Werkgeversverklaring hypotheek: 5 fouten om te vermijden
Laatst geüpdatet
10 september 2020
Leestijd
3 minuten
- Laatst geüpdate: 10 september 2020
- Leestijd: 3 minuten
Ga je binnenkort een hypotheek regelen? Bereid je dan maar vast voor op een enorme papierwinkel. Je krijgt die hypotheek namelijk niet zonder dat je een heleboel documenten aanlevert, waaronder de werkgeversverklaring. Dit is een belangrijk onderdeel van jouw hypotheekaanvraag en mag geen fouten bevatten. Wij helpen je de meest gemaakte fouten te voorkomen.
Werkgeversverklaring hypotheek: wat is het?
Ben je in loondienst, dan vraagt de bank van je dat je een werkgeversverklaring verstrekt. Als je niet in vaste dienst bent, heb je waarschijnlijk ook een intentieverklaring nodig. Op de werkgeversverklaring wordt jouw totale bruto jaarloon vermeld en dit vormt samen met je meest recente loonstrook een weergave van jouw inkomenssituatie. Het is dus belangrijk dat er geen fouten in de werkgeversverklaring worden gemaakt, anders zul je ‘m opnieuw moeten aanleveren. Dat kost weer extra tijd en dat heb je misschien niet. Goed opletten dus!
Fout 1: Iets vergeten in de werkgeversverklaring hypotheek
Het is een beetje een open deur, maar alle vragen moeten op de werkgeversverklaring worden ingevuld of aangekruist. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de naam van de ondertekenaar en het KVK-nummer van het bedrijf. Bij ‘naam werkgever’ moet de volledige naam van de organisatie waarmee je een arbeidsovereenkomst hebt worden ingevuld, dus niet de eventuele handelsnaam. Om er zeker van te zijn dat je geen informatie mist in de werkgeversverklaring, is het verstandig om het laatste model van de werkgeversverklaring te gebruiken, conform de huidige regels van de wetgeving.
Fout 2: Verschillende kleuren pen
Het is uit den boze om de werkgeversverklaring met verschillende kleuren pen in te vullen. Wil je er zeker van zijn dat je het goed doet, dan moet je de verklaring invullen met een en dezelfde blauwe pen. Een andere kleur dan blauw, zelfs zwart, wordt in de regel niet geaccepteerd. Daarnaast zullen ook verschillende kleuren blauw niet worden geaccepteerd. Wel iets om op te letten, dus.
Fout 3: Door meerdere mensen in laten vullen
De werkgeversverklaring dient ingevuld te zijn door één persoon die daartoe bevoegd is bij jouw werkgever. Dit is ook degene die het formulier ondertekent. Als er verschillende handschriften op het document te zien zijn, dan wordt het 100% zeker afgekeurd. Zorg er trouwens wel voor dat degene die de verklaring invult, duidelijk en netjes schrijft. Het moet natuurlijk wel leesbaar zijn.
Fout 4: Ander inkomen dan op loonstrook
Het inkomen op de verklaring moet gelijk zijn aan het inkomen op je loonstrook. Het bruto jaarsalaris moet dus gelijk zijn aan 12 maal het maandsalaris dat vermeld staat op de ingeleverde salarisstrook. Als sprake is van een vierwekelijks salaris, moet het bedrag op de werkgeversverklaring hetzelfde zijn als 13 maal het salaris op de loonstrook.
Een veelvoorkomende situatie is dat de werkgever op de werkgeversverklaring alvast rekening houdt met een toekomstige salarisstijging. Als dit het geval is, is het de bedoeling dat op briefpapier van de organisatie wordt verklaard per wanneer de stijging ingaat en dat de stijging onherroepelijk is. Indien er toch een verschil is, bijvoorbeeld doordat de werkgever op de werkgeversverklaring alvast rekening houdt met een toekomstige salarisstijging, dient je werkgever dit op officieel briefpapier toe te lichten. Deze toelichting dient ondertekend te zijn en voorzien te zijn van een bedrijfsstempel.
Heb je een min-max contract? Dan is het belangrijk dat je werkgever je inkomen in verschillende delen opschrijft. Dat zijn dus je vaste basissalaris, je uitbetaalde vakantiegeld over vaste uren, de uren die je daadwerkelijk hebt overgewerkt en eventueel een eindejaarsuitkering of dertiende maand. De werkgeversverklaring ziet er dan iets anders uit dan bij iemand in loondienst.
Fout 5: Geen bedrijfsstempel
Een werkgeversverklaring is niet compleet zonder een bedrijfsstempel. Vergeet deze dus niet. Het kan echter zomaar zijn dat het bedrijf waar je werkt geen bedrijfsstempel heeft. Kun je ‘m dan gewoon weglaten? Zeker niet! Mocht er geen bedrijfsstempel aanwezig zijn, dan moet de werkgever daar een aparte verklaring voor opstellen op briefpapier van de firma. Deze verklaring moet ondertekend zijn door dezelfde persoon die ook de werkgeversverklaring ondertekent. Ontbreekt deze verklaring, dan wordt de werkgeversverklaring niet geaccepteerd door de hypotheekverstrekker.
Toch een foutje gemaakt?
Correcties, zoals doorhalingen en Tipp-Ex, zijn niet toegestaan. Worden er toch foutjes gemaakt? Dan moet er een compleet nieuw formulier worden ingevuld en opgestuurd. Dit kan je zomaar veel tijd kosten, waardoor jij in de knel komt met het regelen van de financiering. Het is dus verstandig om héél zorgvuldig te werk te gaan.
Wil je alles weten over de werkgeversverklaring? In dit gratis e-book 'Werkgevers- en intentieverklaring' lees je onder andere:
- wat het verschil is tussen de werkgevers- en intentieverklaring;
- waar je bij het invullen op moet letten;
- een model werkgeversverklaring om direct te gebruiken.
Jade Karthaus
Jade is SEO- en content marketingspecialist. Ze werkte tussen 2017 en 2020 bij Knab waar ze leiding gaf aan het Content Team.