Voor jezelf beginnen als zzp'er in de creatieve sector: 4 aandachtspunten

Je wilt voor jezelf beginnen in de creatieve sector. Misschien had je al een baan in deze sector en heb je nu genoeg kennis om aan de slag te gaan als zelfstandige, of wil je gewoon wat meer vrijheid. Wat de reden ook is; je wilt goed van start. Wij helpen je daar graag bij.
Gepubliceerd
27 februari 2019
Laatst geüpdatet
22 juli 2022
Leestijd
5 minuten
- Gepubliceerd: 27 februari 2019
- Laatst geüpdate: 22 juli 2022
- Leestijd: 5 minuten

Je wilt voor jezelf beginnen in de creatieve sector. Misschien had je al een baan in deze sector en heb je nu genoeg kennis om aan de slag te gaan als zelfstandige, of wil je gewoon wat meer vrijheid. Wat de reden ook is; je wilt goed van start. Wij helpen je daar graag bij.

Zzp'er worden in de creatieve sector

Voor jezelf beginnen doe je zo

Je hebt de eerste zaken voor het opstarten van een eigen bedrijf waarschijnlijk al geregeld: een inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK), een goed ondernemersplan en een voordelige zakelijke rekening.

Bekijk onze startersgids voor een handig overzicht met alle stappen die je altijd moet doorlopen als je zzp’er wilt worden.

Starten in de creatieve sector

Als je aan de slag gaat in de creatieve sector, heb je doorgaans geen bedrijfspand of dure apparatuur nodig. Je hoeft dus geen groot startkapitaal te hebben. Ook heb je geen speciale keurmerken of registraties nodig, zoals dat in de zorg wel het geval is.

Natuurlijk zijn er wel zaken die handig zijn om te regelen als je begint in deze sector. Benieuwd welke dat zijn? Wij zetten 4 aandachtspunten op een rij.

1. Uurtarief bepalen

De creatieve sector is een van de snelst groeiende sectoren in Nederland. Uit cijfers van het CBS blijkt dat ruim 40% van de banen wordt vervuld door zzp’ers. Doordat er zoveel zzp’ers in deze sector werken, is de concurrentie groot en staan de lonen onder druk.

Stel daarom voordat je begint een uurtarief vast dat zowel winstgevend als concurrerend is. Hoe je dat doet? In dit artikel helpen we je tot een eerlijk en rendabel uurtarief te komen.

2. Zorg voor een portfolio

Met een portfolio geef je opdrachtgevers of klanten een duidelijk beeld van wat je kan, waaruit dat blijkt en hoe je jezelf wilt ontwikkelen. Vooral voor zzp’ers met een creatief beroep is het een middel om op te vallen en duidelijk te maken welk soort opdrachten je wilt aannemen.

Publiceer je portfolio online: op je eigen website of LinkedIn. Belangrijk is dat je het up-to-date houdt. Op het moment dat je nieuw en beter werk in je portfolio zet, kan je oudere opdrachten - waar je minder trots op bent - eraf halen.

Kies een specialisme
Een valkuil voor veel zzp’ers is dat ze alle opdrachten aanpakken die ze krijgen aangeboden. In het begin van je carrière is het goed om verschillende dingen te proberen, maar naar verloop van tijd kan je je beter specialiseren. Dat maakt je portfolio ook veel sterker.

Dit betekent overigens niet dat je de overige werkzaamheden niet doet. Het betekent dat je een duidelijke focus aanbrengt in je dienstverlening, zodat je veel gerichter aan je bedrijf kunt werken.

3. Bouw een netwerk op

Als creatieve zzp’er werk je waarschijnlijk met verschillende opdrachtgevers. Of tenminste: dat is het plan. Je moet de opdrachten natuurlijk nog wel zien te regelen. Dat doe je onder meer door te netwerken en het leggen van waardevolle connecties.

4. Regel je verzekeringen

Een opdrachtgever die niet uitbetaalt, een kopje koffie over de laptop van een klant of schade aan je laptop: als zzp’er loop je nogal wat risico’s. Natuurlijk is het niet nodig om alles te verzekeren. Maar welke verzekeringen kunnen interessant zijn?

Aansprakelijkheid 
Welke opdracht je ook aanneemt: als creatieve zzp’er zoek je soms grenzen op. Ben jij verantwoordelijk voor die ene gewaagde reclamecampagne waardoor je opdrachtgever voor de rechtbank moet komen? Of een uit de hand gelopen PR-stunt? Met een beroepsaansprakelijkheidsverzekering ben je verzekerd tegen financiële schade die dit teweegbrengt.

Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk schade veroorzaakt aan iets of iemand. De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering beschermt jouw bedrijf tegen financiële risico’s als je aansprakelijk wordt gesteld voor materiële- of letselschade.

Rechtsbijstand
Het zou je maar gebeuren: je raakt in conflict met een opdrachtgever en hij of zij betaalt niet meer uit. Als je een advocaat of jurist in de arm neemt, kan dat aardig in de papieren lopen. Met een zakelijke rechtsbijstandsverzekering krijg je hulp bij juridische problemen.

Daarnaast zijn er vele andere verzekeringen die je kan afsluiten. Denk bijvoorbeeld aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering, een reisverzekering als je veel op weg bent voor je werk of een zakelijke autoverzekering als je een auto van de zaak rijdt.

Regel je zakelijke verzekeringen met korting

Heb je besloten welke verzekeringen voor jou relevant zijn? Vanuit de Knab App kun je eenvoudig een zakelijke verzekering afsluiten. 

- Je zakelijke verzekeringen onder één dak in de Knab App
- 5% korting op je verzekeringen via Knab



Arlette Cernëus
Arlette is Content Marketeer en werkt sinds september 2016 bij Knab. Ze schrijft voornamelijk over financiële zaken, zoals hypotheken, verzekeren en belastingen. Zo helpt ze jou grip te krijgen op je financiën.



Deel via:

Sluit je zakelijke verzekeringen af met korting  Ontdek al onze verzekeringen

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers