Verhuizen checklist: dit mag je niet vergeten

Een verhuizing brengt best wat geregel met zich mee. Je spullen inpakken, het aanvragen of wijzigen van abonnementen, nieuwe meubels uitkiezen en klussen in je nieuwe woning. Je moet aan heel veel denken, dus het is niet gek als je hier en daar iets vergeet. We hebben daarom een korte checklist verhuizen gemaakt met de dingen die je sowieso niet mag vergeten bij een verhuizing.
Laatst geüpdatet
2 februari 2024
Leestijd
3 minuten
- Laatst geüpdate: 2 februari 2024
- Leestijd: 3 minuten

Een verhuizing brengt best wat geregel met zich mee. Je spullen inpakken, het aanvragen of wijzigen van abonnementen, nieuwe meubels uitkiezen en klussen in je nieuwe woning. Je moet aan heel veel denken, dus het is niet gek als je hier en daar iets vergeet. We hebben daarom een korte checklist verhuizen gemaakt met de dingen die je sowieso niet mag vergeten bij een verhuizing.  

checklist verhuizen

Checklist verhuizen: plan eerst je verhuisdatum

Je hebt een huis gekocht en zojuist de hypotheekakte getekend. Dan weet je als het goed is ook al wanneer je de sleutels van je nieuwe stulpje krijgt. Kies dan ook direct je verhuisdatum. Of je nou nog wilt klussen of er direct in kan trekken, zo’n datum fungeert als een deadline waarop alles geregeld moet zijn. Dat geeft je houvast bij het plannen en regelen bij de rest van je verhuizing. 

1. Verhuizen? Begin op tijd met inpakken

Je denkt misschien “ik heb alle tijd” en “zoveel spullen heb ik niet”, maar de kans is groot dat je je daarop miskijkt. Zodra je lades en kasten opentrekt, blijkt plots dat je meer spullen hebt dan je denkt waardoor je veel langer bezig bent met pakken dan je had ingecalculeerd. En niets is zo vervelend als nog bezig zijn met inpakken als de verhuiswagen of de aanhanger al voorrijdt. Zorg dus dat je ruim van tevoren start met inpakken, eigenlijk al zodra je de verhuisdatum weet. Dan kom je niet in tijdnood.

> Lees ook ons artikel met slimme tips voor het opruimen van je woning als je gaat verhuizen

2. Check de levertijd van de meubels

Tenzij je jouw nieuwe meubels uit de koopjeshoek haalt, is de kans heel klein dat je ze direct mee kan nemen. De levertijd verschilt per winkel(keten) en kan tussen enkele weken en zelfs enkele maanden liggen. Zorg dat je van tevoren weet hoelang het kan duren, zodat je de aankoop kan timen en niet straks in een bijna leeg huis zit.

3. Check bij verhuizen je energiecontract

Zodra je met je handen vol spullen over de drempel van je nieuwe huis stapt, is het prettig als alles werkt. Regel daarom ruim op tijd de gas- en energieaansluiting en niet pas een paar dagen voor de verhuizing. Energiebedrijven rekenen bijna altijd zo’n twee weken voor het aansluiten, door de wettelijke zichttermijn (ook wel bekend als bedenktermijn). Als je van de zichttermijn afziet, kan het aansluiten sneller gaan, maar het duurt alsnog even. 

4. Check de levertijd van internet en televisie

Ook televisie- en internetproviders hanteren door de wettelijke zichttermijn een levertijd van minimaal twee weken. En ook in dit geval kan het sneller geleverd worden als je afziet van de bedenktijd, maar alsnog kunnen ze waarschijnlijk niet binnen een dag leveren. Zorg daarom dat je op tijd doorgeeft aan de provider wanneer je internet en televisie nodig hebt. 

5. Maak een overzicht van de opzegtermijnen

Huur je een huis? Dan geldt waarschijnlijk een opzegtermijn. Meestal hanteren verhuurders een opzegtermijn van één maand, maar dit kan uiteraard verschillen. Ook hanteren onder andere de gas- en energieleverancier en de internetprovider een opzegtermijn. Daarnaast kun je bij sommige abonnementen per direct opzeggen met een opzegtermijn van een maand, terwijl je bij andere partijen pas kan opzeggen per de eerste van de volgende maand. 

Maak als het even kan een paar maanden vóór je verhuizing een lijst met wat je moet opzeggen en wanneer je dit uiterlijk moet doen. Zo heb je het overzichtelijk en vermijd je onnodige kosten doordat abonnementen te lang doorlopen. 

De verhuizing is gelijk een mooi moment om te checken of je kunt besparen op deze vaste lasten

6. Zet je verzekeringen om bij de verhuizing

Je zegt misschien de verzekeringen op die je hebt afgesloten voor je oude woning. Maar denk je er ook aan om nieuwe verzekeringen af te sluiten? Zo is de opstalverzekering in veel gevallen verplicht en ook de inboedelverzekering en aansprakelijkheidsverzekering kunnen handig zijn. Je kan je oude verzekeringen misschien omzetten, maar het is altijd slim om de verschillende aanbieders te vergelijken.

7. Regel de adreswijzigingen naar nieuwe woning

Als je jouw adres wijzigt bij de gemeente, geeft de gemeente dit vervolgens door aan allerlei partijen. Je zorgverzekering en de Belastingdienst bijvoorbeeld. De meeste adreswijzigingen moet je echter zelf doorvoeren. En lang niet alle bedrijven en organisaties die jouw adres hebben, sturen je wekelijks post. 

Gelukkig kun je via de speciale service van PostNL ervoor zorgen dat je post automatisch doorgestuurd wordt naar je nieuwe adres. Je kan kiezen voor een periode van enkele weken tot zelfs een jaar. En PostNL geeft je adreswijziging direct door, lekker makkelijk. 

8. Maak een verhuisplanning

De meeste werkgevers hebben in hun CAO iets staan over vrij krijgen voor je verhuizing. De meeste mensen kiezen er echter voor om ook een paar vakantiedagen op te nemen. Als jij weet wanneer je vrij bent, is het slim om direct een planning te maken voor deze vrije dagen. 

Natuurlijk kun je op de dag zelf bedenken wat je gaat doen, maar als je het vooraf al weet, bespaart dit je behoorlijk wat tijd. En het helpt je strategische keuzes te maken. Zo is het bijvoorbeeld handiger om eerst de muur voor de tweede keer te verven, voordat je meubels ophaalt. 

Je oude woning verkopen

Nieuwe woning verkocht, maar staat je huidige woning nog in de verkoop? Met onze gratis checklist ‘Je huidige woning verkopen’ verkoop jij in no-time je huis. Hierin vind je onder andere:

  • hoe je jouw woning verkoopklaar maakt;
  • welke vragen je kunt verwachten tijdens de bezichtiging;
  • hoe je de onderhandelingen slim aanpakt.


Judith Hof
Judith werkte tussen 2016 en 2020 bij Knab. Ze begon als Service Expert en vanaf 2018 was ze een van onze content marketeers. .



Deel via:

Verkoop jouw huis in een handomdraai met deze tips  Download de checklist

Ontdek binnen 2 minuten jouw maximale hypotheek