Een ondernemingsplan schrijven: 5 geboden
Laatst geüpdatet
29 mei 2024
Leestijd
2 minuten
- Laatst geüpdate: 29 mei 2024
- Leestijd: 2 minuten
Je hebt besloten om je bedrijf op te starten of uit te breiden met behulp van een lening via crowdfunding. Spannend! En hoe nu verder? De eerste stap die jij nu kunt gaan zetten is het schrijven van een succesvol business plan. Hoewel er geen blauwdruk is om het perfecte ondernemersplan te schrijven, zetten wij 5 aandachtspunten voor je op een rij.
Eerst even dit: wat is een ondernemingsplan?
Een ondernemingsplan, ook wel business plan of ondernemersplan genoemd, is een korte en krachtige samenvatting van de plannen die jij hebt voor je bedrijf. Hier staat alles in over financiën, perspectieven, mogelijkheden en risico’s. Het businessplan is belangrijk bij het starten van een onderneming.
Begin met een korte samenvatting
De beste business plannen zijn niet per definitie tientallen kantjes lang. Het is vooral belangrijk om een duidelijk beeld te schetsen van je bedrijf. Dit kan best bondig zijn, als het maar een concreet en duidelijk verhaal is. Maar hoe pak je dat aan? Begin je plan altijd met een introductie en een korte samenvatting zodat potentiële investeerders en klanten direct weten hoe jouw plannen in elkaar steken.
Neem er een financiële prognose in op
Je schrijft een business plan voor crowdfunding omdat je investeerders wil overtuigen om hun geld te investeren in jouw bedrijf. Zorg daarom dat jouw financiële plaatje volledig uitgewerkt is. Hoeveel geld heb je precies nodig? En, heel belangrijk: waar ga je het geïnvesteerde bedrag precies voor gebruiken? Wanneer verwacht je geld te gaan verdienen? Laat potentiële investeerders hier niet naar gissen, geef ze een eenvoudige keuze.
Toon wat de markt doet
Het is van belang dat je goed uitzoekt hoe jouw markt zich ontwikkelt. Met een goede marktanalyse kun je toetsen of je plannen haalbaar zijn en of er een markt is voor jouw product of dienst. Wat doen je concurrenten? Wat zijn mogelijkheden en waar liggen kansen? Met dit onderzoek breng je in kaart wie en waar de potentiële klanten zijn voor je bedrijf en geef je investeerders een gedetailleerd beeld van de slagingskans van jouw bedrijf.
Wees realistisch en eerlijk
Om investeerders aan je te binden, is het belangrijk om met een sterk verhaal te komen. Blijf vooral niet oppervlakkig: de investeerder wil jou leren kennen. De gunfactor speelt immers ook een belangrijke rol bij een succesvolle crowdfundingactie. Wat zijn je ondernemerskwaliteiten? Waarom gaat juist jou dit lukken? Neem de tijd om je plan te schrijven en vraag anderen om feedback.
Zorg voor een waterdicht plan
Laat zien dat je overal aan hebt gedacht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan administratieve zaken (ga je dit zelf doen of besteed je dit uit?) en verzekeringen (een goede verzekering voorkomt financiële onzekerheid mocht er iets misgaan). Breng ook de eventuele risico’s in kaart en zoek uit of je specifieke vergunningen en diploma’s nodig hebt om jouw plannen te realiseren. Hoe vollediger je plan, hoe professioneler het overkomt. Investeerders willen niet voor verrassingen komen te staan, en jij natuurlijk ook niet.
Wij zijn de bank voor zzp'ers
Ga je starten als zzp'er? Met onze starterscombi weet je zeker dat je alles vanaf de start goed geregeld hebt. Dat is een zakelijke rekening met boekhoudpakket, met aantrekkelijke korting. Het eerste jaar krijg je namelijk € 42 korting. Ontdek alles over de gloednieuwe starterscombi op knab.nl.
Fleur Willemsen
Dit artikel is geschreven door Fleur en wordt je aangeboden door Knab. Wij helpen jou om grip te krijgen op je financiën en het maximale uit je geld te halen.