Zzp hypotheek: deze documenten heb je nodig
Gepubliceerd
23 maart 2018
Laatst geüpdatet
13 maart 2024
Leestijd
4 minuten
- Gepubliceerd: 20 maart 2018
- Laatst geüpdate: 13 maart 2024
- Leestijd: 4 minuten
Het wordt voor zzp’ers gelukkig steeds makkelijker om een hypotheek af te sluiten. Toch moet je in die situatie een aantal extra zaken regelen, bovenop de standaard documenten voor het aanvragen van een hypotheek. Geldverstrekkers willen namelijk bij zzp’ers net even wat extra zekerheid, waardoor je ook een aantal extra documenten nodig hebt. In dit artikel lees je welke documenten je allemaal nodig hebt om een zzp hypotheek af te sluiten.
Persoonlijke documenten aanleveren voor zzp hypotheek
Het klinkt misschien overbodig, maar geen enkele hypotheekverstrekker zal je een hypotheek geven als ze niet zeker weten wie je bent. Dat is wettelijk bepaald. Lever daarom altijd een geldig legitimatiebewijs aan wanneer je een hypotheek gaat aanvragen. Dit kan een paspoort of een Europese identiteitskaart zijn. Andere legitimatiebewijzen worden niet geaccepteerd.
> Bekijk ook onze video met vijf aandachtspunten voor het aanleveren van je legitimatiebewijs, zodat je het in een keer goed doet!
Documenten over je financiële situatie
Een hypotheekverstrekker wil zeker weten dat jij je hypotheek kan betalen, zowel nu als in de toekomst. Daarom willen ze een duidelijk inzicht hebben in je financiële situatie. Daarom moet je onderstaande documenten aanleveren.
Jaarrekeningen van de laatste drie jaar
Als zzp’er ontvang je geen loonstroken. Voor het berekenen van je maximale hypotheek moet je in plaats daarvan de jaarrekeningen van de afgelopen drie kalenderjaren laten zien. De jaarrekeningen kun je zowel zelf opstellen of door een accountant laten doen.
Ben je pas één of twee jaar zelfstandig ondernemer? Sommige geldverstrekkers hanteren flexibelere regels voor zzp'ers. Je kunt hier bijvoorbeeld vaak al na één jaar een hypotheek krijgen met NHG. Hiervoor heb je dan aanvullend een inkomensverklaring nodig om je inkomensgegevens compleet te maken. Dus bijvoorbeeld over de afgelopen twee jaar de jaarrekeningen en een inkomensverklaring over het jaar daarvoor.
Overzicht inkomstenbelasting
Je hebt als zzp’er kopieën van je inkomstenbelasting van de afgelopen drie jaar nodig. Dit betreft zowel de aangiftes zoals je ze zelf hebt ingevuld als de definitieve aanslagen die je terug hebt gehad van de belastingdienst. Je vindt deze documenten online op mijn.belastingdienst.nl.
Financiële prognose
Een financiële prognose is een verwachting van jouw inkomsten van het komende jaar. Je kan het zien als de voorspelling van je jaarcijfers. Veel hypotheekverstrekkers vragen een financiële prognose, zeker als je geen vast contract hebt of minder dan drie jaar actief bent als zzp'er. Je laat deze opstellen door je boekhouder of accountant.
Eigen geld
Eigenlijk kun je geen hypotheek afsluiten zonder eigen geld in te brengen. Je moet daarom je bankafschriften van je spaar- of beleggingsrekening(en) laten zien. Een bankafschrift is sowieso verplicht, dus vergeet deze ook niet. Lees meer over het inbrengen van eigen geld.
Leningen en schulden
Leningen en schulden hebben een effect op het maximale bedrag dat je kunt lenen. Waarom? Je houdt per maand namelijk minder geld over dat je aan je hypotheek kunt besteden. Je leningen en schulden worden dus meegenomen in de berekeningen. Voorbeelden zijn een lopend krediet of een studieschuld.
Alimentatie
Ben je gescheiden en betaal je alimentatie? In dat geval zal je geldverstrekker vragen om een echtscheidingsconvenant, een echtscheidingsbeschikking en de inschrijving bij de burgerlijke stand. Ben je langer dan twaalf jaar gescheiden, volstaat een inschrijving bij de gemeente.
Documenten over je nieuwe woning
Naast documenten over je inkomen, heb je voor het aanvragen van een zzp hypotheek ook documenten nodig met betrekking tot de woning die je wilt kopen. Deze informatie bepaalt ook deels de maximale hoogte van je hypotheek.
Voorlopige koopovereenkomst
Je geldverstrekker zal je vragen om de voorlopige koopovereenkomst die je hebt afgesloten met de verkopende partij. Dit is een bevestiging dat je het huis gaat kopen. De voorlopige koopovereenkomst wordt opgesteld door een makelaar of een notaris. De definitieve overeenkomst die je aanlevert bij de aanvraag moet worden ondertekend door zowel jou als de verkoper. Bij het advies hoeft hij nog niet te zijn ondertekend.
WOZ-waarde en taxatierapport
Als je als zzp'er een hypotheek gaat aanvragen, moet de geldverstrekker precies weten wat de waarde van de woning is die je wilt kopen. Een enkele geldverstrekker vraagt alleen naar de WOZ-waarde, maar dat onder strenge voorwaarden. De meesten vragen ook een taxatierapport. Een taxatierapport is sowieso verplicht bij een hypotheek met NHG.
Het taxatierapport stel je op om de waarde van de woning vast te stellen. Dit rapport wordt gemaakt door een taxateur en je hebt het bijna altijd nodig bij het aanvragen van je hypotheek. Een taxatie kun je zelf aanvragen, of je kunt het laten regelen door een hypotheekadviseur, bijvoorbeeld Knab. Het rapport mag niet ouder zijn dan zes maanden en moet gevalideerd zijn. Meer weten over wanneer en waarom een taxatie aanvragen?
Documenten aanleveren
Benieuwd wanneer je alle documenten moet aanleveren bij je adviseur of geldverstrekker? Lees ons andere artikel over documenten bij je aanvraag.
Arthur Buijs
Arthur werkt sinds februari 2018 bij Knab, waar hij voornamelijk schrijft over beleggen.