Voorbeeld van een business plan? Stel 'm zelf op in 5 stappen!

  • Gepubliceerd: 26 juli 2019
  • Laatst geüpdate: 29 juli 2019
  • 4 minuten

Ben jij een (startende) ondernemer? Dan is het fijn om een heldere strategie op papier te zetten. Een business plan helpt je hierbij. Hierdoor wordt inzichtelijk wat je doelen zijn én of deze haalbaar zijn. Maar hoe schrijf je nou zo'n plan? Lees het voorbeeld hieronder en maak je eigen business plan in vijf stappen.

Business plan-1

Wat is een business plan?

Een business plan – ook wel ondernemingsplan of bedrijfsplan genoemd – is een strategisch plan van aanpak voor ondernemers. Vooral voor startende ondernemers is een goed business plan essentieel. Je brengt namelijk al je bedrijfsactiviteiten in kaart en komt zo gelijk achter de sterke en zwakke punten van je onderneming.

Waarom heb ik een business plan nodig?

Je bent als ondernemer niet verplicht een business plan op te stellen. Maar het is wel dé manier om een strategisch meerjarenplan op papier te krijgen. Je dwingt jezelf kritisch naar je eigen onderneming te kijken: zijn mijn doelen realistisch? Na verloop van tijd kun je vaststellen of je je doelen hebt behaald of dat deze moeten worden bijgesteld.

Wat staat er in een business plan?

Er is niet één standaard template voor een business plan. In grote lijnen komen in elk format wel dezelfde onderwerpen aan bod. Hieronder lees je waar een goed bedrijfsplan aan moet voldoen.

1. Samenvatting

Elk business plan begint met een goede samenvatting. Dat kan een managementsamenvatting zijn, maar ook een persoonlijk voorwoord. Het is belangrijk dat je doeltreffend bent, want je wil de – eventuele – lezer overtuigen van jouw plan. Een goede samenvatting past op één bladzijde.

2. Introductie van de ondernemer

Het is belangrijk om te vertellen wie jij bent als ondernemer. Welke vaardigheden breng jij met je mee? Je kunt gerust een soort mini-cv opstellen. Denk ook aan informatie als: werk je liever alleen of ben je een echte teamplayer? Voor de lezer wordt zo direct duidelijk wie hij voor zich heeft. Daarnaast geeft het jou een inzicht in welke vaardigheden ontbreken en welke taken je dus beter kunt uitbesteden.

3. De onderneming

Geef een duidelijke omschrijving van je onderneming. Hierin geef je antwoord op vragen, zoals:

  • Wat is de naam van je bedrijf?
  • Welk product of dienst ga je op de markt brengen?
  • Hoe kom je op dit idee en in welke behoeften ga je voorzien?
  • Brengt je product of dienst risico’s of gevaren met zich mee?
  • Heb je mensen in loondienst?
  • Waar is jouw bedrijf gevestigd?
  • Zijn er bepaalde vergunningen nodig?

4. Marketingplan

Het marketingplan is een belangrijk onderdeel van je business plan. Je wilt klanten aantrekken, maar om dat te kunnen doen moet je weten hoe de markt eruit ziet. In dit plan verwerk je:

  • wie je doelgroep is;
  • hoe groot de markt is die je betreedt;
  • wat de kansen en bedreigingen zijn binnen deze markt;
  • wie je concurrenten zijn.

Wanneer je dit hebt uitgeschreven, kun je je marketingstrategie concreet maken. Dat doe je door middel van een actieplan. Zorg ervoor dat je je doelstelling in het actieplan duidelijk formuleert, zodat je later kunt nagaan of je deze hebt behaald. Tot slot leg je het marketingbudget vast. Houd ook hierbij je marketingstrategie in gedachten. Wat is haalbaar voor jou als (startende) ondernemer? Marketing kost geld en dat wil je dus zo slim mogelijk besteden.

5. Financiën

Je financiën zijn misschien wel het meest belangrijke onderdeel van je business plan. Hierin vertel je hoeveel geld je nodig hebt om een succesvol product of dienst op de markt te zetten. In dit hoofdstuk benoem je:

  • waar je je geld vandaan haalt;
  • hoe je het geld besteedt;
  • welke kosten je verwacht;
  • of je inkoopkosten hebt;
  • wat de verwachte inkomsten zijn;
  • hoeveel winst je denkt te gaan maken.

Ook neem je in dit hoofdstuk verschillende begrotingen op, zoals een investerings- en exploitatiebegroting. Als je je financiën op een rij hebt gezet, kun je nagaan of je al je ideeën kunt realiseren.

Houd je business plan up-to-date

Grote kans dat je een business plan opstelt als startende ondernemer. Dat betekent echter niet dat je ‘m hierna kunt vergeten. Is het plan niet meer up-to-date? Dan kun je ‘m altijd aanpassen door bijvoorbeeld nieuwe doelstellingen te formuleren. Dit kan aan het einde van elk jaar zijn of alleen bij grote, strategische veranderingen.

Maak een start met het Business Model Canvas

Zo, nu weet je wat er in je business plan moet komen te staan. Vind je het lastig om direct een compleet plan op papier te zetten? Begin dan met het Business Model Canvas. Met behulp van dit model breng je – op één A4 – de sterktes en zwaktes van je onderneming in kaart, aan de hand van negen bouwstenen. Het is geen vervanging van het business plan, maar het is wel een goed hulpmiddel. Lees direct hoe je het Business Model Canvas kunt inzetten.

Open een zakelijke rekening

Nadat je het business plan hebt opgesteld, heb je een beter inzicht in je financiën. Ook het perfecte moment dus om een zakelijke rekening te openen, mocht je dat nog niet hebben gedaan. Bij Knab helpen we je hier graag mee. Binnen vijf minuten heb jij je eigen zakelijke rekening online geopend. Extra fijn: je ontvangt het eerste jaar 50% korting.



Lindy Bekking
Lindy werkt bij Knab. Wij helpen jou om grip te krijgen op je financiën en het maximale uit je geld te halen.


De voordeligste rekening voor zzp'ers!  Check de Knab-rekening

Profiteer nu bij Knab van de voordeligste zakelijke rekening van Nederland