Wat is de voorfinanciering van btw en welke opties heb je?

Moet jij binnenkort weer aangifte doen over de omzetbelasting - oftewel btw-aangifte? Dan kan het zijn dat je btw moet afdragen aan de Belastingdienst, zelfs voor facturen die nog niet door je opdrachtgever zijn betaald. Dit wordt voorfinanciering van btw genoemd, en het betekent dat je het bedrag zelf moet voorschieten. Wat houdt dit precies in en welke opties heb je?
Laatst geüpdatet
27 december 2024
Leestijd
5 minuten
- Laatst geüpdate: 27 december 2024
- Leestijd: 5 minuten

Moet jij binnenkort weer aangifte doen over de omzetbelasting - oftewel btw-aangifte? Dan kan het zijn dat je btw moet afdragen aan de Belastingdienst, zelfs voor facturen die nog niet door je opdrachtgever zijn betaald. Dit wordt voorfinanciering van btw genoemd, en het betekent dat je het bedrag zelf moet voorschieten. Wat houdt dit precies in en welke opties heb je?

Man bekijkt mogelijkheden voorfinanciering btw

Wanneer moet je btw-aangifte doen?

Als jij je aanmeldt bij KVK, wordt bepaald of je btw-plichtig bent. De btw-aangifte doe je vervolgens per maand, per kwartaal of per jaar. Het is belangrijk dat je je aan de deadlines houdt, want je riskeert anders een boete én een naheffing.

4 manieren om de btw voor te financieren

Er is een verschil tussen de factuurdatum (de datum waarop de factuur is gemaakt) en de betaaldatum (de datum waarop de opdrachtgever deze uiterlijk moet betalen) van je factuur. Bij de btw-aangifte draait het om de factuurdatum. Het kan dus gebeuren dat je btw moet afdragen aan de Belastingdienst, terwijl je het geld nog niet ontvangen hebt van je opdrachtgever. 

In dit artikel lees je over verschillende opties om de btw voor te financieren. 

1. Later factureren

De factuurdatum is dus leidend bij je btw-aangifte. Kan je de btw niet voorschieten? Stel dan de facturering uit tot het begin van het volgende kwartaal.

Stel: Je doet één keer per kwartaal btw-aangifte en je hebt een grote klus op 20 september. Als je ervoor kiest om dit op 30 september te factureren, moet je uiterlijk 31 oktober btw-aangifte doen. Wacht je tot 1 oktober met factureren, dan valt de factuur in het vierde kwartaal en doe je pas aangifte op 31 januari.

Let op: Je kunt factureren niet oneindig uitstellen. Je bent verplicht om je factuur uiterlijk de 15e dag na de maand waarin je jouw opdracht hebt afgerond te versturen. Heb je jouw opdracht in september afgerond, dan moet je dus uiterlijk 15 oktober een factuur versturen. Zo voorkomt de Belastingdienst dat je btw-aftrekken te lang uitstelt.

2. Tips voor een beter debiteurenbeheer

Verzend je jouw facturen altijd op tijd, maar moet je alsnog lang wachten op je geld? Neem dan de manier waarop je factureert eens onder de loep. Misschien is je factuur niet duidelijk genoeg of kan het helpen om betaalproces te vereenvoudigen. Lees ook ons artikel met tips voor een beter debiteurenbeheer.

3. Sparen voor de btw afdracht

Het is slim om de btw direct na ontvangst op een aparte spaarrekening te parkeren. Zo voorkom je dat je dit geld uitgeeft aan andere dingen. Door dit regelmatig te doen, heb je tegen de tijd van de btw-afdracht een spaarpotje opgebouwd.

4. De voorfinanciering btw met een lening

Het komt helaas vaak voor dat ondernemers - en met name starters - het financieel lastig hebben rond de periode van de btw-aangifte. Heb je nog niet voldoende gespaard en wil je wel snel over je geld beschikken? Dan is het soms mogelijk om dit bedrag - onder voorwaarden - te lenen. Maar let op: daar zijn risico’s en kosten aan verbonden.

Hieronder lees je over twee verschillende mogelijkheden om de btw te financieren.

Rood staan met rekening courant krediet

Een rekening courant krediet is een zakelijk krediet. Hiermee mag je tot een bepaald bedrag rood staan op je zakelijke rekening. Met deze extra financiële ruimte kun je bijvoorbeeld de btw betalen, maar ook investeringen doen.

Rekening courant krediet is niet bij elke bank mogelijk. Daarnaast brengt het kosten met zich mee: je betaalt afsluitkosten, behandelkosten en rente, zelfs als je niet gebruikmaakt van het krediet. Er worden vaak ook kosten in rekening gebracht wanneer je het afgesproken limiet overschrijdt.

Je openstaande facturen laten uitbetalen via factoring

Heb je liever helemaal geen omkijken naar je facturen? Dan kan factoring een oplossing zijn. Bij factoring verkoop je jouw openstaande factuur aan een factormaatschappij, die het geld binnen 24 uur aan jou uitbetaalt. Sommige partijen nemen zelfs het debiteurenbeheer en bijbehorende risico’s uit handen.

Voor factoring betaal je een vergoeding - meestal zo’n 4 tot 6% van het factuurbedrag - en eventuele aanvullende kosten, zoals administratiekosten. Houd er rekening mee dat iedere factormaatschappij eigen voorwaarden hanteert, bijvoorbeeld over de vergoeding en acceptatie van klanten.



Arlette Cernëus
Arlette is Content Marketeer en werkt sinds september 2016 bij Knab. Ze schrijft voornamelijk over financiële zaken, zoals hypotheken, verzekeren en belastingen. Zo helpt ze jou grip te krijgen op je financiën.



Deel via:

Zet automatisch je ontvangen btw apart!  Check Btw Sparen

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers