Kosten koper bij overdracht huis: wat betaal je bij de notaris?

  • Gepubliceerd: 8 september 2017
  • Laatst geüpdate: 14 augustus 2019
  • 3 minuten

Na lang wachten is het zover: je gaat naar de notaris voor de overdracht van je nieuwe huis. Hier teken je de hypotheekakte en de leverings- of transportakte van je nieuwe huis. En dan ben jij officieel de eigenaar. Jeej! Oh ja, de rekening van de notaris moet je alvast betalen, vóór de overdracht plaatsvindt. Maar kosten koper houdt meer in dan alleen de notariskosten. Lees in dit blog welke kosten koper je op de nota van de notaris kunt verwachten.

Kosten koper

Kosten koper: betalen bij de notaris

Als je een huis koopt en je tekent het voorlopig koopcontract, ben je nog niet meteen eigenaar. Dat word je pas bij de overdracht van de woning, die plaatsvindt bij de notaris. Ga jij naar de notaris? Dit is wat je gaat doen: de hypotheekakte tekenen en de leverings- of transportakte van je nieuwe huis. Aan de notaris betaal je ook een deel van de kosten koper.

Deze kosten bestaan niet alleen uit de notariskosten voor het opmaken van de hypotheekakte, ook de afrekening met de hypotheekadviseur. Maar vaak kom je op de afrekening van de notaris nog meer kosten tegen die hij met je verrekent. Welke precies? Dat leggen we hier uit.

Te verrekenen koopsom

De meeste notariële afrekeningen vallen met de deur in huis. Bovenaan staat als “te betalen” de gehele koopsom van het huis. Dit is de prijs die jij bent overeengekomen met de verkoper, dus dit ben jij deze persoon schuldig.

Verrekening zakelijke lasten

Dit zijn kosten die de verkoper van het huis al vooruit heeft betaald voor het hele kalenderjaar. Maar, als hij niet meer het hele jaar woningeigenaar is, moet jij als nieuwe eigenaar deze kosten naar rato aan hem vergoeden. Dat wil zeggen dat deze worden verrekend vanaf de datum dat jij eigenaar wordt. Onder deze zakelijke lasten vallen bijvoorbeeld de onroerende zaakbelasting (OZB), waterschapslasten en rioolrecht.

Stel: deze lasten zijn € 600 per jaar en jij wordt eigenaar op 1 juni, dan worden de 7 maanden dat jij eigenaar bent verrekend. Op de nota van de notaris staat dan een post verrekening zakelijke lasten van € 350.

Overdrachtsbelasting

Wie in Nederland een bestaande woning koopt, betaalt overdrachtsbelasting. Dit is 2% van de koopsom van het huis. Je hoeft zelf geen aangifte te doen van de overdrachtsbelasting; dat regelt de notaris voor je. Hij zorgt er ook voor dat dit bedrag bij de Belastingdienst terecht komt, dus verrekent hij de overdrachtsbelasting met jou via zijn nota.

Te ontvangen hypotheek

Dit is het leukste onderdeel van de rekening. Hoewel, leuk?! Zo'n grote financiële verplichting aangaan is misschien best even slikken voor je. Maar deze post is hoe dan ook de enige op de nota die je niet hoeft te betalen, maar “te ontvangen” is: de hypotheek. Onder deze post staat het totale geldbedrag dat jij leent bij je hypotheekverstrekker.

Ga jij je huis verbouwen en heb je hier ook geld voor geleend? Als dit in een bouwdepot komt, houdt de hypotheekverstrekker dit bedrag apart. Er staan in dat geval ook welk deel van je lening in het bouwdepot terecht komt.

Sluit je een hypotheek af met Nationale Hypotheek Garantie? Dan moet je hiervoor afsluitkosten betalen. Deze vind je ook terug op de afrekening van de notaris onder de post “Te ontvangen hypotheek”, dus eigenlijk worden die in mindering gebracht op het totale geleende bedrag.

Kosten levering

Onder de “kosten levering” vallen de uurtjes van de notaris voor het opmaken van de leveringsakte van het huis en jouw inschrijving als eigenaar bij het Kadaster. Als het goed is, staat hier ook het btw-bedrag over deze notariskosten.

Kosten hypotheek

Bij de post “kosten hypotheek” staan de notariskosten voor het opmaken van de hypotheekakte en het inschrijven van de hypotheek bij het Kadaster. Met ook hierbij weer de btw die in rekening gebracht moet worden. 

Eventuele kosten derden

Heb jij jouw hypotheek geregeld met hulp van een hypotheekadviseur? Dan staan zijn kosten vermeld bij de post "Kosten derden". Als je een aankoopmakelaar hebt ingeschakeld, verrekent die zijn fee ook via de notaris. Die vind je terug onder deze kostenpost. Hetzelfde geldt voor de kosten voor een bankgarantie.

Heb je een appartement gekocht en krijg je te maken met een Vereniging van Eigenaren? Mogelijk wordt jouw maandelijkse bijdrage aan de VvE voor de maand waarin jij verhuist, hier ook verrekend. 

Eventuele overige kosten

Als de notaris nog extra tijd heeft besteed aan het in orde maken van de overdracht van jouw woning, vind je deze kosten terug onder deze post. Bijvoorbeeld, als je een appartement hebt gekocht en de notaris extra tijd heeft besteed aan het appartementsrecht, of aan de inzage van aanvullende registers.

Wil jij alle informatie in één handig overzicht hebben? Dat komt goed uit, want wij hebben een checklist over bijkomende kosten voor je gemaakt. Inclusief rekenvoorbeelden voor verschillende situaties. Weet jij tenminste helemaal op welke kosten je moet rekenen. 



Marit Rooijakkers
Marit heeft voor ons geschreven over hypotheekzaken.


Check alle bijkomende kosten voor een huis  Download de checklist

Ontdek binnen 2 minuten jouw maximale hypotheek