5 online marketing tips voor zzp'ers
Laatst geüpdatet
7 september 2020
Leestijd
4 minuten
- Laatst geüpdate: 7 september 2020
- Leestijd: 4 minuten
Als je gaat starten als zzp’er denk je misschien niet als eerste aan online marketing. Toch kan dit je bedrijf een flinke boost geven, mits je het goed aanpakt. Benieuwd hoe je dit doet? Lees dit artikel met handige online marketing tips voor zzp’ers.
Wat heb ik als zzp’er aan deze online marketing tips?
Ook als zzp’er kun je aan de slag met online marketing. Je hoeft geen expert te zijn en het hoeft je ook niet veel geld te kosten. Het is wel een goede manier om je onderneming te promoten. Zonde dus om hier niets mee te doen.
Wat is online marketing?
Online marketing – ook wel internet marketing genoemd – is de verzamelnaam voor de verschillende manieren om je product of dienst online te promoten. Door de digitale ontwikkelingen komen er ieder jaar nieuwe opties bij. Hierdoor is het soms lastig om up-to-date te blijven. Met onze tips kom je gelukkig al een heel eind, ook als je geen online marketeer bent.
Stel een online marketingplan op
Wil je echt wat bereiken met online marketing? Dan is het handig om van tevoren een online marketingplan op papier te zetten. Hierdoor krijg je een beter inzicht in je doelgroep, de markt en je concurrenten. Aan de hand hiervan leg je jouw marketingstrategie vast: wat wil je bereiken en via welke kanalen ga je dit doen? Tot slot bepaal je het marketingbudget.
Zo zet je online marketing in als zzp’er
Online marketing is een breed begrip. Hieronder vind je vijf manieren om online marketing in te zetten voor jouw onderneming:
- een website;
- SEO;
- SEA;
- social media;
- e-mailmarketing.
1. Een website: vergroot je online vindbaarheid
Een goede website is essentieel als je aan de slag gaat met online marketing. Deze bouw je niet zo 1,2,3, er zijn veel dingen waar je aan moet denken. Bijvoorbeeld het doel van je website: wil je mensen informeren of wil je sales genereren? Je website moet ook technisch goed in elkaar zitten. De laadtijd van de pagina’s moet zo kort mogelijk zijn en je website mobielvriendelijk. Klinkt dat te ingewikkeld? Dan kun je ervoor kiezen om dit uit te besteden.
Lees meer tips over een eigen website maken als zzp’er.
2. SEO: zorg voor meer organisch verkeer op je website
Leuk zo’n website, maar hoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt door je klanten? SEO – oftewel zoekmachine-optimalisatie – kan je daarbij helpen. Je optimaliseert de teksten, afbeeldingen en techniek van je website. Met als doel: hoger ranken in Google, zodat er meer organisch verkeer op je website komt.
SEO hoeft geen of weinig geld te kosten. Er zijn verschillende gratis tools die je kunt gebruiken om je website te optimaliseren. Met SEO boek je vooral op de lange termijn succes, het kost dus de nodige tijd en moeite.
Ben je enthousiast en heb je zin om hier zelf mee aan de slag te gaan? In dit artikel vind je veertien handige SEO-tips voor zzp’ers.
3. SEA: adverteer in Google
Een andere manier om je online vindbaarheid te vergroten, is door middel van Search Engine Advertising (SEA). Met SEA betaal je voor je positie in Google, je biedt namelijk op de advertentieplekken boven de organische zoekresultaten. Met Google Ads kun je verschillende campagnes opzetten, aan de hand van zoekwoorden die bij jouw bedrijf passen.
Ben je geen SEA-expert? Geen probleem, want Google helpt je door middel van ‘slimme campagnes’. Met een slimme campagne hoef je minder gegevens in te vullen dan bij een reguliere Ads-campagne. Met SEA is het belangrijk om je campagne zo specifiek mogelijk te maken. Ben jij een fysiotherapeut in Amsterdam? Dan hoef je niet te adverteren in Groningen.
In Google Ads bepaal je zelf hoeveel geld je maximaal per dag wilt besteden aan je SEA-campagne. Zo kom je nooit voor onvoorziene kosten te staan!
4. Social media: vergroot je naamsbekendheid
Social media marketing is een goede manier om je naamsbekendheid te vergroten. Denk wel goed na over het doel, zodat je een geschikt social media-kanaal kunt kiezen. Voor een kapster is een Instagram-account wellicht interessant, terwijl een boekhouder meer heeft aan een Facebookpagina.
Social media kun je gratis gebruiken. Door regelmatig berichten te plaatsen en de welbekende hashtag te gebruiken, bereik je al snel een groot publiek. Je kunt ook betaalde social media-campagnes opzetten, denk aan advertenties op Facebook of Instagram. Handig aan deze campagnes is dat je informatie krijgt over de doelgroep en je kunt aangeven naar welke groep je bepaalde berichten wilt sturen. Net als bij SEA, kun je ook hier zelf bepalen hoeveel je maximaal per dag wilt betalen voor je advertenties.
Benieuwd hoe je van social media een succes maakt? Lees meer over een social media-strategie voor zzp'ers.
5. E-mailmarketing: verstuur je boodschap
Niet elke mail die de deur uitgaat valt onder e-mailmarketing. Enkele voorbeelden zijn het versturen van een nieuwsbrief of een klanttevredenheidsonderzoek. Zorg met jouw e-mails voor toegevoegde waarde voor de ontvanger, zodat deze niet als spam worden gezien.
Een voordeel van e-mailmarketing is dat er verschillende tools beschikbaar zijn, waarmee je de resultaten kunt meten. Je weet daardoor wat wél en niet goed gelezen wordt. Ook kun je berichten personaliseren op basis van de gegevens van de ontvanger. Een voorbeeld: weet je dat persoon X vaker schoenen heeft besteld bij jouw webshop? Dan kun je daarop inspelen door een e-mail te verzenden met de meest hippe schoenen van dit moment.
Knab helpt startende zzp’ers
Naast de voordeligste zakelijke rekening voor zzp’ers, biedt Knab nog meer startersvoordelen. Bijvoorbeeld korting op een online boekhoudpakket of € 10 korting op een e-mailaccount. Zo kun je direct aan de slag met onze online marketing tips!
Lindy Bekking
Lindy werkt als Content Marketeer bij Knab. Wij helpen jou om grip te krijgen op je financiën en het maximale uit je geld te halen.