Wat is een inkomensverklaring en hoe vraag je het aan?

Als je bijvoorbeeld een hypotheek wilt afsluiten of een private lease auto wilt aanvragen,  zul je jouw inkomen moeten kunnen aantonen. Iemand in loondienst kan dan een werkgeversverklaring aanleveren, maar wat als je zo’n verklaring niet kan krijgen? Dan kun je een inkomensverklaring aanvragen. Wat is een inkomensverklaring dan en hoe kom je eraan? Je leest het in dit artikel. 
Gepubliceerd
21 oktober 2019
Laatst geüpdatet
24 oktober 2019
Leestijd
3 minuten
- Gepubliceerd: 21 oktober 2019
- Laatst geüpdate: 24 oktober 2019
- Leestijd: 3 minuten

Als je bijvoorbeeld een hypotheek wilt afsluiten of een private lease auto wilt aanvragen,  zul je jouw inkomen moeten kunnen aantonen. Iemand in loondienst kan dan een werkgeversverklaring aanleveren, maar wat als je zo’n verklaring niet kan krijgen? Dan kun je een inkomensverklaring aanvragen. Wat is een inkomensverklaring dan en hoe kom je eraan? Je leest het in dit artikel. 

Wat is een inkomensverklaring

Wat is een inkomensverklaring?

Een inkomensverklaring is een officiële verklaring van de Belastingdienst, waarop jouw inkomensgegevens over een bepaald belastingjaar staan. Deze kun je vervolgens gebruiken om jouw inkomen aan te tonen. Als je een inkomensverklaring nodig hebt, kun je deze opvragen bij de Belastingdienst via de Belastingtelefoon of de website

Wanneer heb je een inkomensverklaring nodig? 

Er zijn verschillende situaties waarin je een dergelijke verklaring nodig hebt. Vaak gaat het om het verstrekken van geld, zoals een lening of subsidie. Met de verklaring laat jij zien dat jij dit nodig hebt (subsidie) of eventuele bijkomende lasten (hypotheek) wel kan betalen.

Inkomensverklaring voor een hypotheek

Als jij een hypotheek wilt aanvragen, wil de hypotheekaanbieder dat je een werkgeversverklaring aanlevert om aan te tonen dat je de maandelijkse lasten kan betalen. Ben je niet in loondienst? In veel gevallen accepteert de aanbieder jaaropgaven van de afgelopen drie jaar. Is dat niet het geval, dan kun je ook inkomensverklaringen van de Belastingdienst aanleveren. 

Als je wel op andere manieren geld ontvangt - bijvoorbeeld door verhuur - zul je daar ook bewijs van moeten aanleveren. Bij verhuur kan dat via onder andere de huurcontracten. De kans bestaat wel dat de hypotheekaanbieder in dit geval extra voorwaarden stelt. Bijvoorbeeld een hogere rente of een lagere maximale hypotheek. 

Inkomensverklaring als je ondernemer of zzp’er bent 

Voor ondernemers werkt het verkrijgen van een inkomensverklaring net iets anders. In veel gevallen gaat deze inkomensverklaring ook om het aanvragen van een hypotheek. Bij een hypotheekaanvraag lever je als ondernemer verschillende documenten aan, waaronder de aangiftes inkomstenbelasting en de jaarrekeningen van de afgelopen drie jaar. 

Als je nog niet zolang voor jezelf werkt, maar wel minstens één jaar, kun je een hypotheek aanvragen als je daarnaast een inkomensverklaring voor zzp’ers en ondernemers aanlevert waaruit jouw toetsinkomen blijkt. Deze kun je laten opstellen bij verschillende partijen, waarvoor je uiteraard wel betaalt. De kosten verschillen per bedrijf.

Inkomensverklaring voor een huurwoning

Als je een sociale huurwoning toegewezen wilt krijgen, moet je voldoen aan bepaalde inkomenseisen. Je mag in de meeste gevallen niet meer verdienen dan het maximaal vastgestelde bedrag. Voor 2019 is dit bedrag vastgesteld op € 38.035. Om te checken of jij voor een dergelijke woning in aanmerking komt, lever je een inkomensverklaring aan.

Inkomensverklaring voor een aanvullende beurs

In sommige gevallen kun je als student in aanmerking komen voor een aanvullende beurs. Bijvoorbeeld als je ouders niet genoeg verdienen om jou te ondersteunen tijdens je studie. Om de beoordeling - of je hier recht op hebt - te versnellen, kun je een inkomensverklaring (van je ouders) insturen.

Inkomensverklaring voor subsidie

Om in aanmerking te komen voor een subsidie, lever je een inkomensverklaring aan om aan te tonen dat jouw inkomen niet toereikend is. Bijvoorbeeld als je een gemeentelijke subsidie wilt ontvangen of gesubsidieerde rechtsbijstand. 

Het UWV Verzekeringsbericht

Als je als particulier een hypotheek aanvraagt zonder werkgeversverklaring, hoef je in veel gevallen geen inkomensverklaring aan te leveren. In plaats daarvan download je jouw loon- en werkverleden bij het UWV. 

Op de website van het UWV download je het UWV Verzekeringsbericht, waarop onder andere jouw inkomen staat aangegeven. Deze lever je vervolgens in bij de hypotheekadviseur. Steeds meer hypotheekaanbieders accepteren het verzekeringsbericht. 

Documenten aanleveren als je een hypotheek aanvraagt

Ga je binnenkort je eerste woning of een nieuwe woning kopen en wil je weten welke documenten je - naast de werkgeversverklaring of inkomensverklaring - allemaal moet aanleveren? In onze gratis checklists ‘Documenten Eerste Woning’ en ‘Documenten Volgende Woning’ vind je: 

  • welke persoonlijke documenten je moet aanleveren;
  • waar je bepaalde stukken kunt opvragen;
  • welke gegevens over je oude en/of nieuwe huis je nodig hebt.


Judith Hof
Judith werkt sinds februari 2016 bij Knab, waar ze begon op de Servicedesk. Hierdoor heeft ze veel kennis van de verschillende aspecten binnen het bankwezen. Sinds februari 2018 werkt ze als content marketeer. Ze schrijft voornamelijk over onderwerpen als verzekeren en hypotheken.


Deel via:

Ook interessant voor jou

Deze documenten heb je nodig voor advies over je eerste woning  Bekijk de checklist

Ontdek binnen 2 minuten jouw maximale hypotheek