Aanloopkosten zzp'er: dit mag je wel en niet aftrekken
Gepubliceerd
20 maart 2023
Laatst geüpdatet
29 mei 2024
Leestijd
3 minuten
- Gepubliceerd: 20 maart 2023
- Laatst geüpdate: 29 mei 2024
- Leestijd: 3 minuten
Een bedrijf starten is een geweldig avontuur. Je gaat iets doen waar je blij van wordt en waar je goed in bent. Maar ondernemen kost ook geld. De kosten die je maakt tijdens het opstarten van je bedrijf noem je aanloopkosten. Veel van die aanloopkosten mag je aftrekken tijdens je aangifte inkomstenbelasting. Bovendien mag je de betaalde btw in veel gevallen terugvragen bij je eerste btw-aangifte. In dit artikel nemen we je mee in welke kosten je wel en niet mag aftrekken.
Wat zijn aanloopkosten?
Onder aanloopkosten rekent de fiscus alle kosten die helpen om de onderneming op te richten. Het gaat enkel om de kosten die je maakt vóórdat de onderneming start. De kosten die je betaalt voor je KVK-inschrijving mag je ook nog rekenen tot aanloopkosten en zijn dus fiscaal aftrekbaar.
Welke aanloopkosten mag je aftrekken?
Onthoud goed dat je aan moet kunnen tonen dat de gemaakte kosten daadwerkelijk bijdragen aan de oprichting van je bedrijf. Bewaar bonnen, facturen of bijvoorbeeld je kilometeradministratie op een veilige plek - bijvoorbeeld in een online boekhoudprogramma - én oordeel met gezond verstand of dit echt wel bijdraagt aan je onderneming.
Het is belangrijk om het volgende onderscheid scherp te hebben:
- De gemaakte kosten exclusief btw mag je - in de eerste vijf jaren na de start van je onderneming - aftrekken van je belastbare winst tijdens je aangifte inkomstenbelasting.
- De betaalde btw mag je verrekenen (terugvragen) tijdens je eerste btw-aangifte.
Laten we nu kijken om welke aanloopkosten het gaat.
Reclame- en promotiekosten
Alles wat bijdraagt aan de promotie van je onderneming, zoals visitekaartjes laten ontwerpen en drukken, een huisstijl laten maken en een website laten bouwen.
Advieskosten
Maak je vooraf kosten voor een accountant, juridisch adviseur, notaris of andere professional? Dit valt onder je aanloopkosten.
Opleidingskosten
Moet je voor jouw bedrijf een certificaat behalen of wil je jezelf ontwikkelen? Alle opleidingen, cursussen, boeken en trainingen die bijdragen aan de oprichting van je bedrijf, die zijn aftrekbaar.
KVK-inschrijving
Je inschrijving bij KVK kost ook een aantal tientjes, maar wees gerust: ook deze kosten mag je aftrekken mag je aftrekken van je belastbare winst. Let op: Over de inschrijving betaal je geen btw. Die kun je dus ook niet verrekenen bij je btw-aangifte.
Aanschaf bedrijfsmiddelen
Machines, apparatuur of andere middelen die essentieel zijn voor het runnen van je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een laptop, telefoon of printer, om maar iets te noemen.
Bedrijfspand
De kosten die je vooraf maakt voor een bedrijfspand - denk aan de inrichting/opknappen - kun je ook als aanloopkosten aftrekken van je winst.
Reiskosten
Maak je alvast wat ritjes met je auto voor de oprichting van je onderneming, dan mag je in 2024 €0,23 per gereden kilometer aftrekken. Bovendien mag je betaalde btw verrekenen bij je btw-aangifte.
Let op: Voor je woon-werkverkeer mag je de btw niet verrekenen. Dat gaat om verkeer van je huis naar je eventuele eigenkantoor of een vaste opdrachtgever. Voor andere zakelijke ritten, mag je de btw wel verrekenen. De € 0,23 cent per kilometer mag je in beide gevallen aftrekken van je winst.
Welke aanloopkosten mag je niet aftrekken?
Het aanloopkosten voorbeeld is pas accuraat als we ook kijken naar wat je niet mag aftrekken. In principe mag je alle relevante zakelijke kosten over de laatste vijf jaar voor oprichting van je bedrijf gewoon opgeven.
- Echter, sommige kostenposten mag je sowieso niet aftrekken als aanloopkosten:
- Kleding die niet tot de werktenues behoort;
- Boetes die je hebt gekregen;
- Je eigen lunchkosten.
Daarnaast heb je misschien ook nog wel eens te maken met beperkt aftrekbare kosten. Dit zijn kosten die enkel boven een bepaalde drempel aftrekbaar zijn, zoals excursies, verhuiskosten of relatiegeschenken.
Privé-spullen inbrengen in de zaak
Maar hoe zit het dan met kosten die je eerder in privé hebt aangeschaft, maar nu zakelijk wil gebruiken? Dit is een slimme manier om eerder aangeschafte middelen te hergebruiken, waardoor je niet de hoge kosten hebt, maar wel de kosten mag aftrekken!
Laten we zeggen dat je vorig jaar een goede laptop hebt gekocht, voordat je ondernemer werd. Voor computers geldt dat de Belastingdienst uitgaat van 10% restwaarde en een afschrijving van 20% per jaar. De nieuwprijs was € 2.000, waarvan € 420 de btw betreft. De waarde van vandaag de dag is relevant, omdat je dan kan berekenen hoeveel je mag aftrekken als aanloopkosten.
De berekening ziet er als volgt uit: € 2.000 - € 420 = € 1.580. Hier haal je de restwaarde van 10% vanaf en dan blijft er € 1.422 over. De Belastingdienst gaat uit van een afschrijving van een vijfde per jaar. Je kocht de computer vorig jaar, dus er is sprake van de volgende rekensom: € 1.422/5 = € 284,40. Deze afschrijving trekken we af van de aankoopwaarde, waardoor er een economische waarde van vandaag de dag wordt bepaald: € 1.137,60.
Je neemt de computer op in je administratie voor dit bedrag en schrijft jaarlijks ook nog eens € 284,40 op de zaak. Dat is nog eens een fijne inkopper!
Gloednieuw: Knab Boekhoudpakket voor zzp'ers
Sinds kort heeft Knab ook een boekhoudpakket. Het Knab Boekhoudpakket is helemaal afgestemd op de behoefte van de zzp'er. Een compleet pakket voor slechts € 12 per maand! Je kan het pakket - zonder extra kosten - koppelen met je betaal- en spaarrekeningen van Knab.
Starterscombi: het eerste jaar € 42 korting
Ga je meteen goed van start en kies je voor een zakelijke rekening mét boekhoudpakket? Op deze starterscombi krijg je het eerste jaar € 42 korting. Mooi meegenomen!
Ook je andere geldzaken goed regelen?
Als startend zzp'er komt er veel op je af. Zeker op het gebied van financiën. Het internet staat vol met uitgebreide informatie en goedbedoelde adviezen, maar soms wil je gewoon even kort de belangrijkste informatie hebben. In onze Startersgids voor zzp'ers vind je alles wat je als startend zzp'er moet weten over je geldzaken.
Casper Zwart
Casper is Adviseur Klanttevredenheid bij Knab en heeft daarnaast veel ervaring als schrijver. Hij doet al jaren regelmatig onderzoek naar de behoeftes en ervaringen van zzp'ers.