Wat is de maximale wettelijke betaaltermijn van facturen van kleine ondernemingen?
Gepubliceerd
19 februari 2020
Laatst geüpdatet
11 mei 2023
Leestijd
4 minuten
- Gepubliceerd: 19 februari 2020
- Laatst geüpdate: 11 mei 2023
- Leestijd: 4 minuten
Opdracht afgerond? Dan wil je jouw geld het liefst zo snel mogelijk op je rekening hebben staan. Logisch, want je hebt er waarschijnlijk hard voor gewerkt en rekent op deze inkomsten. Sinds 1 juli 2022 moeten grote bedrijven de facturen van kleine ondernemers standaard binnen 30 dagen betalen. Wat betekent deze nieuwe maximale wettelijke betalingstermijn? En wat kan je doen als je opdrachtgever die termijn overschrijdt?
Wat is de wettelijke betalingstermijn voor facturen van kleine ondernemingen?
De standaard wettelijke betalingstermijn is dertig dagen. Dat betekent dat je opdrachtgever jouw binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur moet betalen. Deze termijn geldt, tenzij je andere afspraken hebt gemaakt. Welke termijn je in dat geval mag afspreken is ook wettelijk vastgelegd en hangt af van wie je opdrachtgever is: een consument, (groot) bedrijf of overheidsinstelling.1. Betalingstermijn voor consumenten
Lever je producten en/of diensten aan consumenten? Dan mag je de betalingstermijn op je factuur zelf bepalen. Er geldt geen maximale of minimale betalingstermijn, maar uiteraard moet de termijn wel realistisch zijn. Veel kleine ondernemingen hanteren voor consumenten een betalingstermijn van veertien tot dertig dagen.
Vergeet de betalingstermijn niet te vermelden in het contract of in de algemene voorwaarden. Zo voorkom je eventuele misverstanden.
2. Betalingstermijn voor grote bedrijven
Is jouw opdrachtgever een groot bedrijf? Dan gelden meer regels. Deze staan vastgelegd in de Wet Betalingstermijnen. Sinds 1 juli 2022 is de maximale wettelijke betalingstermijn voor grote bedrijven gehalveerd van 60 naar 30 dagen. Kleine bedrijven mogen nog wel 60 dagen afspreken. Bedrijven moeten dus binnen deze periode je factuur betalen. Voor bedrijven geldt geen minimale betalingstermijn.
Onder een groot bedrijf verstaan we ondernemingen met:
- Meer dan 250 werknemers in dienst, of;
- Een netto jaaromzet van meer dan € 40 miljoen, of;
- Een balanstotaal van meer dan € 20 miljoen
Wil je opdrachtgever (groot bedrijf) een betalingstermijn van langer dan 30 dagen afspreken? Dat kan alleen bij uitzondering en wanneer dit uitdrukkelijk is overeengekomen bij de overeenkomst. De opdrachtgever moet dan 'objectieve redenen' geven waarom een betalingstermijn van 30 dagen niet mogelijk is.
Objectieve en gerechtvaardigde redenen om toch een langere betalingstermijn overeen te komen kunnen zijn:
- Opdrachtgever is zelf nog niet betaald
- Opdrachtgever is een startende onderneming
- Opdrachtgever heeft tijdelijke liquiditeitsproblemen
3. Betalingstermijn voor overheidsopdrachten
Als je een overeenkomst hebt met de overheid, moeten de facturen standaard binnen dertig dagen na factuurdatum betaald zijn. Afwijken hiervan is vrijwel onmogelijk; het heeft dus geen zin om andere afspraken te maken. De overheid gebruikt voor facturen namelijk altijd de Algemene Rijksvoorwaarden.
Welke betalingstermijn zet je als 'kleine' ondernemer op je factuur?
Consumenten | Grote bedrijven | Kleine bedrijven | Overheidsinstelling | |
Geen betalingstermijn overeengekomen | 30 dagen | 30 dagen | 30 dagen | 30 dagen |
Maximale betalingstermijn | Geen | 30 dagen | 60 dagen | 30 dagen |
Minimale betalingstermijn | Geen | Geen | Geen | 30 dagen |
Let op: De wettelijke betalingstermijn gaat in nadat je opdrachtgever de factuur heeft ontvangen. Dus niet vanaf de factuurdatum.
Wat kun je zelf doen om sneller betaald te worden?
Als ondernemer kun je er zelf ook voor zorgen dat je factuur snel betaald wordt. Zorg dat de informatie op je factuur zo compleet mogelijk is. Een aantal zaken ben je verplicht om op je factuur te vermelden, zoals je volledige bedrijfsgegevens en btw-nummer.
Daarnaast kun je ervoor kiezen om je betalingstermijn op de factuur te vermelden. Niet verplicht, maar wel handig voor je opdrachtgever. Alleen een vermelding van het betalingstermijn op de factuur is echter niet rechtsgeldig. Zorg er dus voor dat je de afspraken ook duidelijk in de algemene voorwaarden hebt staan.
Zorg ook zeker dat je datgene vermeldt wat je opdrachtgever je vraagt om te vermelden. Grote bedrijven geven je vaak een kostenplaats mee. Wanneer je dit soort gegevens niet duidelijk vermeldt, duurt het geheid langer voor je betaald wordt.
Wat kan je doen als de betalingstermijn wordt overschreden?
Is je factuur niet binnen de afgesproken termijn - of binnen de wettelijke maximale betalingstermijn - betaald? Vervelend! Je kunt dan een aantal stappen nemen. Stappen die je qua heftigheid subtiel opbouwt, want je wil je opdrachtgever (waarschijnlijk) niet kwijt.
- Stuur een eerste herinnering met de originele factuur erbij. Je zal zien dat in je in de meeste gevallen nu snel betaald wordt. Ze waren het gewoon vergeten.
- Na een week nog geen reactie? Stuur een tweede herinnering. Zo mogelijk ook via een ander contactkanaal.
- Nog steeds niets gehoord? Dan kun je een incassobureau inschakelen. De kosten die je hiervoor maakt, kun je doorberekenen aan de klant. Laat dit de klant wel weten.
- Lukt het zelfs het incassobureau niet om de opdrachtgever te laten betalen? Dan kun je jurdisiche stappen nemen.
Het klinkt misschien wat heftig om een incassobureau in te schakelen of zelfs juridische stappen te nemen. Maar besef wel dat het jouw geld is. En die goede band met de opdrachtgever is vanaf dat moment ook minder belangrijk, je moet je afvragen of je in de toekomst weer voor zo'n wanbetaler wil werken.
Vergoeding en een rente
Goed om te weten: als de betalingstermijn wordt overschreden, mag je tegenwoordig meteen een vergoeding rekenen voor incassokosten aan bedrijven. Dit is minimaal € 40. Daarnaast mag je een wettelijke handelsrente van 8% per jaar rekenen over het openstaande bedrag.
Arlette Cernëus
Arlette is Content Marketeer en werkt sinds september 2016 bij Knab. Ze schrijft voornamelijk over financiële zaken, zoals hypotheken, verzekeren en belastingen. Zo helpt ze jou grip te krijgen op je financiën.