Boekhouden voor beginners: uitleg en tips voor zzp’ers

Als je net bent gestart met een eigen bedrijf is de administratie nog wel te overzien. Maar naarmate je bedrijf groeit, stapelen de facturen en afschriften zich op en wordt overzicht belangrijker. Gelukkig hoeft boekhouden tegenwoordig geen hogere wiskunde te zijn. Van de basics tot aan de belastingaangifte: dit is boekhouden voor beginners. 
Gepubliceerd
17 december 2019
Laatst geüpdatet
17 december 2019
Leestijd
2 minuten
- Gepubliceerd: 16 december 2019
- Laatst geüpdate: 17 december 2019
- Leestijd: 2 minuten

Als je net bent gestart met een eigen bedrijf is de administratie nog wel te overzien. Maar naarmate je bedrijf groeit, stapelen de facturen en afschriften zich op en wordt overzicht belangrijker. Gelukkig hoeft boekhouden tegenwoordig geen hogere wiskunde te zijn. Van de basics tot aan de belastingaangifte: dit is boekhouden voor beginners. 

GettyImages-1053987636 (1)-1

Wat is boekhouden?

Boekhouden is het systematisch bijhouden van de financiën van je bedrijf. Hieronder vallen alle administratieve werkzaamheden. Als zzp’er of ondernemer ben je wettelijk verplicht om een boekhouding bij te houden en deze minimaal zeven jaar te bewaren, maar het is ook voor jezelf handig. Door een gestructureerde administratie krijg je namelijk inzicht inkomsten, uitgaven en (eventuele) winst. 

Wat hoort er allemaal in je boekhouding?

Je boekhouding bestaat uit alle gegevens die je vastlegt over je bedrijf. Zowel op papier als digitaal. Denk bijvoorbeeld aan kassabonnen, kasadministratie, het inkoop- en verkoopboek, bankafschriften, ontvangen en verzonden facturen, contracten en overeenkomsten en databestanden. Ook (klad)aantekeningen, agenda’s en tussentijdse berekeningen moet je bewaren. Op de website van de Belastingdienst vind je een handig overzicht.

Boekhouden voor beginners: 5 stappen

Wanneer je een eigen bedrijf hebt, moet je dus verplicht je boekhouding bijhouden. Maar waar begin je? Om je op weg te helpen, hebben we vijf stappen op een rij gezet. 

1. Je administratie zelf doen of uitbesteden?

Bepaal eerst hoe je je administratie wilt bijhouden. Besteed je alle werkzaamheden volledig uit aan een boekhouder of kies je er juist voor om alles zelf te doen? Een beetje van beide kan ook. Dan houd je je boekhouding bijvoorbeeld grotendeels zelfstandig bij, maar is er wel een boekhouder die controleert en helpt waar nodig.

Twijfel je nog hoe je het gaat aanpakken? In ons artikel over de zzp administratie lees je meer over deze mogelijkheden. 

2. Offline of online boekhouden 

Vervolgens is het goed om na te denken hoe je alle gegevens gaat verwerken. Dat kan online, maar ook offline. Online boekhouden is steeds meer in opkomst. Bij deze optie kies je een boekhoudprogramma dat goed bij jouw situatie past. Hulp nodig? Doordat een boekhoudprogramma vaak in de cloud is, deel je je boekhouding ook op afstand eenvoudig met een boekhouder. 

Het is ook mogelijk om je boekhouding offline te doen. Bijvoorbeeld in Excel of met een offline boekhoudpakket. Bekijk hier de voor- en nadelen van Excel tegenover een online boekhoudpakket en kies welke optie jou het meeste ligt.

3. Orde creëren in je zakelijke financiën

Als je weet hoe je je administratie wilt gaan doen, is het zaak om orde te creëren in je zakelijke inkomsten en uitgaven. Maak bijvoorbeeld aparte potjes voor je btw, winst, inkomstenbelasting en reserves. Zo kun je goede keuzes maken, die je bedrijf helpen groeien. Een goed begin, is het halve werk. 

4. Aan de slag met je administratie!

Heb je geldzaken op orde? Dan kun je echt aan de slag. Om fouten te voorkomen, is het slim om elke week of maand een vast moment te plannen om je administratie bij te werken. Je urenregistratie - waarmee je aantoont dat je aan het urencriterium voldoet en in aanmerking komt voor ondernemersaftrek - kun je zelfs dagelijks bijhouden. Zo weet je zeker dat je geen uren vergeet en zorg je voor een goede weergave van het gewerkte aantal uur. 

Lees ook de tien geboden van een goede zzp administratie

5. De btw- en IB-aangifte doen

Vroeg of laat moet je eraan geloven: de btw- en inkomstenbelasting aangifte. De Belastingdienst verwacht dat je alle gegevens tijdig en op de juiste manier doorgeeft en invoert. 

Btw-aangifte doen

De btw-aangifte, oftewel: de aangifte omzetbelasting - doe je doorgaans een keer per kwartaal. Zelfs als je geen omzet gemaakt hebt. Bang dat je het vergeet? Geen zorgen: als je net bent ingeschreven bij de KVK ontvang je de eerste keer automatisch een bericht wanneer het zover is. 

De eerste btw-aangifte mag zowel online als op papier. Alle aangiftes die daarna volgen moeten online worden gedaan. Had jij al zzp klussen aangenomen, voordat je ingeschreven stond bij de KVK? Dan moet je soms btw-aangifte doen met terugwerkende kracht. 

Wil jij geen fouten maken in je aangifte? Wij hebben zeven veelgemaakte fouten op een rij gezet, zodat jij deze kunt voorkomen.

Aangifte inkomstenbelasting als zzp’er

Als zzp’er of ondernemer moet je naast de periodieke btw-aangifte ook elk jaar aangifte inkomstenbelasting doen. Dit moet altijd voor 1 mei en volledig digitaal. Kun jij wel wat tips gebruiken? In dit artikel, met bijbehorende video, leer je welke zakelijke kosten je kunt aftrekken en welke aftrekposten je kunt toepassen tijdens de belastingaangifte.

Je boekhouding automatiseren?

Kies jij voor het gemak van een boekhoudpakket? De zakelijke rekening van Knab koppel je aan maar liefst twaalf pakketten. Handig, want zo worden je af- en bijschrijvingen automatisch in je pakket geüpload. Bekijk de mogelijkheden!


Arlette Cernëus
Arlette is Content Marketeer en werkt sinds september 2016 bij Knab. Ze schrijft voornamelijk over financiële zaken, zoals hypotheken, verzekeren en belastingen. Zo helpt ze jou grip te krijgen op je financiën.


Deel via:

Ook interessant voor jou

Koppel je bank met je boekhoudpakket  Check het hier

Profiteer nu bij Knab van de voordeligste zakelijke rekening van Nederland