Inschrijven KVK: een stappenplan

Heb jij besloten om je eigen bedrijf te beginnen en wil je dit binnenkort officieel maken? Wat leuk! Er zijn verschillende stappen die je dan kunt doorlopen. Je inschrijven bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK) is daar een van. Vanaf dat moment ben je officieel een ondernemer. Maar hoe werkt die inschrijving precies en wat kun je verwachten? Knab helpt je op weg met een handig stappenplan.
Gepubliceerd
1 november 2017
Laatst geüpdatet
5 april 2024
Leestijd
2 minuten
- Gepubliceerd: 1 november 2017
- Laatst geüpdate: 5 april 2024
- Leestijd: 2 minuten

Heb jij besloten om je eigen bedrijf te beginnen en wil je dit binnenkort officieel maken? Wat leuk! Er zijn verschillende stappen die je dan kunt doorlopen. Je inschrijven bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK) is daar een van. Vanaf dat moment ben je officieel een ondernemer. Maar hoe werkt die inschrijving precies en wat kun je verwachten? Knab helpt je op weg met een handig stappenplan.

Inschrijven-kvk

Inschrijven KVK: wat is het handelsregister?

Als jij je brood wilt gaan verdienen met je eigen onderneming, dan ben je verplicht om je in te schrijven bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Dat is een grote database waarin alle Nederlandse rechtspersonen en ondernemingen staan geregistreerd. De Kamer van Koophandel is verantwoordelijk voor het beheer van het Handelsregister en het geheel valt onder het eigendom van de overheid.

Wie kan jouw gegevens inzien?

Iedereen kan het Handelsregister gewoon online inzien. Maar dat betekent gelukkig niet dat je zomaar alle privé-informatie kan bekijken. Openbare gegevens kun je wel gewoon online opzoeken. Zo kun je gratis zien hoe een bedrijf heet, wat het KVK-nummer is, het vestigingsnummer en de adresgegevens. Wil je meer weten over een bedrijf, zoals bijvoorbeeld jaarrekeningen, historie en een volledig bedrijfsprofiel, dan moet je daarvoor betalen.

Vergeet niet: met deze gegevens kunnen bedrijven contact met je opnemen voor commerciële doeleinden, zoals mailings en andere marketingacties. Geen behoefte aan? Meld je aan voor initiatieven als Postfilter en het Bel-me-niet-Register om dit enigszins in te kunnen perken. 

Waarom moet je je inschrijven bij het Handelsregister?

Iedereen die een bedrijf wil beginnen, moet zich inschrijven bij het Handelsregister. Op die manier kan de overheid goed overzicht houden over het aantal bedrijven in het land, en ook voor jouzelf is het handig. Zo kun je namelijk zelf ook waardevolle informatie inzien, bijvoorbeeld of een bedrijf failliet is. Best handig om te weten voordat je met een nieuwe relatie in zee gaat, toch?

Hoe schrijf je je in?

Als jij je als starter inschrijft als eenmanszaak - veruit de meest gekozen rechtsvorm - dan zijn er een aantal stappen die je moet nemen.

Stap 1: Je inschrijving begint bij de website van KVK. Check hier eerst of je aan de ondernemerscriteria voldoet, want alleen dan kun je je als ondernemer inschrijven.

Krijg je op dit moment een uitkering? Dan is het ook belangrijk dat je je ondernemersplannen eerst bespreekt met het UWV. Krijg je een bijstandsuitkering? Dan kun je hiervoor terecht bij de gemeente.

Stap 2: Klaar om in te schrijven? Log in met je DigiD en vul het online inschrijfformulier in. Het is slim om al dit zorgvuldig in te schrijven, want dat scheelt straks een hoop gedoe als je je afspraak bij KVK hebt.

Stap 3: Zodra je het formulier helemaal correct hebt ingevuld, krijg je een overzicht te zien van de KVK-kantoren. Kies er een bij jou in de buurt om een afspraak te maken.

Stap 4: Je krijgt een bevestigingsmail met de reden van de afspraak, de datum, tijd en adres van de vestiging waar je de afspraak hebt gemaakt.

Stap 5: Belangrijk, dus we benoemen het nog even: vergeet je identiteitsbewijs niet! De medewerker van KVK controleert je legitimatie en checkt nogmaals of je aan de voorwaarden voldoet. Daarna is je onderneming is officieel geregistreerd. Gefeliciteerd! Je krijgt ter plekke een KVK-nummer. Je btw-nummer, waarmee je kwartaalaangifte moet gaan doen als ondernemer, ontvang je een paar dagen later per post, als je gegevens automatisch verwerkt zijn door de Belastingdienst.

Let op: je inschrijving in het Handelsregister is niet gratis. Je betaalt eenmalig een inschrijfvergoeding. Op dit moment (2024) is dat € 80,10. Dit bedrag betaal je met je smartphone, door een QR-code op de factuur te scannen. Je kunt daarbij ook een uittreksel Handelsregister kopen.

50% korting op je zakelijke rekening

Nu je ondernemer bent, is het belangrijk om ook alvast na te denken over je financiën. Je creëert zelf direct inzicht door een zakelijke rekening te openen. Als je korter dan een jaar staat ingeschreven bij KVK, ontvang je bij Knab de eerste zes maanden 50% korting. Daardoor betaal je de eerste periode maar € 3,50 per maand voor een compleet zakelijk bankpakket.

Jouw voordelen:
✓ Elk jaar 500 gratis transacties
✓ Zoveel gratis spaarrekeningen als je wil, mét rente
✓ Vijf gratis betaalrekeningen
✓ Een (digitale) betaalpas met Apple Pay of Google Pay
✓ Alles voor je boekhouding: Btw Sparen, een boekhoudpakket of boekhoudkoppeling

Ontdek de zakelijke rekening



Lindy Bekking
Lindy werkt als Content Marketeer bij Knab. Wij helpen jou om grip te krijgen op je financiën en het maximale uit je geld te halen.



Deel via:
Hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers!  Check de Knab-rekening

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers