Auto kopen als zzp’er? Deze keuzes moet je maken
Gepubliceerd
13 juli 2020
Laatst geüpdatet
18 augustus 2021
Leestijd
3 minuten
- Gepubliceerd: 10 juli 2020
- Laatst geüpdate: 18 augustus 2021
- Leestijd: 3 minuten
Een auto kopen als zzp’er; er zijn momenten tijdens je ondernemerschap waarop je minder te kiezen hebt. Koop je een nieuwe glimmende bak, een degelijke occasion of ga je leasen? En zet je ‘m op de zaak of houd je de auto privé? We helpen je graag op weg.
Nieuw, occasion of leasen?
‘Waar doen die buren het toch van?’ Een volkomen terechte vraag als ze om de zoveel tijd weer een gloednieuwe heilige koe voor de deur laten grazen. Grote kans dat ze leasen. Bij je zoektocht naar een auto, kom je al snel voor de keuze: koop je nieuw, tweedehands of ga je voor een leaseconstructie? Dit zijn per optie de voor- en nadelen.
Voor- en nadelen nieuwe auto
Voordelen: veilig, schoon en zuinig
Het voordeel van een gloednieuwe auto is vooral dat je auto veilig, schoon en zuinig is. Dat scheelt in brandstofkosten, maar ook de Belastingdienst vraagt minder geld van je. Tenzij je volledig elektrisch rijdt, betaal je namelijk aanschafbelasting (bpm). De hoogte van die belasting is afhankelijk van de co2-uitstoot van je auto. Die ligt bij nieuwe auto’s een stuk lager dan bij vervuilende, oude auto’s.
Er zijn ook niet-financiële voordelen aan een nieuwe auto; je stelt ‘m namelijk helemaal naar eigen smaak samen. Een roze stationwagen met een bioscoopscherm achterin en een vachtje om het stuur? Geen probleem. Nog een voordeel: Bij een nieuwe auto krijg je - meestal voor twee of drie jaar - fabrieksgarantie.
Nadelen: hoge aanschafkosten
De nadelen van een nieuwe auto laten zich makkelijker raden. De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe auto was vorig jaar € 35.411, zo blijkt uit het rapport Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2019-2020. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je wilt, maar een nieuwe auto is niet goedkoop. Vanwege die hoge prijs, is ook de verplichte verzekering een stuk prijziger dan de verzekering voor een tweedehands bakkie. In 2019 was ongeveer 1 op de 5 auto’s die in Nederland verkocht werden een nieuwe auto.
Voor- en nadelen occasion
Voordelen: lagere aanschafprijs en veel aanbod
80% van de autokopers ging vorig jaar dus voor een tweedehands. Zo’n occasion verwisselde voor gemiddeld € 15.654 van eigenaar. De gemiddelde prijs stijgt de laatste jaren wel flink. Dat komt vooral doordat de populariteit en de kwaliteit van tweedehands auto’s steeds meer toeneemt.
Naast de lagere aanschafprijs is het ook prettiger dat er veel (online) aanbod is. Droomauto gevonden? Dan staat ‘ie ook nog eens binnen no-time voor de deur, want de levertijden zijn veel korter dan bij nieuwe auto’s.
Nadelen: veel uitzoekwerk
Je wilt natuurlijk niet dat je versnellingsbak het begeeft als je met je nieuwe aanwinst trots invoegt op de A2. Doe daarom vooraf goed onderzoek naar de staat van de auto. Velen denken dat een hoog kilometeraantal per se een slecht teken is. Dat is zeker niet zo. Je kunt dit getal wél gebruiken om goed te onderzoeken welke reparaties bij dat type auto rond die kilometerstand moeten worden gedaan. Die kennis komt weer van pas bij de onderhandeling over de aanschafprijs. Heb je al deze kennis niet zelf? Vraag dan mensen binnen je netwerk om je te helpen.
Een auto leasen
In 2019 was maar liefst 52% van alle verkochte nieuwe auto’s een leasebak (zakelijk en privé). Bij een leaseauto - de naam zegt het al - huur je in feite de auto. Er zijn ook weer verschillende leaseconstructies, elk met eigen (fiscale) voor- en nadelen. Hieronder bespreken we de algemene eigenschappen van leasen.
Voordelen: geen aanschafkosten en altijd een nieuwe auto
Leasen is voor veel mensen aantrekkelijk, omdat je geen hoge aanschafkosten hebt en toch altijd in de nieuwste auto’s rijdt. Je betaalt een vast bedrag per maand. Die is vaak all-in, dus geen extra kosten voor verzekeringen, wegenbelasting en - heel fijn - eventuele reparaties. De enige extra kosten die je maakt zijn voor de brandstof. Tenzij je genoeg spaargeld hebt om een auto nieuw te kopen, kan leasen dus zeker een voordelige optie zijn.
Nadelen: duur en vast aan een contract
Je betaalt dan wel geen hoge aanschafkosten, maar alles bij elkaar opgeteld is leasen toch bijna altijd duurder dan kopen met je eigen geld. Vergelijk het met de aanschaf van een telefoonabonnement met toestel. Je bent voordeliger uit als je het (dure) toestel in één keer betaalt. Een ander nadeel is dat je vastzit aan een contract van meestal enkele jaren. Wil je eerder van de auto af, bijvoorbeeld omdat je ‘m toch eigenlijk niet nodig hebt? Dan betaal je vaak een boete.
Auto op de zaak of privé?
Heb je de knoop doorgehakt? Dan is de volgende keuze of je de auto ‘op de zaak zet’ of privé houdt. Die keuze heeft gevolgen voor de belasting die je betaalt. Staat de auto op de zaak? Dan ziet de Belastingdienst het als ondernemersvermogen. Zo niet, dan betaal je de belasting voor je bolide via je privévermogen.
In een ander artikel beschrijven we uitgebreid de belastingregels voor zakelijk rijden. Wat voor jou voordeliger is, hangt af van de autokosten en het aantal (zakelijke) kilometers.
Minder dan 500 kilometer per jaar privé?
Je mag met je eigen auto natuurlijk doen wat je wilt, maar de fiscus kijkt wel naar het karakter van je ritten. Gebruik je de auto voor je onderneming en rijd je daarnaast minder dan 500 kilometer per jaar privé? Dan heb je op dit gebied niets te kiezen; je auto moet ‘op de zaak’. De Belastingdienst beschouwt jouw auto als ondernemersvermogen. Het grootste voordeel hiervan is dat je de kosten zoals brandstof, afschrijvingen, verzekeringen, onderhoud, motorrijtuigenbelasting, maar ook parkeerkosten mag aftrekken van je winst.
Meer dan 500 kilometer per jaar privé?
Rijd je meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden? Dan kies je zelf of je de auto op de zaak zet of niet. Als je ‘m in privé houdt, kun je de auto- en aanschafkosten niet aftrekken van je winst. Je zou wel gek zijn dus, maar toch is er een reden om de auto privé te houden. Je mag dan namelijk 19 cent per zakelijk gereden kilometer aftrekken. Deze optie kan dus alsnog voordeliger zijn als je per jaar veel zakelijke kilometers maakt.
Let op: Zet je ‘m op de zaak? Dan moet je je ritten goed registreren. Hiervoor bestaan handige apps. Voor de privé-kilometers moet je namelijk bijtelling betalen.
Bereken je voordeligste optie
Leuk om de regels te kennen, maar wat is nou voordeliger? Dat is dus gewoon een rekensom met de kosten van je auto en het aantal gereden kilometers in de hoofdrol. Je hoeft geen pen en papier te pakken, want berekenhet.nl heeft hier een hele handige tool voor.
Hoe zet je de auto op de zaak?
Ben je er eindelijk uit, moet je de auto ook nog daadwerkelijk op de zaak gaan zetten. Dat is gelukkig niet zo’n zware onderneming als het lijkt. Je hoeft alleen maar de marktwaarde van je auto - eenvoudig online op te zoeken - op je balans te zetten. Daarna ben je vrij om alle kosten af te trekken.
Casper Zwart
Casper is Adviseur Klanttevredenheid bij Knab en heeft daarnaast veel ervaring als schrijver. Hij doet al jaren regelmatig onderzoek naar de behoeftes en ervaringen van zzp'ers.