Een webwinkel starten? 5 risico's en hoe je ze kan voorkomen
Gepubliceerd
24 april 2019
Laatst geüpdatet
29 mei 2024
Leestijd
3 minuten
- Gepubliceerd: 24 april 2019
- Laatst geüpdate: 29 mei 2024
- Leestijd: 3 minuten
Van (tweedehands) kleding en eten tot complete inrichtingen: je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt online gekocht. Geen wonder dus dat steeds meer zzp’ers een webwinkel starten. Maar naast mooie kansen brengt een webwinkel ook risico’s met zich mee. Welke dat zijn en hoe je ze kan beperken of - beter nog - voorkomen, lees je in dit artikel.
Risico’s van een webwinkel starten
Laten we vooropstellen dat je als ondernemer áltijd wel risico loopt. Die horen bij het vak. Wel verschilt het per onderneming met wat voor soort risico’s je te maken krijgt. In de bouw of de zorg is het bijvoorbeeld weer anders dan bij een webshop.Risico 1: klagende klanten
Als zzp’er met een webshop zul je vroeg of laat te maken krijgen met een ontevreden klant. Bijvoorbeeld omdat een product niet of beschadigd aankomt, niet de gewenste kwaliteit heeft of doordat er iets misgaat in de communicatie.Zorg altijd voor duidelijke algemene (leverings)voorwaarden. Zo ontstaat er geen onduidelijkheid over de gemaakte afspraken. Raak je desondanks in een conflict met een klant? Dat hoeft helemaal niet zo erg te zijn. Sterker nog: een kleine fout kan zelfs in je voordeel werken, mits je een goede en snelle klantenservice biedt.
Ben je benieuwd hoe je het best kunt omgaan met ontevreden klanten? Bekijk dit stappenplan over het afhandelen van klachten.
Bijpassende verzekering
Je zou altijd kunnen overwegen om een zakelijke rechtsbijstandverzekering af te sluiten. Wanneer je in conflict raakt met een klant en jullie er niet samen uitkomen, krijg je juridische hulp en ben je gedekt voor eventuele bijkomende kosten.
Risico 2: schade of diefstal tijdens opslag
Het zal je maar gebeuren: wateroverlast, brand of een inbraak in het magazijn waar jij je voorraad hebt opgeslagen, waardoor een groot deel van de producten verloren gaat. Heel naar, maar helaas is het wel een van de grootste schadegevallen onder webshops.Voorkomen is beter dan genezen
Je kunt dit risico grotendeels uit de weg gaan door de opslag uit te besteden aan een extern bedrijf. Dan weet je zeker dat alles veilig en efficiënt ligt opgeslagen en tegelijkertijd verzekerd is voor brandschade, diefstal en waterschade. De kosten variëren van een paar tientjes tot een paar honderd euro per maand.
Beheer je liever een eigen opslag? Zorg dan dat je magazijn goed is beveiligd en voldoet aan alle veiligheidseisen. Daarnaast kan je een bouwkundige keuring laten uitvoeren, zodat je zeker weet dat het pand geen verborgen gebreken heeft, zoals lekkages.
Bijpassende verzekeringen
Als je een eigen opslag kiest, kun je voor de zekerheid ervoor kiezen om een zakelijke inventaris of zakelijke inboedelverzekering af te sluiten. Deze verzekeringen dekken de schade aan zowel je handelsvoorraad als eventueel apparatuur.
Risico 3: productiefouten
Stel, je verkoopt een product en het functioneert niet goed. Of erger nog: het ontploft en het veroorzaakt schade aan iets of iemand. Buiten het feit dat dit erg vervelend is voor de koper, loop je het risico om een flinke schadeclaim te ontvangen.Het is belangrijk dat je goed op de hoogte bent van het productieproces. Of je daar nu zelf verantwoordelijk voor bent of niet. Voer bijvoorbeeld regelmatig een kwaliteitscontrole uit. Wees daarnaast extra alert bij verkopen naar het buitenland, want de schadeclaims zijn daar vaak hoger dan in Nederland.
Bijpassende verzekeringen
Als je aansprakelijk wordt gesteld, kan dat vervelende gevolgen hebben. Je kunt het risico verzekeren met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
Risico 4: cyberincidenten
Steeds vaker worden bedrijven getroffen door hackers, phishing, virussen of DDos-aanvallen. Ook als webshopeigenaar kun je hiermee in aanraking komen. Afhankelijk van hoe groot het incident is, kan het impact hebben op je onderneming.Cyber-aansprakelijkheid beperk je met de juiste voorzorgsmaatregelen. Sla (klant-)gegevens, bestanden en wachtwoorden bijvoorbeeld veilig op op een externe locatie en houd programma’s up-to-date. Beschik je niet over de juiste kennis om je webwinkel te beveiligen? Schakel dan een externe specialist in.
Bijpassende verzekeringen
Je kunt de schade die ontstaat door computers of het internet verzekeren met een Cyberverzekering. Alle kosten die door een cyber-aanval ontstaan, worden dan vergoed. Bovendien krijg je hulp bij het herstellen van software en gegevens. Ontstaat er door jouw toedoen schade aan anderen? Dan kun je dit meeverzekeren met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
Risico 5: schade tijdens transport
Tijdens het vervoeren van je producten kan er van alles gebeuren. Mogelijk worden producten hierdoor beschadigd of zelfs helemaal niet afgeleverd aan de klant.
Het lijkt een open deur, maar ga alleen in zee met betrouwbare leveranciers en transporteurs. Sommigen bieden de garantie dat je goederen tijdens transport zijn verzekerd. Houd er wel rekening mee dat je als opdrachtgever van het transport medeverantwoordelijk bent voor het geval er iets misgaat, bijvoorbeeld bij overbelading.
Bijpassende verzekering
Is je voorraad onderweg beschadigd of gestolen? Met een transportverzekering verzeker je alle producten tijdens het transport. Wanneer je een leverancier echt verdenkt roekeloos met je producten om te gaan, kan je ook de zakelijke rechtsbijstandverzekering raadplegen.
Goed verzekerd een webwinkel starten
Zo, nu weet je hoe je de risico’s van een webshop (grotendeels) kunt voorkomen. Neem je liever het zekere voor het onzekere? Via Knab sluit je eenvoudig je zakelijke verzekeringen af. Van arbeidsongeschiktheidsverzekering tot je aansprakelijkheidsverzekering; je regelt het gemakkelijk online.
Arlette Cernëus
Arlette is Content Marketeer en werkt sinds september 2016 bij Knab. Ze schrijft voornamelijk over financiële zaken, zoals hypotheken, verzekeren en belastingen. Zo helpt ze jou grip te krijgen op je financiën.