Nieuw btw-nummer in 2020: waar moet je op letten?

Op 1 januari 2020 krijgen 1,3 miljoen eenmanszaken een nieuw btw-nummer. Een vervelende wijziging als je nu al je briefpapier moet vervangen. Maar het nieuwe btw-nummer heeft een groot voordeel: je BSN-nummer is er niet meer in verwerkt.
Gepubliceerd
23 oktober 2019
Laatst geüpdatet
10 januari 2023
Leestijd
2 minuten
- Gepubliceerd: 22 oktober 2019
- Laatst geüpdate: 10 januari 2023
- Leestijd: 2 minuten

Op 1 januari 2020 krijgen 1,3 miljoen eenmanszaken een nieuw btw-nummer. Een vervelende wijziging als je nu al je briefpapier moet vervangen. Maar het nieuwe btw-nummer heeft een groot voordeel: je BSN-nummer is er niet meer in verwerkt.

nieuw_btw_nummer_2020-1

Waarom hebben eenmanszaken een nieuw btw-nummer in 2020?

Het huidige btw-identificatienummer voor eenmanszaken bestaat uit een landcode (NL), je BSN-nummer, de letter B en twee cijfers tussen de 01 en 99 die aangeeft of je meerdere bedrijven hebt. De afgelopen jaren is er steeds meer weerstand gekomen tegen deze opbouw met BSN-nummer, omdat het gevoelig is voor identiteitsfraude. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft daarom geoordeeld dat dit systeem anders moet.

Twee nummers voor je omzetbelasting

Daarom wordt sinds 1 januari 2020 een ander btw-nummer gebruikt. Het nummer bestaat uit 14 tekens: landcode NL, 9 cijfers, de letter 'B' en een tweecijferig controlegetal. Dit nummer moet je sinds 1 januari 2020 op al je facturen en bijvoorbeeld je website vermelden.

Je oude nummer wordt omzetbelastingnummer
Je nieuwe btw-nummer vervangt echter niet je oude nummer. Je oude nummer gebruik je voorlopig nog steeds om te communiceren met de Belastingdienst. Dit nummer heet sinds 2020 je omzetbelastingnummer. Wel streeft de Belastingdienst ernaar om in de toekomst nog maar met één nummer te gaan werken. 

Heb jij alles op orde in 2020?

De verwachting is dat voor het eind van oktober alle eenmanszaken hun nieuwe btw-nummer hebben ontvangen. Houd dus goed de brievenbus in de gaten of neem contact op met de Belastingdienst als je niks ontvangen hebt.

Facturen
Op facturen ben je verplicht je KVK-nummer en btw-nummer te vermelden. Zorg er dus voor dat je dit nummer aanpast wanneer je begin volgend jaar je eerste facturen weer gaat versturen. 

Website
Zorg ervoor dat je het nieuwe btw-nummer op je website hebt staan. Formeel moest je in 2019 nog je oude btw-nummer op je website vermelden. Dit was verplicht voor bedrijven die met consumenten zakendoen, bijvoorbeeld webwinkels. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft aangegeven dat eenmanszaken nu al het oude btw-nummer van de website mogen verwijderen. In 2020 is het niet meer nodig. 

De Autoriteit Consument & Markt moet formeel nog wel toezicht houden, maar zal hier in de praktijk niet op gaan handhaven. Je mag het nummer dus nu al van je website halen, maar zorg er wel voor dat het nummer nog steeds op je facturen staat!  

Boekhouder
Denk er ook aan om je boekhouder te informeren over je nieuwe nummer, zodat hij de administratie kan bijwerken.

Andere zaken
Let goed op waar je het oude btw-nummer nog meer hebt vermeld. Staat het bijvoorbeeld op je briefpapier? Pas dit dan snel aan. 

Altijd handig: maak een btw-rekening aan

Met Knab Zakelijk open je tot wel 5 betaalrekeningen met betaalpas en zoveel spaarrekeningen als je wilt. Handig om potjes te maken. Maak bijvoorbeeld een aparte rekening aan voor je btw. Zo weet je zeker dat je bij de aangifte omzetbelasting niet voor verrassingen komt te staan. 



Karin Broeksma
Karin werkt sinds juli 2018 bij Knab als content marketeer. Hiervoor heeft ze jaren gewerkt als zzp’er, waardoor ze veel weet over alles wat met ondernemen te maken heeft. Bij Knab schrijft ze dan ook veel over ondernemen, maar ook over zaken als inkomsten, uitgaven en sparen.



Deel via:

Zet automatisch je ontvangen btw apart!  Check Btw Sparen

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers