Zo schrijf je zakelijke kosten fiscaal af

Als ondernemer maak je regelmatig kosten. Je hebt van alles nodig om je onderneming op te starten en daarna draaiende te houden. Het goede nieuws is dat je veel zakelijke kosten fiscaal kan afschrijven. In dit artikel lees je meer over waar je rekening mee moet houden en bijvoorbeeld over wat willekeurig afschrijven is.
Gepubliceerd
20 maart 2023
Laatst geüpdatet
29 december 2023
Leestijd
3 minuten
- Gepubliceerd: 20 maart 2023
- Laatst geüpdate: 29 december 2023
- Leestijd: 3 minuten

Als ondernemer maak je regelmatig kosten. Je hebt van alles nodig om je onderneming op te starten en daarna draaiende te houden. Het goede nieuws is dat je veel zakelijke kosten fiscaal kan afschrijven. In dit artikel lees je meer over waar je rekening mee moet houden en bijvoorbeeld over wat willekeurig afschrijven is.

zakelijke-kosten-afschrijven

Wat is een fiscale afschrijving?

Fiscaal afschrijven is het proces, waarbij je als ondernemer de gemaakte kosten voor een bedrijfsmiddel verspreid over een aantal jaar aftrekt van de opbrengst. Zo verlaag je de belastbare winst en hoef je dus minder belasting te betalen. 

Hoe zit het met de afschrijving van bedrijfsmiddelen?

Je mag dus bedrijfsmiddelen afschrijven, maar wat mag je wel of niet aftrekken van je eerstvolgende aangifte inkomstenbelasting? Bedrijfsmiddelen zijn alle zaken in je onderneming die je niet te koop aanbiedt aan je klant. We onderscheiden materiële en immateriële bedrijfsmiddelen: 

  • Materieel: machines, auto’s, computers en inventaris;
  • Immaterieel: octrooien, leasecontracten en vergunningskosten.

Hoe kan je de afschrijving berekenen?

Bedrijfsmiddelen gaan langere tijd mee, dus daarom mag je niet alles in de eerste de beste belastingaangifte meenemen. Je moet gaan afschrijven, wat betekent dat je de kosten over de komende jaren gaat verdelen. Lag de aankoop onder de drempel van € 450 dan mag je het wél in één keer aftrekken.

Afschrijven gaat meestal in delen van maximaal 20% van de aankoopwaarde per jaar (minus de 10% restwaarde), waardoor je aan een minimale afschrijftermijn van vijf jaar vastzit. Het daadwerkelijke afschrijven neem je mee in je aangifte inkomstenbelasting of de aangifte vennootschapsbelasting.

Uitzonderingen binnen fiscale afschrijvingen

Er is een aantal uitzonderingen in de wereld van fiscale afschrijvingen:

  • Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%;
  • Het afschrijven van gekochte bedrijfspanden is een aparte categorie, want hier zijn andere kaders op van toepassing. 

Afschrijving van een gekocht bedrijfspand

Je kan een compleet bedrijfspand of een deel van een pand afschrijven; het is maar net wat je in gebruik hebt. De gebruiksduur van een pand kan variëren, maar ligt meestal tussen de 30 en 50 jaar. Uiteraard moet je rekening houden met de restwaarde en mag je grond niet afschrijven. De Belastingdienst heeft een formule, zodat je eenvoudig kan berekenen hoeveel je mag afschrijven:

  • De aanschafwaarde van (jouw deel van) het pand [A = € 330.000]
  • Bepaal de waarde van (jouw deel van) de grond [G = € 30.000]
  • De restwaarde van het pand [R = € 50.000]
  • Gebruiksduur [D = 50 jaar - 2%]

    De jaarlijkse afschrijving is: (A-G-R):D, wat in dit voorbeeld neerkomt op (€ 330.000 - € 30.000 - € 50.000) x 2% = € 5.000. 

    Met het afschrijven heb je echter wel een extra aandachtspunt: de boekwaarde mag nooit onder de bodemwaarde komen. In dit rekenvoorbeeld geeft de Belastingdienst nog wat extra informatie:

  • De boekwaarde aan het begin van het jaar is € 200.000
  • WOZ-waarde van het pand is € 396.000, dus de bodemwaarde is 50% van de WOZ: € 198.000.

    Als je de € 5.000, die we hierboven berekenden, daadwerkelijk zou afschrijven dan daalt de boekwaarde onder de bodemwaarde (€ 200.000 - € 5.000). Je mag in dit jaar dus maximaal € 2.000 afschrijven voor je pand, om een duik onder de bodemwaarde te voorkomen.

Wat is willekeurige afschrijving?

Willekeurig afschrijven heeft de Belastingdienst uitgevonden voor startende ondernemers, die een eenmanszaak, cv, of vof hebben. In de tijd dat je recht hebt op startersaftrek, mag je ook gebruikmaken van de willekeurige afschrijving. Dit houdt in dat je zelf bepaalt hoe je een bedrijfsmiddel afschrijft én op welk moment.

Het voordeel hiervan is dat je met je afschrijvingen kunt schuiven. Heb je nu nog weinig winst, maar verwacht je in de volgende jaren meer winst te boeken? Dan zou het slim kunnen zijn om dit jaar minder af te schrijven en volgend jaar meer. Je belastingvoordeel kan dan groter aan. Wat in jouw specifieke situatie slim is, hangt van verschillende factoren af en kun je het beste met een adviseur bespreken. 

Gloednieuw: Knab Boekhoudpakket voor zzp'ers

Sinds kort heeft Knab ook een boekhoudpakket. Het Knab Boekhoudpakket is helemaal afgestemd op de behoefte van de zzp'er. Een compleet pakket voor slechts € 12 per maand! Je kan het pakket - zonder extra kosten - koppelen met je betaal- en spaarrekeningen van Knab.

Check het Knab Boekhoudpakket



Casper Zwart
Casper is Adviseur Klanttevredenheid bij Knab en heeft daarnaast veel ervaring als schrijver. Hij doet al jaren regelmatig onderzoek naar de behoeftes en ervaringen van zzp'ers.



Deel via:
Knab Boekhoudpakket: probeer nu gratis!  Check het pakket

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers