Btw-aangifte doen als zzp’er: wanneer moet dit?

  • Gepubliceerd: 28 juni 2019
  • Laatst geüpdate: 8 juli 2019
  • 2 minuten

Belasting is misschien niet je favoriete onderwerp, maar het is wel belangrijk om het goed te regelen. En dat is extra werk voor jou als zzp’er. Je hebt namelijk niet alleen te maken met de jaarlijkse inkomstenbelasting, je moet ook btw-aangifte doen. Wat is dat precies en wanneer moet je dit doen? Je leest het hier.

Btw-aangifte doen, deze zzp'er verdiept zich in de details

Wat is de btw-aangifte?

De btw-aangifte, ook wel aangifte omzetbelasting, is de aangifte die je doet over de btw die je als ondernemer hebt ontvangen - en de btw die je mag aftrekken. En wat is btw ook alweer? Btw staat voor 'belasting toegevoegde waarde’ en dit is de belasting die wordt geheven bij de levering van producten en diensten.

Eerste btw-aangifte als startende ondernemer

Ben je net gestart als zzp’er of ondernemer? Nadat je je hebt aangemeld bij de KVK ontvang je automatisch bericht van de Belastingdienst over de btw-aangifte. In dit bericht staat ook voor wanneer jouw eerste aangifte gedaan moet zijn. Let op! Ook als je nog geen omzet hebt gemaakt, wordt er van je verwacht dat je aangifte doet.

Moet elke zzp’er en ondernemer btw-aangifte doen?

Nee, niet elke zzp’er of ondernemer is verplicht om btw-aangifte te doen. Dit hangt bijvoorbeeld af van of je genoeg inkomsten haalt uit jouw bedrijf of het beroep dat je uitoefent. Ook zijn er bepaalde beroepen en werkzaamheden vrijgesteld van omzetbelasting. Als je btw-aangifte moet doen, ontvang je bericht van de Belastingdienst.

Wanneer word je vrijgesteld van btw-aangifte?

Het is altijd aan de Belastingdienst om te bepalen of je wel of geen btw hoeft af te dragen. Dit is in principe gekoppeld aan specifieke beroepen en werkzaamheden. Denk hierbij aan medische specialisten, erkende kinderopvang, en strikt inhoudelijke tekstschrijvers. Als je vrijgesteld bent van de btw-aangifte, mag je ook geen btw rekenen op facturen voor klanten of opdrachtgevers. Je moet dan altijd op de factuur vermelden dat er sprake is van een vrijstelling.

Wat als je deels werkzaamheden verricht die zijn vrijgesteld?

Het kan natuurlijk dat jij bijvoorbeeld een tekstschrijver bent die zowel commerciële als strikt inhoudelijke teksten levert. Je maakt dan omzet die deels vrijgesteld is en deels belast wordt. In dat geval moet je jouw inkomstenbronnen opsplitsen in jouw zakelijke administratie. Verstandig om hier contact over op te nemen met de Belastingdienst.

Hoe vaak moet je aangifte doen?

De meeste zzp’ers en ondernemers moeten elk kwartaal de aangifte doen voor de btw. Hoe vaak je precies btw-aangifte moet doen, staat in het bericht dat je ontvangt van de Belastingdienst na jouw start als ondernemer. Als je per kwartaal meer dan € 15.000 aan btw betaalt, moet je maandelijks aangifte doen. En wanneer je per jaar minder dan € 1.883 betaalt aan btw, kun je jaarlijks aangifte doen. In dat laatste geval kan je ook gebruik maken van de kleineondernemersregeling (KOR). De KOR is een fiscaal voordeel voor kleine ondernemers.

Wanneer moet je btw-aangifte doen over 2019?

De deadlines voor de btw-aangifte over 2019 vind je in de tabel hieronder. Je vindt deze ook terug op de website van de Belastingdienst.

Periode Deadline
1e kwartaal 2019 30 april 2019
2e kwartaal 2019 31 juli 2019
3e kwartaal 2019 31 oktober 2019
4e kwartaal 2019 31 januari 2020

 

Wat als je te laat aangifte doet?

De Belastingdienst gaat ervan uit dat je zelf bijhoudt wanneer het tijd is voor de btw-aangifte en stuurt uit zichzelf geen aanslag of een herinnering. Wees hier dus zelf scherp op, want als je te laat aangifte doet krijg je een boete. Kan jij wel een herinnering gebruiken? De Belastingdienst heeft de app ‘de btw-alert’ ontwikkeld. Je kunt in deze app herinneringen instellen voor jouw aangifte (maand, kwartaal of jaar).

Lees hier nog 6 andere valkuilen van btw-aangifte.

Wanneer moet je betalen?

Als uit de aangifte blijkt dat je btw moet betalen, ontvang je een naheffingsaanslag met een acceptgiro. Hierop staat duidelijk aangegeven hoeveel je moet betalen en wat hiervoor de deadline is. Krijgt je juist btw terug? Dan ontvang je een brief waarin staat hoeveel je terugkrijgt, de zogenaamde teruggaafbeschikking.

Houd de btw apart

De btw-bedragen die je later weer moet afdragen aan de Belastingdienst, kan je het beste tijdelijk parkeren op een aparte spaarrekening. Zo kom je niet aan het geld dat niet van jou is. Dit kan trouwens gemakkelijk met de zakelijke rekening van Knab. Je kunt namelijk onbeperkt spaarpotjes maken, zonder extra kosten. Handig!



Jade Karthaus
Jade werkt bij Knab, dé plek waar je online je geldzaken slim regelt. Van je hypotheek tot aan je financiële planning.


De voordeligste zakelijke rekening van Nederland!  Check de Knab-rekening