Succesvol ondernemen: het belang van goede klantenservice
Gepubliceerd
5 februari 2018
Laatst geüpdatet
5 februari 2018
Leestijd
3 minuten
- Gepubliceerd: 5 februari 2018
- Laatst geüpdate: 5 februari 2018
- Leestijd: 3 minuten
Wil jij je onderneming succesvol laten groeien of sta jij nog op het punt om te starten als ondernemer? Er zijn tegenwoordig zoveel bedrijven en ondernemers in de markt, jij zal jezelf dus moeten onderscheiden. Als jij serieus succes wilt boeken als ondernemer, is een goede klantenservice ontzettend belangrijk. Waarom? Daar ga ik nu op in.
Ben jij niet in de gelegenheid om de video te bekijken? Geen probleem, hieronder vind je volledig uitgeschreven wat er wordt verteld.
Waarom heb je klantenservice nodig?
Jij bent misschien nog maar een kleine ondernemer, of een zzp’er. Wellicht denk je dat je daarom nog niet meteen hoeft na te denken over klantenservice. Maar niets is minder waar. Zodra jij klanten hebt, moet je jouw klantenservice op orde hebben.
Jouw klanten kunnen vragen hebben waarvan ze het antwoord niet op jouw website terug kunnen vinden. Of ze willen simpelweg hun vraag persoonlijk stellen. En natuurlijk kan het zomaar zijn dat ze een klacht hebben. Dit vang je op met jouw klantenservice. Of je dat nu zelf oppakt, of je daar een afdeling voor neerzet.
Basics voor je klantenservice
Key voor een klantenservice is natuurlijk dat je goed en gemakkelijk te bereiken bent. Jouw contactgegevens moeten daarom duidelijk terug te vinden zijn op je website, tesamen met jouw openingstijden. Zo weten je klanten wanneer ze jou kunnen bereiken.
Denk na over welke kanalen je inzet
Telefonische klantenservice is effectief, maar een persoonlijke chat, e-mail, whatsapp, of social media zoals Facebook en Twitter zijn ook uitstekende servicekanalen.
Wat maakt klantenservice goed?
De regel voor een goede klantenservice is in ieder geval: wees bereikbaar, luister goed, reageer zo snel mogelijk, geef daarbij een antwoord waar de klant echt wat mee kan én houd je aan de gemaakte afspraken. Het helpt trouwens als je aangeeft hoe snel je reageert via jouw servicekanalen, dan kun je de verwachtingen van je klanten managen.
Het klinkt misschien een beetje voor de hand liggend, maar goed luisteren en je afspraken nakomen is echt de sleutel tot een goede klantenservice. Maar daarnaast kun je ook wat leuke extraatjes doen voor je klant. Hoe je dat aanpakt, ligt in het verlengde van waar jij voor wilt staan met jouw bedrijf.
Klantenservice bij Knab
Bij Knab staat de klant altijd centraal. We schrijven persoonlijke kaartjes, reageren met ter plekke gemaakte foto’s op social media, vragen ze om input via Knab Lab en reageren direct via persoonlijke chat. Om maar wat zaken op te noemen.
Omdat we altijd snel reageren, goed bereikbaar zijn en ons volledige serviceteam erg goed is opgeleid, heeft Knab nu al drie keer op rij de Beste Service Award van Opiness gewonnen. Daar ben ik als teamlead van de servicedesk natuurlijk ontzettend trots op.
Ga een stapje verder en Creëer fans
Wat ik jou in ieder geval mee wil geven is: maak van jouw klanten enthousiaste fans. Zij zullen trouw blijven aan jou, en het behouden van een klant is natuurlijk geweldig.
Een ander mooi effect van fans is dat zij geneigd zijn om anderen te vertellen hoe geweldig jouw bedrijf is. En positieve mond-tot-mond reclame is de effectiefste reclame die er bestaat. Mensen nemen het advies van een vriend natuurlijk veel eerder voor waar aan dan jouw reclamecampagne.
Maar ook een online review van iemand die ze niet kennen, is al veel overtuigender dan wat jij als ondernemer over jezelf vertelt. Als andere mensen positief zijn over jouw onderneming, zal dat eventuele twijfels van nieuwe klanten om met jou in zee te gaan, sneller weg kunnen nemen.
Wees er voor je klanten, want anders...
En ik hoef het misschien niet te benadrukken, maar andersom werkt het natuurlijk ook zo. Heb jij je klantenservice niet op orde? En handel je klachten niet naar tevredenheid van je klanten af? Bad news travels fast, zeker dankzij social media. Negatieve mond-tot-mond reclame is funest en kan jouw onderneming een heleboel klanten kosten. Dus als jij er met jouw onderneming niet voor de volle 100% bent voor jouw klanten, kun je er beter mee stoppen.
Beleef de klantenservice van Knab
Zo, hopelijk begrijp je nu helemaal dat een goede klantenservice echt ontzettend belangrijk is voor een succesvolle onderneming. Wil jij de klantenservice van Knab ook eens zelf ervaren? Dat kan natuurlijk. Bekijk onze contactpagina, om maar eens te beginnen.
Jim Groot
Jim Groot is teamlead van de servicedesk van Knab