Creatieve zzp’ers in de coronacrisis: The Dog Company

Nu de coronacrisis veel bedrijven hard treft, kijken veel ondernemers naar creatieve oplossingen om toch aan het werk te kunnen blijven. Kathleen den Dekker - van Peteghem verzorgt hondentrainingen met haar bedrijf The Dog Company. Nu de baasjes niet meer naar buiten mogen, zorgt Kathleen dat hond en baas nog steeds leren hoe ze met elkaar om moeten gaan.
Gepubliceerd
9 april 2020
Laatst geüpdatet
9 april 2020
Leestijd
2 minuten
- Gepubliceerd: 8 april 2020
- Laatst geüpdate: 9 april 2020
- Leestijd: 2 minuten

Nu de coronacrisis veel bedrijven hard treft, kijken veel ondernemers naar creatieve oplossingen om toch aan het werk te kunnen blijven. Kathleen den Dekker - van Peteghem verzorgt hondentrainingen met haar bedrijf The Dog Company. Nu de baasjes niet meer naar buiten mogen, zorgt Kathleen dat hond en baas nog steeds leren hoe ze met elkaar om moeten gaan.

IMG_9875-2-1

De hele dag buiten

Normaal gesproken is Kathleen de hele dag buiten. ‘Ik geef trainingen voor honden zoals puppytraining, gedragstraining en hondensport.’ Met het uitbreken van de coronacrisis zit Kathleen ineens de hele dag binnen. ‘Dat was toch wel even spannend. Je weet niet wat er op je afkomt en dat geeft wel wat stress. Dan moet je snel gaan schakelen en creatieve oplossingen bedenken.’

Online training

Nu geeft Kathleen online training. ‘Voor alle groepstrainingen heb ik een aparte Facebookgroep en via Zoom hebben we wekelijks gezamenlijk een online theorietraining.’ Zelf heeft Kathleen één hond, een Australian Shepherd. ‘Normaal doet hij niet mee met de trainingen, maar nu is hij mijn proefkonijn voor de video’s’, vertelt Kathleen. ‘En hij vindt het hartstikke leuk!’ Samen nemen ze instructievideo’s op die ze in de facebookgroepen plaatsen en waarmee haar klanten kunnen oefenen.

Feedback via video

De honden en baasjes kunnen thuis met de oefeningen aan de slag en via ingestuurde filmpjes geeft Kathleen feedback. ‘Dat was voor sommige mensen wel een drempel om te doen, maar nu ze zien hoe waardevol de feedback is begint het ze minder uit te maken. Ze zien nu zelf ook veel makkelijker wat er misgaat omdat ze zichzelf filmen en dat is best waardevol.’

Schermafbeelding 2020-04-07 om 15-38-01-2-1-2

Minder aanmeldingen

‘Voor de crisis had ik een flinke wachtlijst, dat is nu wel minder geworden. Veel mensen die toch even wachten nog met de training tot ze weer naar buiten mogen. Maar dat is eigenlijk niet nodig. Mijn visie is dat mensen zelf aan de slag moeten. Ik kan coachen en zeggen wat er mis gaat, maar ze moeten uiteindelijk zelf het werk doen.’

Laat zien dat je ondernemer bent

Maar tot nu toe gaat het nog goed met haar bedrijf. ‘Ik heb wel minder inkomsten nu maar ik hoef geen gebruik te maken van de tijdelijke zzp-regeling. Ik hoop door creatief te zijn weer terug op het oude niveau te komen.’ En dat is volgens een Kathleen ook de belangrijkste eigenschap van een ondernemer. ‘Ik denk dat deze periode, hoe lastig het ook is, laat zien of je een ondernemer bent of niet. Je kan wel depri gaan lopen doen, maar je moet kijken wat je nog wel kunt.’



Karin Broeksma
Karin werkt sinds juli 2018 bij Knab als content marketeer. Hiervoor heeft ze jaren gewerkt als zzp’er, waardoor ze veel weet over alles wat met ondernemen te maken heeft. Bij Knab schrijft ze dan ook veel over ondernemen, maar ook over zaken als inkomsten, uitgaven en sparen.


Deel via:

Ook interessant voor jou

Hoe ga jij om met de coronacrisis?  Check onze tips

Profiteer nu bij Knab van de voordeligste zakelijke rekening van Nederland