Knab maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Ga je verder op de site? Dan stem je erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over Knab Cookies.

Een ondernemingsplan schrijven: 5 geboden

Je hebt besloten om je bedrijf op te starten of uit te breiden met behulp van een lening via crowdfunding. Spannend! En hoe nu verder? De eerste stap die jij nu kunt gaan zetten is het schrijven van een succesvol businessplan. Hoewel er geen blauwdruk is om het perfecte ondernemersplan te schrijven, zetten wij 5 aandachtspunten voor je op een rij.

GettyImages-500256643 (1)-872508-edited.jpg

Eerst even dit: wat is een ondernemingsplan?

Een ondernemingsplan, ook wel businessplan of ondernemersplan genoemd, is een korte en krachtige samenvatting van de plannen die jij hebt voor je bedrijf. Hier staat alles in over financiën, perspectieven, mogelijkheden en risico’s. Het businessplan is van cruciaal belang voor een succesvolle crowdfundingcampage, want investeerders beslissen op basis hiervan of ze wel of niet in je bedrijf willen investeren. 

Begin met een korte samenvatting

De beste businessplannen zijn niet per definitie tientallen kantjes lang. Het is vooral belangrijk om een duidelijk beeld te schetsen van je bedrijf. Dit kan best bondig zijn, als het maar een concreet en duidelijk verhaal is. Maar hoe pak je dat aan? Begin je plan altijd met een introductie en een korte samenvatting zodat potentiële investeerders en klanten direct weten hoe jouw plannen in elkaar steken.

Neem er een financiële prognose in op

Je schrijft een businessplan voor crowdfunding omdat je investeerders wil overtuigen om hun geld te investeren in jouw bedrijf. Zorg daarom dat jouw financiële plaatje volledig uitgewerkt is. Hoeveel geld heb je precies nodig? En, heel belangrijk: waar ga je het geïnvesteerde bedrag precies voor gebruiken? Wanneer verwacht je geld te gaan verdienen? Laat potentiële investeerders hier niet naar gissen, geef ze een eenvoudige keuze.

Toon wat de markt doet

Het is van belang dat je goed uitzoekt hoe jouw markt zich ontwikkelt. Met een goede marktanalyse kun je toetsen of je plannen haalbaar zijn en of er een markt is voor jouw product of dienst. Wat doen je concurrenten? Wat zijn mogelijkheden en waar liggen kansen? Met dit onderzoek breng je in kaart wie en waar de potentiële klanten zijn voor je bedrijf en geef je investeerders een gedetailleerd beeld van de slagingskans van jouw bedrijf.

Wees realistisch en eerlijk

Om investeerders aan je te binden, is het belangrijk om met een sterk verhaal te komen. Blijf vooral niet oppervlakkig: de investeerder wil jou leren kennen. De gunfactor speelt immers ook een belangrijke rol bij een succesvolle crowdfundingactie. Wat zijn je ondernemerskwaliteiten? Waarom gaat juist jou dit lukken? Neem de tijd om je plan te schrijven en vraag anderen om feedback.

Zorg voor een waterdicht plan

Laat zien dat je overal aan hebt gedacht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan administratieve zaken (ga je dit zelf doen of besteed je dit uit?) en verzekeringen (een goede verzekering voorkomt financiële onzekerheid mocht er iets misgaan). Breng ook de eventuele risico’s in kaart en zoek uit of je specifieke vergunningen en diploma’s nodig hebt om jouw plannen te realiseren. Hoe vollediger je plan, hoe professioneler het overkomt. Investeerders willen niet voor verrassingen komen te staan, en jij natuurlijk ook niet.

Laat het crowdfunden beginnen!

Het ondernemersplan is af: je bent klaar voor de volgende stap. Als je ervoor kiest om je crowdfundingcampagne via het platform van Knab te publiceren, ben je zichtbaar voor meer dan 125.000 potentiële investeerders. Bij Knab ga je voor de spanning van crowdfunding met de veiligheid en garantie van een bank. Daarnaast word je gekoppeld aan een persoonlijke Crowdfund Coach om je te begeleiden tijdens het crowdfundproject. Toch fijn, want crowdfunden doe je samen!

Meer over Knab Crowdfunding

Is jouw onderneming gevestigd in Nederland en ben je op zoek naar een lening tussen € 50.000 en € 1.000.000? Bij Knab geloven we in ondernemerschap en zijn we altijd op zoek naar serieuze ondernemers. Daarom investeren wij 10% mee in je financiering. Lees alles over Knab Crowdfunding en vraag meteen een lening aan. Binnen 2 werkdagen nemen we contact met je op.


Fleur Willemsen
Fleur schrijft voor Knab. Wij helpen jou om grip te krijgen op je financiën en het maximale uit je geld te halen.


Deel via:
Crowdfunding

Ook interessant voor jou

Ben jij als ondernemer op zoek naar een snelle en gedegen financiering?