Zakelijke rechtsbijstandverzekering: heb je daar als zzp’er wat aan?

  • 3 minuten
  • 29 november 2018

Als zzp’er handel je in je eentje bijna alle zaken af waar grote bedrijven tig mensen voor in dienst hebben. Dit betekent ook dat je zelf conflicten met je klant, opdrachtgever of leverancier moet zien op te lossen. Overweeg daarom eens een zakelijke rechtsbijstandverzekering. Dan sta je er juridisch niet alleen voor en ben je gedekt voor eventuele bijkomende kosten.  

Zakelijke rechtsbijstandverzekering

Wat is een zakelijke rechtsbijstandverzekering?

Met deze verzekering krijg je als zzp’er hulp bij juridische conflicten. Een juridisch conflict betekent simpelweg dat jij en een andere partij het ergens niet over eens zijn en er niet samen uitkomen. Als zzp’er kun je bijvoorbeeld te maken krijgen met een klant die niet wil betalen, of  de gemeente die weigert een vergunning af te geven die jij echt nodig hebt.

Met een rechtsbijstandverzekering kun je gebruik maken van juristen of deskundigen via de (gespecialiseerde) verzekeraar. Ze nemen ook alle rompslomp uit handen en je krijgt zelfs eventueel bijkomende (process)kosten vergoed.

Dit dekt de verzekering

Waarvoor kun je precies bij de rechtsbijstandverzekering terecht? Nou, als zzp’er kun je er onder andere terecht voor hulp bij:

  • onenigheid met een leverancier, omdat jij niet tevreden bent over het geleverde product;
  • conflict met een klant of opdrachtgever, omdat de andere partij niet tevreden is over wat jij hebt geleverd;
  • materiële of letselschade die je hebt geleden door derden;
  • conflict over het onderhoud of de huur van je bedrijfsruimte;
  • onenigheid met de overheid over een vergunning of bestemmingsplan.

Achter de wanbetalers aan

Je kunt de rechtsbijstandverzekering inschakelen als een klant of opdrachtgever niet betaald. Handig! Want dat is iets wat voor bijna alle zzp’ers helaas terugkeert.

Het is niet zo dat de verzekeraar het bedrag betaalt. Je krijgt wel hulp, bijvoorbeeld bij het opstellen van aanmaningsbrieven. En als het uit de hand loopt, kun je er dus terecht voor juridische bijstand.

De eventuele inzet van een incassobureau is niet meeverzekerd.

Dit dekt de verzekering niet

Helaas dekt de verzekering niet alle mogelijke juridische situaties waar je in terecht kunt komen. Zo krijgt je geen bijstand bij:

  • een geschil over industrieel of intellectueel eigendom. Dit gaat over het auteurs- en octrooirecht. Belangrijk om te weten als je zelf dingen creëert, bijvoorbeeld als singer-songwriter of beeldhouwer.
  • een geschil over fiscaal recht of subsidies;
  • een conflict dat ontstaat door een natuurramp (overstroming, aardbeving, etc.) of terrorisme.
  • strafrechtelijke vervolging als jij verdacht bent in bijvoorbeeld een fraudezaak.

Voor het laatste punt kun je de kosten alsnog vergoed krijgen, als je onschuldig blijkt. Ook hierbij geldt dat het per verzekeraar verschilt wat precies uitgesloten wordt van de dekking en wat niet. Lees dus altijd goed de polisvoorwaarden zodat je goed weet wat er voor jouw situatie wel of niet gedekt is.

Lees je goed in als je de verzekering afsluit

Sluit nooit direct de eerste de beste rechtsbijstandverzekering af, maar doe wat research. Zo voorkom je dat een verzekering niet de juiste dekking heeft voor jou en je er uiteindelijk niets mee kunt.

Check bijvoorbeeld hoe schade vergoedt wordt, in natura of gewoon met geld? En is er een drempelbedrag? In dat geval komt de verzekeraar niet in actie als de financiële schade onder dat bedrag blijft. Heb je het recht op een second opinion of een eigen advocaat? Kun je altijd contact opnemen voor juridisch advies of hangen daar voorwaarden aan?

Denk goed na over wat voor rechtsbijstand jij wilt en wat de verzekeraar je moet bieden. Zo weet je zeker dat je de juiste hulp krijgt als je het nodig hebt.

Check de wachttijd van de zakelijke verzekering

Ook belangrijk om te checken: hanteert de verzekeraar een wachttijd? De meeste verzekeraars doen dit namelijk, maar er zijn uitzonderingen. Met een wachttijd ben je pas na een bepaalde periode verzekerd.

Als je dus al een geschil hebt met een klant of leverancier op het moment dat je de verzekering afsluit, kun je door de wachttijd geen gebruik maken van de juridische hulp. Ook conflicten die in de nabije toekomst gaan spelen, worden hiermee uitgesloten. Het geschil kan altijd pas ná de wachttijd ontstaan.

Voorkom zelf conflicten met goede voorwaarden

Hoe handig zo’n verzekering ook is, het liefst kom je natuurlijk helemaal niet terecht in een of ander juridisch conflict. Gelukkig kun je zelf ook maatregelen nemen om dit zoveel mogelijk te voorkomen.

Probeer bijvoorbeeld altijd duidelijke en complete algemene- of leveringsvoorwaarden op te stellen. Hier kun je dan naar terugverwijzen als een klant bijvoorbeeld niet tevreden is. Veel branches hebben eigen algemene branchevoorwaarden, die je zo over kunt nemen. Deze zijn al juridisch goedgekeurd en kun je veilig gebruiken.

Wil je zelf voorwaarden opstellen? Laat deze dan altijd checken door een jurist. Zo weet je zeker dat je voorwaarden kloppen en je in je recht staat.


Judith Hof
Judith Hof schrijft voor Knab over verzekeringen en andere geldzaken.


Hey zzp'er! Je kunt nu ook bij Knab terecht voor al je zzp verzekeringen.  Lees hier meer

Ben jij als ondernemer op zoek naar een snelle en gedegen financiering?