4 aandachtspunten voor een thuiskantoor als zzp’er

Een kantoor aan huis klinkt veel zzp’ers als muziek in de oren. Je hoeft tenslotte geen rekening te houden met reistijd of files en je kunt je eigen werktijden bepalen. Bovendien heb je waarschijnlijk minder afleiding dan wanneer je gewoon aan de eettafel werkt. Maar, aan een thuiskantoor zitten wel wat haken en ogen. Wij hebben 4 aandachtspunten voor je op een rij gezet.
Gepubliceerd
16 april 2019
Laatst geüpdatet
19 januari 2024
Leestijd
3 minuten
- Gepubliceerd: 16 april 2019
- Laatst geüpdate: 19 januari 2024
- Leestijd: 3 minuten

Een kantoor aan huis klinkt veel zzp’ers als muziek in de oren. Je hoeft tenslotte geen rekening te houden met reistijd of files en je kunt je eigen werktijden bepalen. Bovendien heb je waarschijnlijk minder afleiding dan wanneer je gewoon aan de eettafel werkt. Maar, aan een thuiskantoor zitten wel wat haken en ogen. Wij hebben 4 aandachtspunten voor je op een rij gezet.


man-met-thuiskantoor

Check de regels voor een thuiskantoor

Het klinkt simpel, een thuiskantoor creëren. Je maakt een kamer vrij, zet er een computer, bureau en bureaustoel neer en voilà: je kunt aan de slag. Maar als zzp’er met een thuiskantoor moet je je ook aan de regels van de overheid en gemeente houden. Helemaal als jouw woning volgens het bestemmingsplan een woonbestemming heeft.

Wel of geen toestemming vragen 
Heb je een vrij beroep en ben je bijvoorbeeld huisarts, leraar, tekstschrijver of adviseur? Dan hoef je geen toestemming te vragen aan de gemeente voor een thuiskantoor. Deze beroepen mag je namelijk vanuit huis beoefenen. Een horecaonderneming of winkel is per definitie niet toegestaan aan huis. Bij alle overige beroepen is het slim om te checken of er bezwaar is vanuit de gemeente waarin je woont.

Wet- en regelgeving
Heb je toestemming gekregen? Dan gelden er nog wel een aantal regels. Je mag bijvoorbeeld slechts een derde van je huis gebruiken voor je bedrijf. Verder mag je geen overlast veroorzaken met je werkzaamheden en zijn opvallende reclame-uitingen of verlichtingen aan de voorgevel verboden.

Benut de fiscale voordelen

De kosten voor een kantoor aan huis mag je in sommige gevallen aftrekken tijdens de inkomstenbelasting. Je kantoor moet hiervoor wel gezien worden als een fiscaal kwalificerende werkruimte. Daarvoor moet je voldoen aan het inkomens- en zelfstandigheidscriterium.

Het inkomenscriterium houdt in dat je minstens 70% van je totale inkomsten vanuit de werkruimte moet verdienen. Daarnaast moet je kunnen aantonen dat je ten minste 30% van je tijd ook echt in de werkruimte werkt. Om aan het zelfstandigheidscriterium te voldoen, moet de werkruimte een zelfstandig deel van je woning zijn, met eigen ingang en sanitair.

Let op: een omgebouwde schuur kan dus wel een fiscaal kwalificerende werkruimte worden, maar een zolderkamer niet.

Voldoe je aan deze criteria?
Dan mag je maximaal 4% (het fictief rendement op je vermogen in box 3) van de waarde van je kantoor aftrekken van de winst uit je onderneming. Daarnaast mag je de kosten die je zou moeten betalen als je de werkruimte huurt in mindering brengen op de winst. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor gas, water en licht, schoonmaken, klein onderhoud en zakelijke verzekeringen.

Voldoe je niet aan deze criteria?
Dan kun je de kosten helaas niet aftrekken van de winst uit je onderneming. Dat betekent echter niet dat je alle bonnetjes direct de prullenbak in moet gooien. Laptops, telefoons en ander apparatuur die je aanschaft voor je bedrijf mag je namelijk alsnog opgeven als aftrekpost.

In dit artikel lees je welke aftrekposten je nog meer hebt als zzp’er.

Houd je aan de arboregels

Wanneer je vanuit huis werkt, is het misschien verleidelijk om lekker met je laptop op een bank neer te ploffen. En dat kan natuurlijk heus wel een keer. Maar als je serieus voor je bedrijf aan de slag wilt, is het belangrijk dat je zorgt dat je werkplek ergonomisch verantwoord is.

Investeer dus in een goed verstelbaar bureau, instelbare bureaustoel en de juiste verlichting - denk aan lampen, luxaflex, maar ook voldoende daglicht. Werk je met een beeldscherm en computer? Dan gelden hiervoor dezelfde regels als op een extern kantoor.

Controleer de Verzekeringen die je nodig hebt

Voor je huis heb je - als het goed is - ooit een opstal- en inboedelverzekering afgesloten. Check goed of hiermee ook je werkruimte verzekerd is. Vaak vallen je kantoor en zakelijke apparatuur bij schade niet onder de dekking van je particuliere verzekeringen. Dan is een zakelijke elektronica-, inventaris- of inboedelverzekering helemaal niet zo’n gek idee.

Regel je zakelijke verzekeringen bij Knab

Ben je nog op zoek naar andere zakelijke verzekeringen? Bij Knab dek je eenvoudig de belangrijkste zakelijke risico's af. 



Arlette Cernëus
Arlette is Content Marketeer en werkt sinds september 2016 bij Knab. Ze schrijft voornamelijk over financiële zaken, zoals hypotheken, verzekeren en belastingen. Zo helpt ze jou grip te krijgen op je financiën.



Deel via:

Sluit je zakelijke verzekeringen af met korting  Ontdek al onze verzekeringen

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers