Een eenmanszaak met personeel, kan dat?
Laatst geüpdatet
27 december 2022
Leestijd
2 minuten
- Laatst geüpdate: 27 december 2022
- Leestijd: 2 minuten
De termen ‘eenmanszaak’ en ‘zzp’er’ worden vaak als hetzelfde gezien. Een zelfstandige zonder personeel heeft meestal de rechtsvorm eenmanszaak. Maar dat betekent niet dat je met deze rechtsvorm geen personeel kunt aannemen. Hoe dat precies zit, lees je hier.
Een eenmanszaak met personeel uitgelegd
Een eenmanszaak betekent niet dat er maar één persoon in dienst is. Als eenmanszaak kun je zoveel werknemers in dienst hebben als je wilt. Een eenmanszaak is geen rechtspersoon, zoals bij een bv. Als eigenaar ben je persoonlijk aansprakelijk voor eventuele verliezen en schulden, ook als dit is veroorzaakt door handelen van een van je werknemers.
Als eenmanszaak personeel aannemen
Wanneer je als eenmanszaak personeel in dienst hebt, ben je ook automatisch werkgever. Jouw rechten en plichten zijn dan gelijk aan iedere andere werkgever. Zo ben je onder meer verantwoordelijk voor het uitbetalen van salaris en het inhouden van loonheffingen voor de de Belastingdienst. Ook ben je verantwoordelijk voor bijvoorbeeld goede arbeidsomstandigheden.
Meld je aan als werkgever bij de Belastingdienst
Heb je een eenmanszaak en wil je voor het eerst personeel aannemen? Dan moet je jezelf aanmelden als werkgever bij de Belastingdienst, die jou voorziet van een loonheffingennummer. Je moet namelijk loonheffing inhouden op het salaris van je werknemers en hiervan aangifte doen. Ook geef je aan de KVK door dat je personeel in dienst neemt.
Leg de arbeidsvoorwaarden vast
Als je iemand in dienst neemt, stel je een arbeidscontract op. Mondelinge afspraken zijn rechtsgeldig, maar het is natuurlijk beter om de voorwaarden vast te leggen. Als je in een sector werkt waarvoor een cao is opgesteld, dan ben je verplicht je aan deze arbeidsvoorwaarden te houden. Je mag aanvullende voorwaarden opstellen, maar je mag geen wijzigingen doen die tegen de voorwaarden van de cao ingaan. Ook mogen ze niet ingaan tegen de wet. Zo mag je bijvoorbeeld niet minder dan het wettelijk minimumloon betalen.
Naast arbeidsvoorwaarden leg je in een arbeidscontract afspraken vast over:
- Salaris;
- Inhoudingen en verrekeningen op het salaris;
- Werktijden en arbeidsduur;
- Vakantiedagen en feestdagen;
- Vakantiegeld.
Loonadministratie
Als werkgever heb je naast je normale bedrijfsadministratie ook een aantal extra administratieve verplichtingen. Voor de Belastingdienst moet je namelijk een loonadministratie bijhouden. De belangrijkste onderdelen hiervan zijn de administratie voor loonheffingen, een kopie van het identiteitsbewijs van de werknemers en de loonstaat. Een voorbeeld van de loonstaat voor 'vanaf 2022' kun je downloaden bij de Belastingdienst.
Pensioen regelen
Als je sector een cao heeft, dan zijn er vaak afspraken gemaakt over pensioen. Je moet deze pensioenregeling dan aanbieden aan je werknemers. Als deze er niet is, dan mag je zelf beslissen of je wel of niet een pensioenregeling voor je medewerkers regelt.
Je administratie op orde met de zakelijke rekening van Knab
Met Knab Zakelijk heb je voor een vaste, lage prijs per maand tot wel vijf betaalrekeningen mét betaalpas en zoveel spaarrekeningen als je wilt. Handig om potjes te maken voor je vaste lasten, btw en inkomstenbelasting, maar ook voor het uitbetalen van salaris aan je werknemers.