Je bedrijf starten in crisistijd: een logische keuze?
Laatst geüpdatet
22 februari 2022
Leestijd
4 minuten
- Laatst geüpdate: 22 februari 2022
- Leestijd: 4 minuten
Hoewel we langzaam weer de deur op een kier zetten, liegen de economische gevolgen van de coronacrisis er niet om. De Nederlandse economie is in het tweede kwartaal van 2020 met 8,5% gekrompen. Met name zzp’ers en ondernemers zijn tijdens de crisis hard in hun portemonnee geraakt. Nu denk jij al een tijdje om te gaan starten met je bedrijf, maar is dit wel het juiste moment?
Starten in crisistijd: wat is er anders?
Starten met ondernemen is in crisistijd in de basis eigenlijk niet heel anders. Je doorloopt nog steeds dezelfde stappen op weg naar je eigen bedrijf. Je stelt een ondernemingsplan op, schrijft je in bij de KVK, zet je administratie op en werft actief klanten. Maar nu veel ondernemers het door de coronacrisis moeilijk hebben, lijkt het misschien niet de beste tijd om te beginnen. Of is het misschien juist nu het moment?
Tijd vinden om te beginnen
Tijdens de coronacrisis werken veel mensen vanuit huis, hebben we minder sociale verplichtingen en over het algemeen zijn we met zijn allen iets minder hard gaan rennen dan voorheen.
Een perfect moment dus om alvast te beginnen met je ondernemingsplan! Zet je bedrijfsideeën op papier, denk na over de financiering en je marketing. Maar praat ook met anderen over je bedrijfsidee. Je hebt je nu de tijd!
Ook als je nu nog niet meteen je baan wilt opzeggen, kun je altijd nog overwegen om beginnen met ondernemen naast werken in loondienst. Zo loop je niet al het ondernemersrisico in één keer en kan je rustig van start.
Innoveren tijdens een recessie
Wist je dat succesvolle bedrijven zoals Uber, Instagram en WhatsApp middenin de laatste grote recessie gestart zijn? In tijden van economische groei is het gemakkelijk om te beginnen, omdat er genoeg vraag in de markt is. Zijn de tijden slechter, dan is het belangrijk om je echt te onderscheiden van je concurrentie.
Beginnen in een recessie dwingt je om innovatief na te denken over je ondernemingsplan. Wat maakt mij anders en hoe speel ik in op de problemen waar we nu in deze crisis tegenaan lopen? Wees creatief en neem de omstandigheden in de markt mee in je ondernemingsplan.
Marktomstandigheden
Of het slim is om nu te starten met je bedrijf, hangt natuurlijk ook af van de sector waarin je wilt beginnen. Wil je een eigen reisbureau beginnen? Dan is het misschien nu even niet de beste tijd om te starten, of moet je rekening houden met de omstandigheden. Ben je van plan om een bezorgservice te beginnen, dan is er waarschijnlijk geen betere tijd dan nu te vinden! Oriënteer je goed op de markt waarin je wilt beginnen. Hoe is deze geraakt door de coronacrisis? Zijn er goede voorbeelden van innovatie door de crisis? Hoe ziet je concurrentie eruit?
Lees ook eens het onderzoek van Knab over de effecten van corona per sector.
Kies een bestendig verdienmodel
Je verdienmodel is een belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan. Het beantwoordt de vraag: hoe ga ik met mijn bedrijf geld verdienen? Er bestaan wel meer dan vijftig verdienmodellen. Sommigen zijn simpel, anderen complex. De meest simpele voorbeelden van verdienmodellen zijn de verkoop van goederen en uurtje-factuurtje.
De coronacrisis heeft laten zien dat het gevaarlijk is om afhankelijk te zijn van slechts één verdienmodel. Als je gekozen manier van geld verdienen wegvalt, houd je niks over. Kijk dus naar de mogelijkheden voor meerdere verdienmodellen om het risico te spreiden.
Wat ben je waard?
Werk je met een uurtarief of een vast bedrag voor je diensten? De economische omstandigheden laten je misschien twijfelen over de hoogte van je tarief. Maar let op: goedkoop zijn betekent niet dat je ook beter in de markt ligt. Bedenk je altijd wat je waard bent en wat jou onderscheidt van je concurrenten. Ook in slechte economische tijden is het beter om je diensten te verkopen tegen een eerlijke prijs.
Benieuwd wat jij waard bent? Bereken je uurtarief meteen met deze handige tool.
Denk digitaal
De coronacrisis heeft veel bedrijven gedwongen om digitaal te transformeren. Kooklessen, fitness of zelfs puppytraining, veel ondernemers zijn inmiddels hun diensten online gaan aanbieden. Met de kennis van nu is het goed om bij de start van je bedrijf al na te denken over hoe je ook digitaal aan de slag kunt. Denk bijvoorbeeld aan een webshop, online training of een andere innovatieve manier om ook op afstand je diensten aan te kunnen bieden. Neem dat mee in je ondernemingsplan.
Hoe staat het met je financiële buffer?
Het belang van een goede buffer werd tijdens de coronacrisis pijnlijk duidelijk. Succesvolle ondernemers en zzp’ers zagen van de ene op de andere dag hun inkomsten naar nul dalen. De overheid heeft gelukkig een aantal regelingen getroffen voor noodlijdende ondernemers, maar als je nu start met je bedrijf heb je daar geen recht op. Bovendien heb je daarnaast nog steeds een goede reserve nodig om onverwachte tegenvallers op te vangen. Je weet nooit wat er kan gebeuren, dat maakt de coronacrisis zonder meer goed duidelijk.
Als je net begint met ondernemen heb je waarschijnlijk nog niet veel reserves. Begin dus meteen met het opbouwen van een financiële buffer. Zet van elke factuur een bedrag opzij voor je reserve en ga daarmee door tot je in ieder geval jezelf 6 maanden kan uitbetalen. Kijk ook naar je persoonlijke reserves als je begint met je bedrijf. Misschien heb je al een bedrag gespaard om je zakelijke reserves alvast een boost te geven.
Altijd goed van start met Knab Zakelijk
Wanneer je ook begint met je bedrijf, met Knab Zakelijk maak je een goede start. Voor een vaste, lage prijs per maand krijg je tot wel vijf betaalrekeningen, zoveel spaarrekeningen als je wil en 500 gratis transacties per jaar. Bovendien krijg je bij Knab als starter aantrekkelijke startersvoordelen.
Download gratis hoofdstuk: Ondernemen in crisistijd
Hoe ga jij als ondernemer om met de huidige crisis? Femke Hogema geeft tips in haar nieuwe boek 'Ondernemen in crisistijd'. En jij kunt via Knab het tweede hoofdstuk over cashflow gratis downloaden!
Karin Broeksma
Karin werkt sinds juli 2018 bij Knab als content marketeer. Hiervoor heeft ze jaren gewerkt als zzp’er, waardoor ze veel weet over alles wat met ondernemen te maken heeft. Bij Knab schrijft ze dan ook veel over ondernemen, maar ook over zaken als inkomsten, uitgaven en sparen.