevens.
Wil jij een webshop starten? Lees dan ons artikel met 7 tips voor een webshop.
Handige tip: Bekijk andere websites in jouw branche
Grote kans dat er in jouw branche concurrenten zijn die het goed doen. Hoe ziet hun website eruit? Wat voor pagina’s hebben ze gemaakt en wat vertellen ze er precies op? Dit kan jou weer inspireren. Je hoeft natuurlijk niet het wiel uit te vinden.
Je kunt zelf je website maken...
Er zijn tegenwoordig verschillende systemen die het je relatief makkelijk maken om een website te maken. Denk aan WordPress of Joomla. Je hoeft echt geen developer te zijn om hiermee een mooie website neer te zetten. Deze systemen bieden bijvoorbeeld voorbeeld-websites of thema's die je kunt aanpassen naar je eigen smaak en op een simpele manier kunt vullen met jouw eigen inhoud.
...maar dat is niet altijd handig
Heb je een ingewikkeldere website nodig, heb je weinig tijd of heb je echt geen kaas gegeten van de online wereld? Besteed de bouw dan uit aan een professional. Via Knab kun je als zakelijke klant met korting een website laten bouwen.
Verwerk je merk
Je website is je visitekaartje, een goede plek dus om je merk te laden. Hoe? Je merk is een totaalervaring, maar begin vooral klein. Als zzp’er heb je misschien al wel een logo laten maken. Deze mag prominent op je website terugkomen. Vaak staat het logo van het bedrijf in de linkerbovenhoek naast het navigatiemenu en vaak ook helemaal onderaan in de footer.
Denk er daarnaast over na hoe je schrijft op je website. Staan er formele of informele teksten op je website? Is het zakelijk of soms ook humoristisch? Nu is ook hét moment om te kiezen voor een huisstijl, voor zover je dat nog niet had gedaan. Denk hierbij aan het lettertype, de kleuren, het type afbeeldingen dat je gebruikt. Dit kan bijvoorbeeld minimalistisch zijn of juist heel kleurrijk.
Werk aan zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Een website die niemand kan vinden, daar heb je niet zoveel aan. Gelukkig zijn er zaken die je kunt verbeteren om ervoor te zorgen dat jouw website hoger in de zoekresultaten van Google komt te staan. Denk bijvoorbeeld aan de laadtijd van je website en het type woorden dat je op jouw website gebruikt. Je leest hier alles over in ons artikel met SEO-tips voor zzp’ers.
Vergeet social media niet
Als je je als zzp’er online wilt profileren met een website, kan het ook handig zijn om op social media als Instagram en Facebook een account aan te maken. Je kunt hiermee het bereik van jouw bedrijf verder vergroten en fans creëren van je onderneming. Kijk hierbij vooral goed waar jouw doelgroep zich bevindt en of jouw boodschap aansluit op het kanaal. Ben jij bijvoorbeeld illustrator, dan is Instagram dé plek voor jou.
Hierover lees je meer in ons artikel over social media strategie.
Maak je website mobielvriendelijk
Steeds meer mensen bezoeken websites op hun mobiel in plaats van met een laptop. Wel zo belangrijk dat je site ook dan goed leesbaar is en helemaal lekker werkt. Als dat niet zo is, kan het je zomaar klanten kosten.
Je kunt je website mobielvriendelijk maken door je site 'responsive' te (laten) bouwen. Dat betekent dat de site zich automatisch aanpast aan het scherm waarop het wordt bekeken. Veel software waarmee je een website bouwt - zoals WordPress - hebben thema's die responsive zijn. Even op letten dus!
Weet hoe je website presteert
Als jouw website eenmaal staat, wil je vast weten hoeveel mensen je site bezoeken. Dit kun je vaak terugzien in het systeem waarmee je je website beheert. Je kunt dit ook meten met Google Analytics. Met deze online tool zie je bijvoorbeeld hoeveel mensen via social media landen op een pagina en weer direct weggaan.
Met dit soort inzichten kun je direct aan de slag. Wellicht zien mensen niet op de pagina wat ze hadden willen zien. Hoe kun je dat verbeteren? Een website kun je wat dat betreft altijd blijven verbeteren.
Alles wat je nodig hebt als zzp’er
Als klant van Knab heb je niet alleen een voordelige zakelijke rekening, maar krijg je ook toegang tot handige voordelen. Bekijk hier alle startersvoordelen!
Jade Karthaus
Jade is SEO- en content marketingspecialist. Ze werkte tussen 2017 en 2020 bij Knab waar ze leiding gaf aan het Content Team.