Heb je veel openstaande facturen? 6 tips voor beter debiteurenbeheer
Gepubliceerd
23 juli 2024
Laatst geüpdatet
23 juli 2024
Leestijd
2 minuten
- Gepubliceerd: 2 oktober 2019
- Laatst geüpdate: 23 juli 2024
- Leestijd: 2 minuten
Moet je vaker dan je zou willen lang wachten tot je facturen worden betaald? Dan kun je waarschijnlijk veel winnen door meer structuur aan te brengen in de manier waarop je factureert. We helpen je op weg met deze zes tips voor beter debiteurenbeheer.
1. Verstuur je facturen ruim op tijd
Dit klinkt als een inkoppertje, maar het kan een groot verschil maken wanneer jij je facturen direct uitstuurt zodra jij je product of dienst hebt geleverd. Daarmee geef je het signaal af dat jij je werk en de factuur serieus neemt. Je klanten of opdrachtgevers zijn daardoor hopelijk minder snel geneigd om te wachten met de betaling.
Wacht ook niet te lang met het sturen van herinneringen. Het kan zijn dat je factuur over het hoofd gezien is en dan kan een vriendelijke herinnering ervoor zorgen dat je alsnog je geld ontvangt.
2. Maak je factuur zo duidelijk mogelijk
Het staat buiten kijf dat een onduidelijke factuur niet motiveert om snel te betalen. Het staat niet alleen slordig, het kan er ook voor zorgen dat je klanten of opdrachtgevers eerst bij jou terugkomen voor verduidelijking.
Zorg daarom dat je factuur zo overzichtelijk mogelijk is. Dat betekent dat je precies aangeeft wat je geleverd hebt, en welk bedrag je daarvoor gerekend hebt. Als je meerdere werkzaamheden hebt verricht, maak dan een duidelijk uitsplitsing van de werkzaamheden en de kosten die hier tegenover staan. Geef ook altijd duidelijk aan wanneer je wilt dat de factuur uiterlijk wordt voldaan.
3. Maak het de ontvanger zo makkelijk mogelijk om te betalen
Stuur jij papieren facturen uit? Misschien is digitaal factureren dan iets voor jou. Het voordeel van digitale facturen is dat de ontvanger ze heel eenvoudig digitaal kan archiveren en kan koppelen aan een boekhoudprogramma.
Verstuur jij veel kleine facturen? Dan kan het handig zijn om een betaalverzoek te versturen in plaats van een factuur. Via Knab kun je heel eenvoudig een zakelijk betaalverzoek versturen voor bedragen tot € 5.000. Zo maak je het je klant of opdrachtgever heel makkelijk om je factuur te betalen.
4. Creëer overzicht in je administratie
Het is belangrijk dat je jouw administratie zo overzichtelijk en netjes mogelijk houdt. Houd bijvoorbeeld een overzicht bij van wanneer je je facturen en eventuele herinneringen verstuurd hebt. Je kunt ook per klant of opdrachtgever bijhouden wanneer ze hun facturen voldoen. Zo bouw je een ‘dossier’ op en kun je mensen erop aanspreken wanneer ze regelmatig hun facturen te laat betalen.5. Wees geduldig met je klanten/opdrachtgevers
Facturen betalen is niemands favoriete bezigheid. Het helpt daarom om geduld en begrip op te brengen wanneer een klant of opdrachtgever jouw factuur niet direct voldoet. Help je debiteuren door ze te vragen of ze tevreden zijn met je werk en of ze je factuur in goede orde hebben ontvangen. Het kan ook helpen om mee te denken als een klant of opdrachtgever een keer om uitstel van betaling vraagt.6. Overweeg om je facturen eerder te laten uitbetalen
Heb jij liever geen omkijken naar je facturen, of wil je eerder beschikken over je geld? Dan kun je ervoor kiezen om je facturen eerder te laten betalen door middel van factoring. Voor een percentage van het factuurbedrag kun je dan je openstaande facturen binnen 24 uur laten betalen door een factormaatschappij.
Arthur Buijs
Arthur werkt sinds februari 2018 bij Knab, waar hij voornamelijk schrijft over beleggen.