Je zakelijke financiën op orde krijgen? Let op deze zaken!
Gepubliceerd
5 juni 2019
Laatst geüpdatet
5 juni 2019
Leestijd
2 minuten
- Gepubliceerd: 4 juni 2019
- Laatst geüpdate: 5 juni 2019
- Leestijd: 2 minuten
Om je zakelijke financiën overzichtelijk te houden, is het belangrijk om je zakelijke en privé financiën te scheiden. Bijvoorbeeld met een aparte zakelijke bankrekening. Maar is dat voldoende? Ook zakelijk zijn er veel verschillende kosten en inkomsten die je uit elkaar moet houden. Maar hoe behoud je het overzicht?
Zakelijke financiën op orde: 5 tips
In dit artikel geven we je 5 tips om ervoor te zorgen dat jouw zakelijke financiën op orde zijn.
1. Jezelf salaris uitkeren
Weet jij wat je maandelijks kunt uitgeven? Of leef je van factuur naar factuur? Als zzp’er heb je vaak met wisselende inkomsten te maken. Soms draai je een hele goede maand, soms komt er wat minder binnen. Misschien heb je wat minder opdrachten, is de betaling van een factuur vertraagd of ben je minder aan het werk wegens ziekte of vakantie.
Als je van maand naar maand leeft, wordt het lastig om een regulier inkomen op te bouwen. Het is slim om jezelf maandelijks een vast salaris uit te keren, op een vast tijdstip. Zo lopen betalingen van de vaste lasten altijd gewoon door. In de goede maanden spaar je dan extra zodat jij jezelf in een mindere maand zonder problemen salaris kan uitkeren.
2. Je factuur verdelen
Een betaalde factuur kun je niet meteen weer uitgeven. Je moet nog de btw afdragen voor de omzetbelasting en een gedeelte opzij zetten voor de inkomstenbelasting. Het is handig om elke factuur te verdelen in een aantal potjes. Niet alleen voor de inkomstenbelasting en de btw, maar ook bijvoorbeeld voor onkosten, reserve, pensioen, winst en natuurlijk je salaris.
3. Boekhouding op vaste tijden
Naast potjes maken is het van belang dat jouw administratie op orde is, om te weten welke inkomsten je waarvoor gebruikt. Dat begint met rust en regelmaat. Doe je administratie op gezette tijden. Houd bijvoorbeeld dagelijks je uren bij, maar zorg dat je wekelijks alle inkomsten en uitgaven in je boekhouding hebt bijgewerkt.
4. Bereken een goede buffer
Een goede reserve opbouwen is altijd belangrijk. Niet alleen om je salaris aan te kunnen vullen, maar voor allerlei onvoorziene omstandigheden. Hoe hoog die buffer moet zijn, hangt af van allerlei factoren.
Ben jij voor je werk afhankelijk van materialen en apparatuur? Dan is het extra belangrijk om een buffer te hebben. Stel dat er iets kapot gaat en je geen geld hebt om je apparatuur te vervangen. Dan kun jij je werk niet meer doen en komt er helemaal geen geld meer binnen! Ook andere factoren, zoals je gezinssituatie of de afhankelijkheid van bijvoorbeeld een bedrijfsauto, spelen mee in de hoogte van je buffer.
5. Gebruik je zakelijke rekening voor overzicht
Niet alleen in je administratie, maar ook in je bankrekening is overzicht belangrijk. Als al je zakelijke financiën op één rekening staan, kan het lastig zijn om te bepalen welk geld je waarvoor kunt gebruiken. Gebruik daarom meerdere rekeningen om je geldstromen te beheren. Bijvoorbeeld met complete zakelijke bankpakket van Knab. Voor een vast, laag bedrag per maand open je tot wel 5 betaalrekeningen met bankpas en zoveel spaarrekeningen als je wilt. Geef ze een eigen naam zoals ‘btw’ of ‘inkomstenbelasting’ of stel een spaardoel in zoals ‘buffer’. Wel zo overzichtelijk!
Karin Broeksma
Karin werkt sinds juli 2018 bij Knab als content marketeer. Hiervoor heeft ze jaren gewerkt als zzp’er, waardoor ze veel weet over alles wat met ondernemen te maken heeft. Bij Knab schrijft ze dan ook veel over ondernemen, maar ook over zaken als inkomsten, uitgaven en sparen.