3x boekhouden voor beginners: zelf doen, uitbesteden of samen doen
Laatst geüpdatet
14 juni 2023
Leestijd
2 minuten
- Laatst geüpdate: 14 juni 2023
- Leestijd: 2 minuten
Ben je net gestart als zzp’er of maak je plannen om te gaan beginnen? Dan komt er veel op je af, waaronder het opzetten van je boekhouding. En dat is niet voor iedereen een feestje, al bepaal je gelukkig zelf hoe je dat aanpakt.
Wil je het graag zelf doen, liever helemaal uitbesteden of zoek je naar samenwerking met een boekhouder? Ontdek hoe het boekhouden voor beginners er in jouw geval uit zal zien. Bijvoorbeeld als je er het liefst zo min mogelijk omkijken naar hebt of als je het juist leuk vindt om er zelf mee aan de slag te gaan.
Boekhouden voor beginners: 3 mogelijkheden
Je hebt drie mogelijkheden om te beginnen met de boekhouding:
- Zelf doen
- Uitbesteden
- Samen doen
1. Zelf doen
Veel zzp’ers kiezen ervoor om hun administratie gewoon zelf te doen. De boekhouding hoeft niet ingewikkeld te zijn, omdat je met een eenmanszaak bijvoorbeeld niet verplicht bent om een jaarrekening op te (laten) stellen.
Als je ervoor kiest om zelf te beginnen met de boekhouding heb je daar geen boekhouder voor nodig. Je houdt de administratie gewoon zelf bij. Dat kun je online of offline doen, zowel met een boekhoudprogramma als in Excel of met een andere oplossing.
Het grote voordeel van zelf doen? Je maakt weinig kosten omdat je geen boekhouder nodig hebt. Er dan natuurlijk wel iets meer tijd in de administratie zitten, al zorg je er daarmee ook voor dat je goed op de hoogte bent van de financiële situatie van jouw bedrijf.
2. Uitbesteden
Wil je liever je boekhouding uitbesteden als je gaat starten? Misschien wil je jouw tijd volledig besteden aan het starten van jouw bedrijf of kijk je enorm op tegen de administratie. Je kunt de boekhouding uitbesteden aan een boekhouder, die ervoor zorgt dat alles netjes klopt.
Let op: wil je beginnen met de boekhouding? Je hebt als zzp’er voldoende aan een boekhouder. Die is vaak goedkoper dan een accountant.
Je bespaart met het uitbesteden van de boekhouding natuurlijk veel tijd. Soms zal je zelf de nieuwe facturen maken en de bonnetjes scannen. De boekhouder doet de rest. Houd er aan de andere kant rekening mee dat je hiervoor meer kosten maakt en dat je minder gevoel krijgt bij de administratie van jouw bedrijf en je financiële situatie.
3. Samen doen
Je kunt ook besluiten om je boekhouding samen te doen als je gaat beginnen. Het is een beetje van beiden, waarbij je samenwerkt met een boekhouder. Dat kan bijvoorbeeld in een online boekhoudprogramma, waarvoor jullie allebei de inloggegevens hebben.
Je geeft jouw boekhouder toegang tot de administratie, bijvoorbeeld om af en toe mee te kijken of je de juiste informatie hebt ingevoerd. Daarnaast kun je makkelijk om hulp vragen, als je er zelf niet helemaal uitkomt.
Het grote voordeel is dat je op de kosten bespaart, ten opzichte van volledig uitbesteden. Bovendien ben je zelf in controle en weet je precies wat erin komt en wat eruit gaat.
Online of offline boekhouden
Heb je een keuze gemaakt om het zelf te doen, uit te besteden of om het samen te gaan doen? Dan is het belangrijk om te bepalen of je dat online of offline wilt gaan doen. Wij zetten de mogelijkheden voor je op een rij:
- Offline oplossingen
Wil je boekhouden in Excel of gebruik maken van software op jouw computer? Je hebt er geen internetverbinding voor nodig, al kun je er alleen mee werken op jouw eigen computer. - Online boekhouden
Liever boekhouden in de cloud? Steeds meer zzp’ers kiezen voor een boekhoudprogramma waarmee ze overal online kunnen inloggen.Offline oplossingen
48% van de zzp’ers gebruikt Excel voor de boekhouding, iets dat je helemaal offline kunt doen. Het lijkt voor velen de makkelijkste manier om de boekhouding voor beginners te doen.
Tip: wil je gebruik maken van Excel? Bij Knab kun je een gratis boekhoud-exceltemplate downloaden!
Naast Excel kun je offline gebruik maken van een traditioneel boekhoudprogramma die je op jouw computer installeert. Houd er rekening mee dat je altijd toegang moet hebben tot die computer om de administratie bij te kunnen werken.
Online boekhouden
Wil je de boekhouding liever online doen? Dan kun je gebruik maken van een online boekhoudprogramma. Je kunt je administratie zelf doen of samenwerken met een boekhouder in hetzelfde programma.
Het programma maakt je de administratie zo makkelijk mogelijk. Je maakt online jouw facturen, koppelt betalingen aan je bankrekening en bereidt bijvoorbeeld de btw-aangifte voor.
Beginnen met boekhouden: wat kies jij?
Wil je beginnen met boekhouden en ben je benieuwd welke methode het beste bij jou past? We helpen je graag met onze checklist boekhouden voor beginners, zodat je helder op een rij krijgt wat er allemaal moet gebeuren. Als je gaat starten komt er waarschijnlijk al ontzettend veel op je af, dus is de administratie niet het eerste waar je aan denkt.
Wil je de boekhouding vooral zo makkelijk mogelijk maken? Dan zit je helemaal goed met het Knab Boekhoudpakket. Dit online boekhoudprogramma is speciaal ontwikkeld voor (starternde) zzp'ers!
Knab
Met behulp van slimme technologie helpt Knab jou meer uit je geld te halen. Door je handige bespaartips en alerts te geven bijvoorbeeld.