Business Model Canvas: 9 bouwstenen voor je ondernemingsplan

  • Gepubliceerd: 11 juli 2019
  • Laatst geüpdate: 11 juli 2019
  • 4 minuten

Ga je voor jezelf beginnen of kies je voor een nieuwe strategie? Dan is het een goed idee om alles overzichtelijk op papier te zetten, aan de hand van een ondernemingsplan - ook wel businessplan of ondernemersplan genoemd. Door gebruik te maken van het Business Model Canvas zorg je ervoor dat dit geen boekwerk wordt, maar een concreet plan op één A4.

Mensen die een Business Model Canvas opstellen

Business Model Canvas vs. een ondernemingsplan

Het Business Model Canvas - ook wel BMC-model of Canvas model - is minder uitgebreid dan een ondernemingsplan. Het is vooral een goed startpunt of hulpmiddel. In een ondernemingsplan is er bijvoorbeeld meer ruimte om je strategie verder uit te werken of een uitgebreidere financiële analyse te maken.

Wat is het Business Model Canvas?

Het Business Model Canvas, dat in 2004 werd bedacht door theoreticus Alexander Osterwalder, bestaat uit negen bouwstenen. Aan de hand van deze bouwstenen breng je de sterke en zwakke punten van jouw onderneming in beeld. Zo wordt duidelijk wat er goed gaat, waar je aan moet werken en waar kansen liggen. Het BMC-model kan bij zowel nieuwe als bestaande ondernemingen worden toegepast.

Hoe ziet het Business Model Canvas eruit?

Het BMC-model is overzichtelijk opgedeeld in verschillende vlakken. Centraal staat de waardepropositie van jouw onderneming. Daaromheen vind je de bouwstenen die daaraan bijdragen, zoals de kernactiviteiten, klantrelaties en waardevolle partners. Onderaan worden de kosten en inkomsten weergegeven. Vooral de kosten zijn makkelijk te berekenen nadat je alle andere acht bouwstenen hebt beschreven.

Voorbeeld Business Model Canvas

Hieronder vind je een voorbeeld van het Business Model Canvas. Direct aan de slag? Klik op de afbeelding, zo download je het template in PDF.

Een voorbeeld van het Business Model Canvas

De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas

1. Key Partners – wie zijn mijn belangrijkste partners?

Als bedrijf ben je vaak afhankelijk van andere partijen. Denk bijvoorbeeld aan fabrikanten en leveranciers. Wanneer je net start met je bedrijf is dat soms moeilijk in te schatten. Toch is het belangrijk om hier goed over na te denken, want je kunt er ook voor kiezen om gebruik te maken van strategische partners. Breng bij deze bouwsteen in kaart wie jij denkt nodig te hebben om succesvol of concurrerend te kunnen zijn. Voor bestaande ondernemingen kan het interessant zijn om te kijken of er groeipotentie is.

2. Key Activities – wat zijn mijn kernactiviteiten?

Hier schrijf je de kernactiviteiten van je bedrijf uit. Het gaat daarbij niet alleen om welke dienst of welk product je aanbiedt, maar vooral hoe je dat doet. Denk hierbij aan de juiste partners, goede service en kwaliteit. Zo zorg je ervoor dat je klanten aan je bindt, dat je je onderscheidt van de concurrent en dat je de waardepropositie voor je bedrijf creëert.

3. Key Resources – welke hulpbronnen heb ik nodig?

Naast partners, ben je soms ook afhankelijk van andere hulpbronnen. Breng in kaart wat de belangrijkste bedrijfsmiddelen zijn voor jouw onderneming. Hierin kan onderscheid worden gemaakt tussen:

  • fysieke middelen (gebouwen, computers, machines);
  • intellectuele middelen (auteursrechten, databases, merken);
  • menselijke middelen (vakmensen, wetenschappers);
  • financiële middelen (leencapaciteit, inkoopmacht).

4. Value Propositions – hoe zorg ik ervoor dat een klant voor mijn bedrijf kiest?

Hier noteer je hoe je je onderscheidt en hoe je van toegevoegde waarde bent voor de klant. Zo creëer je namelijk de waardepropositie. Zorg er dus voor dat je weet waar jouw klanten naar op zoek zijn, zodat je kunt voorzien in hun wensen en behoeften. Kijk ook goed naar de markt waarin je je bevindt. Hoe kun jij je onderscheiden ten opzichte van de concurrent?

5. Customer Relationships – hoe onderhoud ik het contact met de klant?

Bepaal hoe jij in contact wilt staan met jouw klanten. Wanneer je een grote onderneming hebt, kan dat natuurlijk per klantgroep verschillen. Wil je bijvoorbeeld nieuwe klanten binnenhalen of bestaande klanten behouden? Of wil jij je onderscheiden door de beste klantenservice te bieden of de meest originele berichten te posten op social media? Investeren in klantrelaties is erg belangrijk. Zet nét even dat stapje extra.

6. Channels – hoe bereik ik mijn klanten?

Bepaal van tevoren welke kanalen je gebruikt om de klant aan te spreken. De keuze in kanalen kan veel invloed hebben op hoe de klant over jouw bedrijf denkt. Zet dus de juiste communicatie-, verkoop- of distributiekanalen in om waardepropositie te leveren. Bedenk bijvoorbeeld of jouw klanten vooral online of offline te vinden zijn. Een mix van beide is natuurlijk ook mogelijk.

7. Customer Segments – wie zijn mijn klanten?

Zonder klanten kan een bedrijf niet bestaan. Het is dus belangrijk om in kaart te brengen wie dit voor jouw onderneming zijn. Maak hierin ook een duidelijke keuze voor jezelf: wie wil ik wél en wie wil ik niet bedienen. Daarna kun je de wensen en behoeften van jouw doelgroep nader onderzoeken.

8. Cost Structure – welke kosten ga ik maken?

Als bedrijf is het belangrijk om een goed overzicht te hebben van de kosten die je gaat maken. Zorg daarom voor een duidelijke kostenstructuur. Houd hierbij rekening met zowel vaste als variabele kosten. De kosten van een bedrijfspand kun je elke maand opnieuw verwachten, maar de kosten voor de inkoop van producten zijn niet altijd hetzelfde. Wanneer je erachter komt dat je meer kosten gaat maken dan dat er binnenkomt, zal je de uitgaven moeten verlagen om winstgevend te zijn.

9. Revenue Streams – hoe zorg ik ervoor dat er geld binnenkomt?

Bij deze bouwsteen laat je zien waar jouw inkomsten vandaan komen. Maak een plan voor nu, maar ook voor de toekomst. Geef hierbij duidelijk aan hoe je dat doel wil bereiken. Wat voor producten of diensten ga je verkopen en tegen welke prijs? En hoeveel moet je verkopen om quitte te spelen of winst te maken? De inkomstenstromen geven een duidelijk inzicht in het verdienmodel van jouw bedrijf.

Alles op een rij? Open direct een zakelijke rekening!

Heb je alles op een rijtje gezet in het Business Model Canvas? Zorg er dan direct voor dat je je financiën goed regelt. Bij Knab open je binnen vijf minuten een zakelijke rekening. Je ontvangt dan direct 50% korting op het eerste jaar. Goedkoper vind je het niet!



Lindy Bekking
Lindy werkt bij Knab. Wij helpen jou om grip te krijgen op je financiën en het maximale uit je geld te halen.


De voordeligste zakelijke rekening van Nederland!  Check de Knab-rekening

Ben jij als ondernemer op zoek naar een snelle en gedegen financiering?