Fiscale afschrijvingen voor ondernemers: wat je moet weten

Als ondernemer maak je regelmatig kosten om je bedrijf draaiende te houden. Gelukkig kun je veel van deze zakelijke kosten fiscaal afschrijven. In dit artikel leggen we uit wat fiscale afschrijving is, hoe je het berekent, en welke uitzonderingen er zijn.
Laatst geüpdatet
31 december 2024
Leestijd
3 minuten
- Laatst geüpdate: 31 december 2024
- Leestijd: 3 minuten

Als ondernemer maak je regelmatig kosten om je bedrijf draaiende te houden. Gelukkig kun je veel van deze zakelijke kosten fiscaal afschrijven. In dit artikel leggen we uit wat fiscale afschrijving is, hoe je het berekent, en welke uitzonderingen er zijn.

zakelijke-kosten-afschrijven

Wat is fiscale afschrijving?

Fiscale afschrijving betekent dat je de kosten van een bedrijfsmiddel over meerdere jaren verspreidt. Dit verlaagt je belastbare winst, waardoor je minder belasting betaalt.

Afschrijving van bedrijfsmiddelen

Je mag bedrijfsmiddelen afschrijven, maar niet alles in één keer. Bedrijfsmiddelen zijn zaken die je gebruikt in je onderneming, zoals:

  • Materiële bedrijfsmiddelen: machines, auto's, computers, inventaris.
  • Immateriële bedrijfsmiddelen: octrooien, leasecontracten, vergunningskosten.

Hoe bereken je afschrijving?

Bedrijfsmiddelen gaan langer mee, dus je verdeelt de kosten over meerdere jaren. Voor aankopen onder €450 mag je de kosten in één keer aftrekken. Meestal schrijf je maximaal 20% van de aankoopwaarde per jaar af, met een minimale afschrijftermijn van vijf jaar.

Uitzonderingen op fiscale afschrijvingen

Er is een aantal uitzonderingen in de wereld van fiscale afschrijvingen:

  • Goodwill: maximaal 10% per jaar.
  • Bedrijfspanden: afschrijving is afhankelijk van de gebruiksduur en restwaarde. Grond mag niet worden afgeschreven.

Afschrijving van een gekocht bedrijfspand

Je kunt een bedrijfspand of een deel ervan afschrijven. De gebruiksduur varieert meestal tussen de 30 en 50 jaar. De jaarlijkse afschrijving bereken je als volgt:

Jaarlijkse afschrijving = (Aanschafwaarde − Grondwaarde − Restwaarde)/Gebruiksduur

Wat is willekeurige afschrijving?

Willekeurig afschrijven heeft de Belastingdienst uitgevonden voor startende ondernemers, die een eenmanszaak, cv, of vof hebben. In de tijd dat je recht hebt op startersaftrek, mag je ook gebruikmaken van de willekeurige afschrijving. Dit houdt in dat je zelf bepaalt hoe je een bedrijfsmiddel afschrijft én op welk moment.

Het voordeel hiervan is dat je met je afschrijvingen kunt schuiven. Heb je nu nog weinig winst, maar verwacht je in de volgende jaren meer winst te boeken? Dan zou het slim kunnen zijn om dit jaar minder af te schrijven en volgend jaar meer. Je belastingvoordeel kan dan groter aan. Wat in jouw specifieke situatie slim is, hangt van verschillende factoren af en kun je het beste met een adviseur bespreken. 

Knab Boekhoudpakket voor zzp'ers

Knab biedt een boekhoudpakket voor zzp'ers. Het Knab Boekhoudpakket is helemaal afgestemd op de behoefte van de zzp'er. Een compleet pakket voor slechts € 12 per maand! Je kan het pakket - zonder extra kosten - koppelen met je betaal- en spaarrekeningen van Knab.

Check het Knab Boekhoudpakket



Casper Zwart
Casper is Adviseur Klanttevredenheid bij Knab en heeft daarnaast veel ervaring als schrijver. Hij doet al jaren regelmatig onderzoek naar de behoeftes en ervaringen van zzp'ers.



Deel via:
Knab Boekhoudpakket: probeer nu gratis!  Check het pakket

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers