Zo maak je een succesvol marketingplan
Gepubliceerd
22 januari 2020
Laatst geüpdatet
22 januari 2020
Leestijd
3 minuten
- Gepubliceerd: 21 januari 2020
- Laatst geüpdate: 22 januari 2020
- Leestijd: 3 minuten
Starten als zzp’er is voor velen een kwestie van ‘beginnen’. Inschrijven bij de KVK en aan de slag. Maar heb je al nagedacht over wat je precies wilt bereiken met je bedrijf? Met een marketingplan kun je dat voor jezelf op een rij zetten. Maar hoe maak je die precies?
Het marketingplan in alle vormen en maten
Het opstellen van een marketingplan kan zo uitgebreid als jij wilt. Als je een product in de markt gaat zetten waar veel geld, personeel en materialen voor nodig zijn, loont het om eerst ook een ondernemingsplan op te stellen en marktonderzoek te doen. Is jouw bedrijf klein en wil je als zzp’er bijvoorbeeld alleen je diensten aanbieden? Dan is een simpel marketingplan voldoende.
In dit artikel richten we ons vooral op zzp’ers in de dienstverlening waarbij een simpel marketingplan voldoende is.
Een marketingplan in 4 stappen
1. Omschrijf jouw bedrijf en doelstellingen
In je marketingplan begin je bij de basis. Wat is de naam van je bedrijf? Welke diensten bied je aan en wat zijn je doelstellingen? Vooral dat laatste is belangrijk om goed je marketingplan te kunnen bepalen.
Zorg ervoor dat je deze doelstellingen SMART formuleert: Specifiek, Meetbaar, Realistisch (achievable), Relevant en Tijdsgebonden.
2. Bepaal je doelgroep
Veel zzp’ers die diensten aanbieden nemen vaak alle klussen die langskomen aan. Maar word je daarmee niet teveel een manusje-van-alles? En vind je de klussen zelf leuk genoeg om plezier in je bedrijf te hebben?
Bepaal daarom goed in je marketingplan op welke doelgroep jij je gaat richten. Wie zijn je potentiële klanten en waar ligt hun behoefte? Vergeet daar ook niet jouw eigen behoefte in mee te nemen! Wat voor klussen zou jij zelf graag willen aannemen en welke doelgroep hoort daarbij?
3. Maak een SWOT-analyse
Wat zijn de sterke en zwakke punten van jouw bedrijf? Die breng je in kaart met een SWOT-analyse.
Kijk eerst intern naar je bedrijf. Wat zijn de sterke punten en waar liggen mogelijke zwakheden? Kijk dan ook naar externe factoren, waar liggen mogelijkheden en wat zijn bedreigingen? Ben jij zzp’er en verkoop jij vooral je eigen diensten? Dan loont het om vooral te kijken naar een persoonlijke SWOT-analyse die jouw sterke en zwakke punten in kaart brengt, in plaats van een analyse voor je bedrijf.
Voorbeeld van een SWOT-analyse:
Intern:
Sterke punten | Zwakke punten |
---|---|
Waar ben jij echt goed in? | Waar ben je minder goed in? |
Wat zijn jouw beste prestaties tot nu toe? | Hoe hebben je zwakke punten invloed op jouw prestaties als zzp’er? |
Waarin onderscheid jij jezelf van anderen? | Waar zou je graag beter in willen worden? |
Extern:
Kansen | Bedreigingen |
---|---|
Welke trends en ontwikkelingen binnen jouw vakgebied zijn kansen voor jouw bedrijf? | Hoe sterk is de concurrentie in jouw vakgebied? |
Waar kan jij je binnen je vakgebied nog verder in ontwikkelen? | Zijn er ontwikkelingen in je vakgebied die een bedreiging voor jouw onderneming vormen? |
4. De marketingmix
Als je de doelgroep en je SWOT-analyse hebt bepaald, kun je verder met de marketingmix. Deze bestaat uit de vier P’s: Product, Prijs, Promotie en Plaats.
Product
Omschrijf goed welke producten jij precies aanbiedt. Begin daarbij met het belangrijkste product. Ben je bijvoorbeeld tekstschrijver? Dan is jouw product tekst. Daarna kun je dat verder verdiepen. Welke randproducten lever jij nog meer? Denk bijvoorbeeld aan schrijven voor web, SEO, nieuwsbrieven of misschien kun je ook vormgeving leveren.
Prijs
De prijs van je producten kan veelzeggend zijn. Misschien start je net met ondernemen en denk je bijvoorbeeld als tekstschrijver in het voorbeeld hierboven: ik begin net, dus ik vraag nog niet teveel voor mijn product. Maar wat zegt dat over de kwaliteit die je levert? Een weloverwogen prijs is belangrijk voor je onderneming en voor je positie in de markt. Als je diensten levert, werk je vaak met een uurtarief. Daarbij moeten ook de kosten die je maakt en de belastingen worden meegenomen.
Met deze tool kun jij gemakkelijk berekenen hoeveel je uurtarief minimaal moet zijn voor een succesvol bedrijf.
Promotie
Hoe ga jij op zoek naar potentiële klanten? De derde P staat voor promotie. Hoe zorg jij dat klanten jou kunnen vinden en hoe ga jij hen vinden? Geef in je marketingmix aan welke kanalen jij gaat inzetten om aan klanten te komen. Voor wat inspiratie kun je het artikel Klanten werven als zzp’er ook even lezen.
Plaats
Waar verkoop jij je producten? Als je bijvoorbeeld diensten levert, zal deze P iets minder van toepassing zijn, maar het is wel goed om na te denken over waar je gevestigd bent. Heeft het bijvoorbeeld zin om te promoten in Friesland als je in Limburg woont? Denk ook na over je werkplek. Werk je liever thuis, op een flexplek, of bij de klant op kantoor? En nodig je bijvoorbeeld klanten uit bij jou thuis?
Meer tips voor starten met ondernemen?
Bekijk dan al onze tips voor het starten met ondernemen en maak een vliegende start met jouw bedrijf!
Karin Broeksma
Karin werkt sinds juli 2018 bij Knab als content marketeer. Hiervoor heeft ze jaren gewerkt als zzp’er, waardoor ze veel weet over alles wat met ondernemen te maken heeft. Bij Knab schrijft ze dan ook veel over ondernemen, maar ook over zaken als inkomsten, uitgaven en sparen.