Knab maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Ga je verder op de site? Dan stem je erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over Knab Cookies.

Inschrijven KvK: een stappenplan

Heb jij besloten om je eigen bedrijf te beginnen en wil je dit binnenkort officieel maken? Wat leuk! De volgende stap is dat je je gaat inschrijven bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Vanaf dat moment ben je officieel een ondernemer. Maar hoe werkt die inschrijving precies en wat kun je verwachten? Knab helpt je op weg met een handig stappenplan.

Inschrijven-kvk

Inschrijven KvK: wat is het Handelsregister?

Als jij je brood wilt gaan verdienen met je eigen onderneming, dan ben je verplicht om je in te schrijven bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Dat is een grote database waarin alle Nederlandse rechtspersonen en ondernemingen staan geregistreerd. De Kamer van Koophandel is verantwoordelijk voor het beheer van het Handelsregister en het geheel valt onder het eigendom van de overheid.

Wie kan jouw gegevens inzien?

Iedereen kan het Handelsregister gewoon online inzien. Maar dat betekent gelukkig niet dat je zomaar alle prive-informatie kunt zien. Openbare gegevens kun je wel gewoon online opzoeken. Zo kun je gratis zien hoe een bedrijf heet, wat het KvK-nummer is, het vestigingsnummer en de adresgegevens. Wil je meer weten over een bedrijf, zoals bijvoorbeeld jaarrekeningen, historie en een volledig bedrijfsprofiel, dan moet je daarvoor betalen.

Vergeet niet: met deze gegevens kunnen bedrijven contact met je opnemen voor commerciële doeleinden, zoals mailings en andere marketingacties. Geen behoefte aan? Meld je aan voor initiatieven als Postfilter en het Bel-me-niet-Register om dit enigszins in te kunnen perken. 

Waarom moet je je inschrijven bij het Handelsregister?

Iedereen die een bedrijf wil beginnen, moet zich inschrijven bij het Handelsregister. Op die manier kan de overheid goed overzicht houden over het aantal bedrijven in het land, en ook voor jouzelf is het handig. Zo kun je namelijk zelf ook waardevolle informatie inzien, bijvoorbeeld of een bedrijf failliet is. best handig om te weten voordat je met een nieuwe relatie in zee gaat, toch?

Hoe schrijf je je in?

Als jij je als starter inschrijft als eenmanszaak, veruit de meest gekozen rechtsvorm, dan zijn er een aantal stappen die je moet nemen. Wij zetten de stappen even voor je op een rij. 

Stap 1: Onderzoek welke rechtsvorm het beste bij jouw plannen past en kijk meteen even of de bedrijfsnaam die je in gedachten had nog beschikbaar is. Niet geheel onbelangrijk natuurlijk!

Stap 2: Ga naar de website van de Kamer van Koophandel en vul het formulier ‘Voorbereiden Inschrijving Handelsregister’ in. Het is slim om al zoveel mogelijk informatie hier in te vullen en hier goed over na te denken, dat scheelt straks tijd als je je afspraak bij de KvK hebt.

Stap 3: Digitale formulier ingevuld en verstuurd? Dan krijg je een overzicht te zien van de KvK-kantoren waar jij terecht kunt voor een afspraak. Let op, hier zit een krappe tijdspanne aan verbonden: je moet binnen een week na het versturen van het digitale formulier een fysieke afspraak hebben op een van de KvK kantoren. Snel doen dus!

Stap 4: Je krijgt een bevestigingsmail met de reden van de afspraak, de datum, tijd en adres van de vestiging waar je de afspraak hebt gemaakt.

Stap 5: Belangrijk, dus we benoemen het nog even: vergeet je identiteitsbewijs niet! De medewerker van de Kvk gaat je legitimatie controleren en vaststellen dat je aan de voorwaarden voldoet en voila: je onderneming is officieel geregistreerd. Gefeliciteerd! Je krijgt ter plekke een Kvk-nummer. Je btw-nummer, waarmee je kwartaalaangifte moet gaan doen als ondernemer, ontvang je een paar dagen later per post, als je gegevens automatisch verwerkt zijn door de Belastingdienst.

Let op: je inschrijving in het Handelsregister is niet gratis. Je betaalt de eenmalige kosten van €50 en nog eens €15 voor het officiële papieren uittreksel van het Handelsregister, als je die wilt hebben tenminste. Deze kosten betaal je ter plekke met je pinpas of creditcard, dit kan niet achteraf.

Betaal niet meer geld voor je bankzaken dan nodig is!

Ben jij als beginnende ondernemer ook van plan om je eigen bedrijf te gaan starten? Hartstikke leuk. Bij Knab vind je precies wat je als zzp’er nodig hebt om je financiële zaken goed te regelen. Zo betaal je slechts €5 per maand voor een complete zakelijke rekening. We zijn niet voor niets wederom uitgeroepen meest voordelige zakelijke rekening voor zzp’ers! 


Susan Blanken
Susan schrijft voor Knab, jouw persoonlijke assistent die je helpt meer uit je geld te halen. Altijd en overal.


Deel via:
zakelijke rekening openen

Ook interessant voor jou

Ben jij als ondernemer op zoek naar een snelle en gedegen financiering?