Goede bedrijfsnaam kiezen: zo doe je dat

  • 5 minuten
  • 3 april 2019

Het is slechts een van de zaken waar je over na moet denken als je gaat starten met ondernemen, maar wel een hele belangrijke. Als je aan zzp’ers vraagt hoe ze aan hun huidige bedrijfsnaam komen, hoor je vaak dat ze dat tijdens een creatieve sessie hebben gedaan. En een enkeling verzint een goede naam gewoon onder de douche. In dit artikel leggen we je uit waar een goede bedrijfsnaam aan voldoet. Succes gegarandeerd!

goede bedrijfsnaam kiezen: mensen met post-its

Goede bedrijfsnaam: wat is een BEDRIJFSNAAM EIGENLIJK?

Als we het hebben over een bedrijfsnaam, bedoelen we vaak de handelsnaam. Dit is de naam waarmee je jouw bedrijf profileert. Deze naam is bekend bij jouw klanten, prospects en andere stakeholders. Het is belangrijk dat je jouw handelsnaam als domeinnaam registreert, want dit is de naam die jouw (potentiële) klanten naar je website of webshop brengt.

Naast de handelsnaam heb je ook nog de statutaire naam. Dit is de naam zoals je deze registreert bij de Kamer van Koophandel. Deze naam kan verschillen van de handelsnaam. Als je een bedrijfsnaam bedenkt, is het dus goed om ook hierover na te denken.

Dit moet je weten: wat niet mag

Van de Nederlandse wet mag je aan aantal dingen echt niet doen met je handelsnaam. Ben je zzp’er? Dan mag het niet lijken alsof je bedrijf meerdere eigenaren heeft. Dit is bijvoorbeeld het geval als je de toevoeging en vrienden gebruikt.

Je mag ook geen beschermde titel voeren als je deze niet hebt, zoals bijvoorbeeld dr. of bank. En als je de naam van een persoon wil gebruiken, mag je alleen je eigen naam gebruiken.

En helaas voor de social fanatics onder ons: hashtags en uitroeptekens zijn ook verboden. Deze mogen wel gewoon in je bedrijfslogo staan, maar niet in je handelsnaam. Daarin mag alleen +, & en @ gebruiken. Verder kun je zo creatief zijn als je wilt. En daar gaan we je nu bij helpen, ha!

Fase 1: Brainstorm voorbereiden

Als je op zoek gaat naar een handelsnaam begin je meestal met een brainstormsessie. Met pen, papier, stiften en post-its. Je schrijft dan, alleen of met een klein team, alle ideeën op. Stel, voordat je gaat brainstormen, jezelf en je team de volgende vragen:

- Wat maakt mijn bedrijf uniek?
- Hoe communiceert mijn doelgroep met elkaar?
- Zou een leek aan de handelsnaam kunnen zien waar het bedrijf gespecialiseerd in is? 

Met de antwoorden op deze vragen in je achterhoofd kun je op goede ideeën komen tijdens de brainstormsessie.

Fase 2: Klaar? Schrijven maar!

Reserveer een half uur om alle namen die in jou opkomen op een groot vel papier te schrijven. Schrijf ze écht allemaal op. Nog handiger zijn post-its, waarbij je verschillende namen kunt bijplakken, categoriseren en later kunt wegpakken. Laat je niet belemmeren door gedachten dat een bedrijfsnaam niet goed zal zijn. In deze fase is het belangrijk dat je gewoon je creativiteit loslaat op jouw vel papier of stapeltje post-its.

Fase 3: Maak stappen door te schrappen!

Ligt die berg boordevol goede handelsnamen eindelijk voor je? Mooi! Dan wordt het nu tijd om met de onderstaande aanraders en afraders focus aan te brengen in de vele opties die je hebt uitgekozen.

Spiegelen
Een van de belangrijkste trucs in marketing is het spiegelen aan de doelgroep waar jij je met jouw bedrijf op richt. Dit kun je met jouw bedrijfsnaam ook doen.

Richt jij je op een groep jonge consumenten? Probeer dan zo goed mogelijk aan te sluiten bij hun taalgebruik en ga voor een vlotte handelsnaam. Bij een zakelijke en serieuze doelgroep, kun je juist weer beter gaan voor een professioneel klinkende bedrijfsnaam zonder al te veel poespas.

Weet je niet zeker of een naam aansluit bij de belevingswereld van een doelgroep? Dan kun je altijd met je doelgroep in gesprek gaan. Goed vooronderzoek is nooit verkeerd!

Kort en krachtig
Een (niet zo goed bewaard) geheim van een goede handelsnaam is dat je hem makkelijk moet kunnen onthouden en opschrijven. Hoe makkelijker en korter, hoe vaker klanten zullen denken aan jouw bedrijf.

Zorg ervoor dat je bedrijfsnaam er hetzelfde uitziet als hij klinkt. Je kan dit heel makkelijk bij vrienden of ex-collega’s testen, door hen jouw kansrijke bedrijfsnamen voor te lezen en hen te vragen om jouw bedrijfsnaam op te schrijven.

Creatief of beschrijvend?
Bedenk goed of het belangrijk is dat je potentiële klanten meteen begrijpen wat je met jouw bedrijf toevoegt aan de markt.

- Ga voor een beschrijvende naam als het van belang is dat mensen meteen begrijpen wat jouw bedrijf doet. Een goed voorbeeld is: Bakkerij De Lekkernij. Je weet meteen wat je van dit bedrijf kunt verwachten als je de naam leest. Alliteraties klinken vaak ook heel lekker!

- Kies een creatieve naam als je een startup-achtig bedrijf hebt en het niet meteen belangrijk is dat potentiële klanten weten wat je doet. Wil je je binden aan een gebied, dan kun je ook een plaatsnaam of regio opnemen in je bedrijfsnaam.


Toekomstbestendige naam

Als je bedrijf succesvol is en je een goed imago met jouw handelsnaam hebt opgebouwd, wil je liever niet snel van handelsnaam veranderen. Kies daarom een naam waarvan je denkt dat deze over 5 jaar nog up-to-date zal zijn. Echt uit den boze is het gebruik van de volgende zaken: jaartallen, verouderde spelling (bijvoorbeeld aktie in plaats van actie), en de buurtnaam als je erover denkt om op termijn te verhuizen.

Ultieme bedrijfsnaam gevonden?
Doe deze checks!

Check, check, dubbel check. Niets is vervelender dan een handelsnaam kiezen die al door een ander bedrijf gebruikt wordt. Of die daar sterk op lijkt. Enerzijds wil je dit niet omdat je liever geen rechtzaak aan je broek hebt, en anderzijds omdat het voor jouw naamsbekendheid veel beter is om jouw bedrijf met een eigen, unieke bedrijfsnaam te positioneren.

Op de website van de Kamer van Koophandel kun je in het handelsregister checken of de handelsnaam die jij voor ogen hebt nog beschikbaar is. Zo hoef jij je geen zorgen te maken dat je in het vaarwater van een ander komt, en ben jij verzekerd van een zorgenvrije, eigen handelsnaam. En check dan ook meteen of jouw handelsnaam niet al als merk bestaat. Zo voorkom je dat je inbreuk maakt op het intellectueel eigendom van iemand anders.

Wil je jouw bedrijfnaam ook gebruiken op social media? Check dan onze tips voor social media voor jouw onderneming. 

Goede start met een goede zakelijke rekening

Naast een goede bedrijfsnaam, heb je natuurlijk ook een goede zakelijke bankrekening nodig. Je gaat tenslotte wel zaken doen met je nieuwe bedrijf! Dan zit je goed bij Knab. Voor slechts € 5 per maand krijg je een compleet zakelijk betaalpakket. Met heel veel voordelen.

- Open een onbeperkt aantal rekeningen
- Je eerste 1000 transacties per jaar zijn gratis
- De voordeligste zakelijke rekening voor zzp'ers

Check snel alle voordelen van Knab Zakelijk.


Stenfinn Deguelle
Stenfinn werkt bij Knab. Knab is een online bank en onafhankelijk adviseur van hypotheken en verzekeringen.


De voordeligste zakelijke rekening van Nederland!  Check de Knab-rekening

Ben jij als ondernemer op zoek naar een snelle en gedegen financiering?