Huis verkopen via social media doe je zo: 11 tips

Als je jouw huis wilt verkopen, kun je dit via de makelaar laten doen. Maar je kan ook overwegen om zelf je huis te verkopen. Een makelaar neemt veel werk uit handen, maar brengt tenslotte ook veel kosten met zich mee. Ga je zelf je huis verkopen? Overweeg dan ook social media te gebruiken. 
Gepubliceerd
23 april 2020
Laatst geüpdatet
23 april 2020
Leestijd
5 minuten
- Gepubliceerd: 22 april 2020
- Laatst geüpdate: 23 april 2020
- Leestijd: 5 minuten

Als je jouw huis wilt verkopen, kun je dit via de makelaar laten doen. Maar je kan ook overwegen om zelf je huis te verkopen. Een makelaar neemt veel werk uit handen, maar brengt tenslotte ook veel kosten met zich mee. Ga je zelf je huis verkopen? Overweeg dan ook social media te gebruiken. 

Huis verkopen via social media

Waarom zou je je huis verkopen via social media? 

Social media is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Bijna iedereen maakt er op de een of andere manier wel gebruik van. Je neefjes op TikTok bijvoorbeeld en je oma op Facebook. Het is tegenwoordig dé manier om mensen te bereiken en daarom een goede manier om jouw huis op de markt te brengen. Wie weet hoeveel mensen je ermee bereikt. 

1. Creëer een website voor je huis

Wat je ook deelt via social media, het is altijd fijn om een verzamelpunt te hebben voor alle informatie over je huis. Hier kun je een website voor maken. Dit kan gratis via verschillende aanbieders, zoals Wordpress, Wix of Jimdo

Je hoeft het jezelf helemaal niet moeilijk te maken als je dat niet wilt. Een ‘onepager’ - een website die bestaat uit één pagina - kan ook prima. Zolang je maar jouw huis hierop te koop kan zetten met alle benodigde informatie. En vervolgens deel je deze website uiteraard via verschillende social media kanalen.

2. Zet je huis goed op de foto

Zonder foto’s wordt het lastig om je huis te verkopen. Potentiële kopers willen tenslotte zien waar ze mee te maken hebben. Je kan ervoor kiezen om dit zelf te doen, maar onthoud hierbij dat simpele kiekjes met je smartphone niet geschikt zijn. Aantrekkelijke foto’s maken je huis interessanter. 

Deze foto’s zijn de eerste indruk die geïnteresseerden krijgen van je huis, dus kwaliteit is hierbij heel belangrijk. Denk hier niet te makkelijk over. Als je zeker wilt weten dat je goede foto’s krijgt, kun je overwegen een professional in te huren. 

3. Maak een plattegrond van je woning

Mensen die geïnteresseerd zijn in je huis, willen weten hoe groot het is. Hoeveel kamers, hoe groot zijn deze kamers, wat de ruimtelijke indeling is van deze kamers etc. Zo kan iemand zichzelf al een kleine voorstelling maken van hoe het is om er eventueel te wonen.

Een plattegrond maken is dus een must. Hier bestaan verschillende tools voor, zoals Floorplanner. De plattegrond kun je vervolgens ook mooi delen via social media. 

4. Kies het juiste social media kanaal

Om jouw huis fatsoenlijk met de wereld te delen, heb je social media accounts nodig. Maak dus voor je woning een eigen account op bijvoorbeeld Instagram of Facebook. Daarnaast houd je dit op deze manier mooi gescheiden van jouw privé-accounts. 

Elk kanaal heeft z’n eigen kracht. Maak hier gebruik van. Probeer het wel behapbaar voor jezelf te houden. Je kunt beter één kanaal echt goed doen, dan verschillende sociale media kanalen maar half-half. 

Enkele voorbeelden van hoe je social media kan gebruiken: 

Instagram
Hier kun je gebruik maken van stories. Bijvoorbeeld om teasers te plaatsen van je huis met een foto van de woning en de aftelfunctie. Zo kun je laten aftellen tot het moment dat het huis echt in de verkoop gaat. Of deel een foto van je woonkamer en de tuin en gebruik de vraag-sticker: “waar drink je liever koffie?”. Zo raken mensen betrokken bij je huis. 

Facebook

Met Facebook kun je heel veel. Doorlinken naar je huis op Funda bijvoorbeeld, overzichtelijk meerdere foto’s tegelijkertijd delen of je posts adverteren. Daarnaast kom je met Facebook Messenger makkelijk in contact met je klanten. 

Ook kun je via Facebook gebruikmaken van Watchparty. Op die manier kunnen je volgers bijvoorbeeld video’s van je huis bekijken in groepsverband. Dit levert meer interactie op met de kijkers dan wanneer je simpelweg een video post. 

Pinterest
Op Pinterest kun je borden maken met foto’s en is daardoor een heel visueel medium. Gebruik dit om potentiële kopers te inspireren. Heb jij jouw woning recent verbouwd? Maak dan een bord met voor en na foto’s. Heb je mooie tuin? Tof voor een bord met foto’s van je tuin in de verschillende jaargetijden. 

5. Promoot je posts 

Elke dag posten mensen van alles en nog wat via social media. Om te zorgen dat jij opvalt, kun je de posts over je huis promoten en adverteren via social media. Dit is echt niet alleen voor bedrijven, jij wilt tenslotte ook wat verkopen. De kosten vallen daarnaast reuze mee in vergelijking met het inhuren van een makelaar. 

Als je op Facebook adverteert, spreek je makkelijker een specifieke doelgroep aan. Bijvoorbeeld een bepaalde leeftijdsgroep in de regio waar jouw huis te koop staat. Of target jouw advertentie op mensen die makelaars in jouw omgeving hebben geliked. Denk hier wel goed over na. Als je per ongeluk de verkeerde mensen target, levert je het niets op en is het zonde van je ‘budget’. 

6. Plaats altijd een link in je post

Zorg dat elke post die je plaatst, compleet is. Alleen tekst is vaak wat saai en bij enkel foto’s ontbreekt waarschijnlijk de context. Plaats daarom een combinatie van een korte tekst en een paar foto’s. Vermeld hierbij ook altijd een link naar de website of de Facebook-pagina van je huis. Dan kunnen geïnteresseerden doorklikken als ze nieuwsgierig zijn en meer willen weten. 

Vergeet daarnaast niet een “call to action” toe te voegen. Dat is een soort oproep in jouw tekst aan de lezer om tot actie over te gaan. “Lees hier meer”, “bekijk de video”, “ga naar de website”, dat soort termen. Op die manier betrek je iemand bij je post en kun je mensen overhalen om op de link of video te klikken die jij aan jouw post hebt toegevoegd. 

7. Wees creatief met je posts

Via social media kun je het extra persoonlijk maken en volgers echt betrekken bij jouw huis. Maak foto’s van de favoriete plekjes in je huis en vertel erbij waarom dat zo is. Heb je kinderen? Vraag hen wat zij nou leuk vinden aan het huis en film het. 

Maak een video terwijl je door de buurt loopt om de omgeving te laten zien. Wijdt een post aan je buren en stel ze alvast voor. Zo krijgen mensen een nog beter gevoel bij de hele woning en alles eromheen. 

8. Zorg dat je bereikbaar bent

Tegenwoordig gaat veel contact online en wordt er minder gebeld. Zorg daarom dat je niet alleen gebeld kan worden door potentiële kopers. Zorg daarnaast dat je op alle accounts de communicatiekanalen in de gaten houdt. Messenger van Facebook bijvoorbeeld of privéberichten bij Instagram. 

De kans is heel groot dat geïnteresseerden je daarop contacten, omdat de drempel dan lager is. Het is waarschijnlijk een enorme afknapper als je niet of niet snel genoeg reageert op vragen en opmerkingen.

Pro tip: Koop een extra simkaart en gebruik een oude telefoon of de dual-sim functie op je smartphone voor een extra WhatsApp account. Vermeld dit telefoonnummer op al je social media accounts en de website. 

9. Wees eerlijk over je woning

Je wilt je huis natuurlijk verkopen. En natuurlijk is jouw huis optimaal gerenoveerd, met een ideale locatie en een fantastisch uitzicht. Maar mensen die een huis zoeken zijn meer geïnteresseerd in of jouw huis duurzaam is en hoe het is ingedeeld. Door superlatieven te gebruiken, wek je misschien het vermoeden dat je niet oprecht bent.

Wees eerlijk als je dingen deelt van je huis. Dus ook als er nog iets aan gedaan moet worden of als er ergens gebreken zijn. Als verkoper heb je een meldingsplicht en daarnaast worden de meeste huizen tegenwoordig verkocht onder voorbehoud van een bouwkundige keuring. Ontdekken ze dan dat je niet eerlijk bent geweest? Dan gaat de verkoop niet door. 

10. Deel, deel, deel… 

Hoe meer mensen jouw post zien, hoe groter de kans is dat de nieuwe eigenaar van jouw huis ertussen zit. Deel dus je posts op zoveel mogelijk manieren. Tag je familie, vrienden en buren, en nodig mensen uit om je pagina leuk te vinden. Zij kunnen jouw posts vervolgens weer delen op hun eigen tijdlijn en het bereik vergroten.

Tegenwoordig heb je veel Facebook-groepen gewijd aan een plaats. Groepen met bijvoorbeeld namen als “Je bent een [plaatsnaam] als…” of “Te koop of gezocht [plaatsnaam]”. Deel hier zeker je post, want daarmee breng je jouw huis direct onder de aandacht bij veel mensen. 

11. Download de Knab checklist

Overweeg je om zelf je huis te verkopen? Download dan onze gratis checklist ‘woning verkopen’. Hierin lees je onder andere: 

  • hoe je jouw woning verkoopklaar maakt;
  • welke vragen je kan verwachtingen bij de bezichtiging’
  • hoe je de onderhandelingen slim aanpakt. 


Judith Hof
Judith werkt sinds februari 2016 bij Knab, waar ze begon op de Servicedesk. Hierdoor heeft ze veel kennis van de verschillende aspecten binnen het bankwezen. Sinds februari 2018 werkt ze als content marketeer. Ze schrijft voornamelijk over onderwerpen als verzekeren en hypotheken.


Deel via:

Ook interessant voor jou

Verkoop jouw huis in een handomdraai met deze tips  Download de checklist

Ontdek binnen 2 minuten jouw maximale hypotheek