Succesvol klanten werven als zzp’er

Hoe kom ik aan klanten? Een veelgehoorde vraag van zzp’ers. Zeker als je net begint kan het lastig zijn om klanten te vinden. Want waar begin je nou eigenlijk? Succesvol klanten werven als zzp’er is niet per se moeilijk, maar je moet er wel actief mee bezig zijn. Met deze tips zorg je ervoor dat je goed aan de slag kan!
Laatst geüpdatet
30 augustus 2019
Leestijd
3 minuten
- Laatst geüpdate: 30 augustus 2019
- Leestijd: 3 minuten

Hoe kom ik aan klanten? Een veelgehoorde vraag van zzp’ers. Zeker als je net begint kan het lastig zijn om klanten te vinden. Want waar begin je nou eigenlijk? Succesvol klanten werven als zzp’er is niet per se moeilijk, maar je moet er wel actief mee bezig zijn. Met deze tips zorg je ervoor dat je goed aan de slag kan!

succesvol klanten werven als zzper-1

Klanten werven als zzp’er begint bij de basis

Zorg voor je begint dat je de basis op orde hebt om professioneel voor de dag te komen. Een website is voor je bedrijf niet alleen belangrijk om gevonden te worden in Google, het is ook je visitekaartje. Zorg voor een website die jouw doelgroep aanspreekt en een duidelijk verhaal vertelt over de producten of diensten die je aanbiedt. 

Een scherpe huisstijl en een logo die voor herkenbaarheid van je bedrijf zorgen, maken het plaatje compleet. Druk ook visitekaartjes met je bedrijfsnaam en website. Zo kun je wanneer je met een potentiële klant praat meteen professioneel met een sterk merk voor de dag komen.  

Portfolio

Creëer jij dingen als zzp’er? Bijvoorbeeld teksten, foto’s, grafische vormgeving of illustraties. Maak dan een portfolio. Zo kunnen potentiële klanten meteen zien wat jij in huis hebt en of jouw werk bij hun opdracht past. Dit kun je op je website plaatsen, maar voor sommige creaties is Instagram ook een goede optie. Zo heb je meteen een online portfolio dat gemakkelijk vindbaar is.

Netwerken: hoe doe je dat?

Het is vaak antwoord nummer 1 op de vraag hoe je aan klanten komt: netwerken. De term roept voor veel mensen vaak een doembeeld op van een ruimte vol mensen die je niet kent waar je op af moet lopen om te vertellen wat je voor de kost doet. Brrrr...eng! Maar netwerken is veel meer dan dat en hoeft helemaal niet eng te zijn.  

Je hebt al een netwerk!

Gelukkig is netwerken niet alleen maar netwerkborrels aflopen. De meeste mensen in je netwerk ken je namelijk al! Denk bijvoorbeeld aan vrienden, kennissen, familie of oud-collega’s. Vertel hen dat je voor jezelf bent begonnen en vraag of ze potentiële opdrachtgevers of klanten kennen die met jou in gesprek willen gaan.

Andere zzp’ers ontmoeten

Een andere fijne manier om de netwerkborrel iets minder spannend te maken, is je aansluiten bij een lokale vereniging van zzp’ers. Er zijn vaak genoeg organisaties bij jou in de buurt die af en toe een borrel organiseren waarbij je andere zzp’ers kunt leren kennen. Soms doen zij totaal iets anders dan jij, maar er zijn vaak veel mogelijkheden tot samenwerken. Als zij een klus krijgen waarbij ze jouw expertise ook nodig hebben, zouden ze zomaar jou kunnen bellen.

Een andere manier om andere zzp’ers te ontmoeten is het werken op een flexwerkplek of shared space. Hier kun je vaak in een rustige en inspirerende omgeving aan het werk, maar ook bij het koffiezetapparaat in gesprek raken met andere zzp’ers.

Je beste netwerk: opdrachtgevers

Heb je al een klus afgerond en is je opdrachtgever tevreden over je werk? Vraag meteen of zij je willen aanbevelen bij hun netwerk. Veel bedrijven kijken namelijk eerst in hun eigen netwerk wanneer ze op zoek zijn naar een zzp’er. Heb jij goed werk afgeleverd? Dan is de kans groot dat je opdrachtgever jouw naam noemt wanneer iemand om een aanbeveling vraagt!

Overtuig je potentiële klanten

Wanneer het contact eenmaal is gelegd, moet je nog steeds de opdrachtgever overtuigen om jou aan te nemen voor klus. Zorg ervoor dat jij goed kunt uitleggen wat je precies doet, waar je goed in bent en wat je voor de klant kunt betekenen. Doe van tevoren je research en kom zelf al met ideeën die de potentiële klant verder kan helpen. Laat ook op je eigen website zien voor welke bedrijven of klanten je al gewerkt hebt en vraag hen om testimonials die je op je website kunt zetten.

Meer tips over starten met zzp’en?

Wil je meer weten over hoe je goed kunt beginnen met je bedrijf? Bekijk dan al onze tips over het starten als zzp’er zodat jij een vliegende start maakt! 



Karin Broeksma
Karin werkt sinds juli 2018 bij Knab als content marketeer. Hiervoor heeft ze jaren gewerkt als zzp’er, waardoor ze veel weet over alles wat met ondernemen te maken heeft. Bij Knab schrijft ze dan ook veel over ondernemen, maar ook over zaken als inkomsten, uitgaven en sparen.



Deel via:

Hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers!  Check de Knab-rekening

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers