Belastingaangifte eigen huis

  • Gepubliceerd: 8 september 2017
  • Laatst geüpdate: 28 december 2018
  • 4 minuten

In maart en april kunnen we onze gegevens over het voorgaande jaar indienen bij de Belastingdienst. Op ons digitale aangifteformulier is al zoveel mogelijk ingevuld, dus dat hoeven we alleen nog maar te controleren. Heb jij afgelopen jaar een huis gekocht? Dan wordt het wel even opletten geblazen als je belastingaangifte gaat doen. Als woningeigenaar mag je een aantal kosten aftrekken van de inkomstenbelasting. 

Belastingaangifte eigen huis

Belastingaangifte eigen huis

Als je het afgelopen jaar woningeigenaar bent geworden, wordt de belastingaangifte ineens een stukje complexer dan je gewend was. Hoefde je vroeger altijd alleen maar te checken of je bruto jaarsalaris goed was doorgegeven door je werkgever? Tegenwoordig heb je wat meer te controleren en eventueel aan te vullen.

Uiteindelijk ben jij er persoonlijk voor verantwoordelijk dat alle gegevens op jouw belastingaangifte correct zijn. Schakel je een boekhouder in die jouw hele belastingaangifte regelt? Dan blijf jij de eindverantwoordelijke. Daarnaast heb je misschien recht op aftrekposten die je zelf moet invullen, waardoor je belastbaar inkomen lager wordt. Zorg dat je geen geld laat liggen bij je belastingaangifte en neem er even de tijd voor.

Belastingaangifte doen over

Je kunt het digitale belastingformulier invullen op de website van de Belastingdienst. Hierop zijn je persoonlijke gegevens al ingevuld, zoals je naam, adres en BSN nummer. De salarisadministratie van je werk en je bank hebben jouw inkomen en banksaldo al ook doorgegeven. Heb je een eigen woning? Dan is de WOZ-waarde van je huis ook al bekend bij de Belastingdienst. Voor je aangifte geldt de WOZ-waarde die de gemeente heeft vastgesteld met peildatum van 1 januari het jaar ervoor.

Fiscaal partners
Woon jij samen en heeft je partner een eigen huis? Dan kan het zijn dat jullie fiscaal partners zijn. Als jouw fiscaal partner woningeigenaar is, heeft dat ook gevolgen voor jouw belastingaangifte. Hierover later meer. 

Bijtelling

Heb jij een eigen huis? Dan moet je als je belastingaangifte doet een bedrag bovenop je bruto jaarinkomen tellen. Dit bedrag heet het eigenwoningforfait.

Eigenwoningforfait
Eigenlijk is het eigenwoningforfait een fiscale bijtelling voor het woongenot in je eigen huis. De Belastingdienst ziet dat als een soort loon in natura. Het eigenwoningforfait wordt berekend door een percentage van de WOZ-waarde (Waardering Onroerende Zaken) van je huis te nemen. Zoals je al las, is op je digitale aangifte formulier de WOZ-waarde van je huis al ingevuld. Controleer wel even of deze klopt. 

Aftrekposten

In box 1 vul je je inkomen in uit werk en woning. Maar daarnaast mag je in box 1 ook aftrekposten invullen, waardoor je belastbaar inkomen omlaag gaat. Omdat je belastbaar inkomen lager is dan je echte inkomen, betaal je minder inkomstenbelasting. Heb jij een treinabonnement omdat je elke dag met de trein naar je werk gaat? Zolang je baas deze reiskosten niet vergoedt mag je een deel van deze reiskosten in box 1 invullen als aftrekpost.

Huis gekocht in het afgelopen jaar
Heb jij afgelopen jaar je eerste woning gekocht en een hypotheek afgesloten? Dan kun je een deel van de bijkomende kosten die je hebt gemaakt om een hypotheek af te sluiten, eenmalig aftrekken van de inkomstenbelasting. Lees hier welke bijkomende kosten aftrekbaar zijn. Bij het onderdeel “Aftrekbare financieringskosten eigen woning” kun je deze kosten zelf invullen. Vergeet dit niet, want ze zijn nog niet van tevoren ingevuld.

Hypotheekrenteaftrek
Heb jij na 1 januari 2013 een huis gekocht en hypotheek afgesloten? Dan heb je recht op hypotheekrenteaftrek als je de lening in 30 jaar helemaal aflost. Je hypotheek aflossen kan op twee manieren: annuïtair of lineair. Maar goed, als jij dus netjes je hypotheek aflost, vul je je hypotheekrente in als aftrekpost bij het onderdeel “Aftrekbare rente eigen woning”. Hierin vul je het bedrag in wat jij over heel het jaar aan hypotheekrente betaald hebt.

Rente over lening ouders
Heb jij geld geleend van je ouders om een huis te kopen? Dan is de rente die je daarover betaalt ook fiscaal aftrekbaar in box 1. Tenminste: als je de lening bij je ouders hebt geregistreerd bij de Belastingdienst. Ook hiervoor geldt de voorwaarde dat jij wel steady moet aflossen op je hypotheek. De Belastingdienst controleert of jij dit wel echt doet.

Los je (tijdelijk) niet af aan je ouders? Bijvoorbeeld omdat je even een paar maandjes krap bij kas zat en je ouders het goed vonden als je langer doet over het terugbetalen van je lening? Dan heeft dat consequenties voor je belastingaangifte. Je lening bij je ouders verhuist namelijk van box 1 naar box 3. Dat klinkt op zich niet zo heel spannend, maar eigenlijk is het dat wel. In box 3 kun je namelijk de rente over je lening niet meer aftrekken van de inkomstenbelasting. En dat kan dus behoorlijk wat geld schelen. Mocht het zover komen dat je (tijdelijk) je maandelijkse aflossing niet kunt ophoesten, laat je dan goed adviseren want er zijn uitzonderingsregels waardoor je langer je recht op hypotheekrenteaftrek kunt behouden.

Aftrekposten fiscaal partners
Wonen jullie samen en zijn jullie fiscaal partners? Dan kunnen jullie de belasting aftrekken op de manier die het meest gunstig is. Studeer jij bijvoorbeeld naast je parttime baan en heeft jouw fiscaal partner een dik betaalde baan? Dan zijn jouw studiekosten aftrekbaar van je partners belastbaar inkomen. Ook als jullie niet allebei eigenaar zijn van jullie huis, maar jullie getrouwd of geregistreerd partners zijn, een samenlevingscontract hebben of samen een kind hebben, zijn jullie fiscaal partners van elkaar. 

Zeker weten dat je niets vergeet in te vullen? Download dan nu gratis de checklist Belastingaangifte. Succes!



Marit Rooijakkers
Marit heeft voor ons geschreven over hypotheekzaken.


Zo doe je belastingaangifte als woningeigenaar  Download de checklist

Ontdek binnen 2 minuten jouw maximale hypotheek