Eigen webshop beginnen: 7 onmisbare tips
Gepubliceerd
17 januari 2018
Laatst geüpdatet
29 mei 2024
Leestijd
4 minuten
- Gepubliceerd: 17 januari 2018
- Laatst geüpdate: 29 mei 2024
- Leestijd: 4 minuten
Nederlandse consumenten kopen steeds vaker online. Pakketjes en diensten bestellen via internet wordt steeds makkelijker. Wil jij ook een eigen webshop beginnen? Goed idee! Toch komen er misschien veel vragen op je af als je een webshop opent. Dat is heel logisch. Want, een webshop openen: hoe doe je dat eigenlijk? Met deze 7 tips helpen we jou (en je pakketjes) op weg!
Eigen webshop beginnen Tip 1: uitblinken
Of je nu je fysieke winkel gaat uitbreiden of een compleet nieuwe webshop begint: alles begint met een goede positionering van je online verkoopkanaal. Bedenk daarom wat jouw webwinkel uniek maakt ten opzichte van de webshop van jouw concurrenten. Er zijn al veel goede online winkels in Nederland en opvallen wordt steeds minder makkelijk.
Kies een goede propositie
Het is hierbij belangrijk dat je goed nadenkt over de unique selling proposition van jouw winkel: waarom zouden klanten juist bij jouw webshop willen winkelen en niet bij je concurrent? Door te zorgen voor een uniek voordeel voor de klant, zijn klanten eerder geneigd om bij jouw webshop te bestellen.
Zo kun je denken aan snellere levertijden, een beter assortiment, meer service, snelle afhandeling van retouren en gratis verzending. Ook kun je inzetten op een persoonlijke beleving als je concurrent daar steken laat vallen: verpak het pakketje leuk en doe er een klein extraatje bij.
En vergeet niet om een aantrekkelijke bedrijfsnaam kiezen!
Tip 2: Ga eens ‘proefshoppen’
Denk eens na over wat je onhandig en juist heel fijn vindt als je bestelt bij andere webwinkels. Het is raadzaam om dat op te schrijven.
Je kunt ook zelf op onderzoek uitgaan door bijvoorbeeld een avond gaan ‘proefwinkelen’. Doe dit bij kleine en grote webwinkels. Doorloop ook het aankoopproces. Met je onderzoek kun je de verschillende technische mogelijkheden voor een webshop vergelijken.
Een webwinkel kun je, als je handig bent, zelf ontwerpen. Maar vaak gebruiken kleine ondernemers een kant-en-klaar pakket bij een hostingbedrijf. Zo kun je voor een relatief klein bedrag per maand meeliften op de innovaties die de afgelopen jaren in webshops zijn doorgevoerd.
Tip 3: Ga voor een makkelijke webshop
Je krijgt dan webhosting, een domeinnaam en beveiligingsupdates van je webwinkel. Maak het jezelf niet te moeilijk en kies voor zo’n pakket als je geen echte techneut bent.
Ook wil je liever niet dat een potentiële klant halverwege het aankoopproces afhaakt. Zorg er daarom voor dat het bestellen gemakkelijk gaat en laat overbodige of complexe stappen achterwege.
Tip 4: Haal je klanten over
Heb je wel eens een bestelling gedaan bij een kleine webshop waarvan je niet wist wie er achter de webshop zat? Waarschijnlijk niet. Je wilt als nieuwe koper namelijk graag weten of je een webshop kunt vertrouwen.
Als ondernemer heb je de kans om jou en je bedrijf voor te stellen in de webshop. Gebruik die kans. Dit mag best persoonlijk zijn, want dit geeft een koper het vertrouwen dat het goed zit. Je kunt bijvoorbeeld vertellen over je passie voor ondernemen, de geschiedenis van je bedrijf en hoe je er voor zorgt dat de klant erg tevreden zal zijn met een bestelling bij jouw webwinkel.
Tip 5: Werk met een keurmerk en reviews
Daarnaast kun je overwegen om je webwinkel aan te melden bij een keurmerk of websites waar mensen reviews plaatsen over online aankopen. Dit kan je helpen om te bouwen aan een goede reputatie van je webwinkel.
Als eerdere kopers goede reviews achterlaten over jouw webwinkel, is de kans groot dat potentiële kopers eerder geneigd zijn om een product bij jouw webshop te kopen. Ze zien namelijk dat kopen in jouw webshop prettig verloopt en dat andere klanten tevreden zijn over jouw service en afhandeling. Een win-win situatie!
Tip 6: Zet je webshop in de spotlights
Je kunt erover nadenken om je webshop te promoten. In dit geval is het aan te raden om een goede marketingmix samen te stellen voor de promotie van je webshop, waarbij je de kosten en opbrengsten bijhoudt.
Probeer al gaande weg een mix te vinden die werkt voor jouw webwinkel. Zo kun je ervoor kiezen om in te zetten op social media of banners op websites waar je doelgroep zich bevindt.
Onbetaalde promotie
Denk ook eens aan onbetaalde promotie: met goede search engine optimization (seo) scoor je met jouw webwinkel hoger in de zoekresultaten van Google. Zo klikken mensen eerder op de pagina van jouw webwinkel.
Een bonustip: vraag toestemming aan je klanten om hun gegevens te bewaren om af een leuke nieuwsbrief te sturen met interessante informatie. Je kunt ook af en toe een kortingscode sturen om je omzet te boosten.
Meer tips om je eigen bedrijf te beginnen?
Bekijk dan gratis onze checklist voor zzp'ers, vol met slimme tips. Zo weet je zeker dat je helemaal goed voorbereid van start gaat!
Tip 7: Betalingen ontvangen op een zakelijke rekening
Tot slot moet je natuurlijk ook de betalingen van klanten kunnen ontvangen. Een zakelijke rekening kan daarom goed van pas komen. Wij helpen je daar graag een handje bij. Open een zakelijke rekening van Knab en profiteer van korting bij PayPro voor het ontvangen van je betalingen.
Wil je meteen goed van start gaan en kies je voor een zakelijke rekening mét boekhoudpakket? Op deze starterscombi krijg je het eerste jaar € 42 korting. Mooi meegenomen!
Stenfinn Deguelle
Stenfinn werkte in 2018 en 2019 voor Knab. Hij schreef verschillende artikelen over (zakelijke) financiën.