Werken vanuit huis als zzp’er? 5 vragen beantwoord
Gepubliceerd
21 juli 2020
Laatst geüpdatet
15 juli 2022
Leestijd
4 minuten
- Gepubliceerd: 21 juli 2020
- Laatst geüpdate: 15 juli 2022
- Leestijd: 4 minuten
Veel zzp’ers starten hun bedrijf op aan de keukentafel of op een zolderkamer. In het begin heb je immers vaak nog geen geld voor een eigen kantoor of een hippe flexwerkplek. Maar niet alleen starters werken vanuit huis; er zijn genoeg ervaren zzp’ers die er bewust voor kiezen. Werken vanuit huis klinkt dan ook aantrekkelijk, maar waar moet je als zzp'er op letten? Knab beantwoordt vijf vragen.
Hoeveel kost werken vanuit huis als zzp’er?
Wanneer je vanuit huis werkt, brengt dat kosten met zich mee. Kosten die je anders misschien niet had gemaakt. Je laptop zit bijvoorbeeld vaker - zo niet de hele dag - in de oplader. De verwarming, het licht en de elektrische apparaten in huis gaan net iets vaker aan dan normaal. En - alhoewel het om relatief kleine bedragen gaat - lopen de kosten van al die koppen koffie of thee en lunches na verloop van tijd ook op.
Als je vanuit huis werkt, ben je ongeveer € 100 per maand kwijt aan vaste lasten. Dit is exclusief de lunch en koop- of huurkosten. Maar goed nieuws: het is goedkoper dan werken in een koffietentje of in een eigen kantoorruimte. Bovendien kun je in huis makkelijker besparen.
Welke kosten zijn fiscaal aftrekbaar?
Een eigen kantoor heeft een aantal fiscale voordelen. Zo mag je de kosten voor bijvoorbeeld de huur, inrichting en gas, water en elektra aftrekken tijdens de aangifte Inkomstenbelasting. Maar hoe zit dat eigenlijk als je vanuit huis werkt?Kosten werkruimte aftrekken
Of je de kosten van jouw thuiswerkplek kunt aftrekken, hangt af van de ruimte waarin je werkt. Simpel gezegd mag je de kosten - met een maximum van 4% van de waarde van de werkruimte - pas aftrekken als er sprake is van een fiscaal kwalificerende werkruimte. Zo’n werkruimte heb je als je voldoet aan het zelfstandigheids- en inkomenscriterium. Deze omvat grofweg de volgende eisen:
- de werkruimte moet een zelfstandig deel van de woning zijn, met eigen ingang en sanitair;
- je moet ten minste 70% van je inkomen verdienen vanuit de werkruimte.
Check met dit hulpmiddel van de Belastingdienst of je een fiscaal kwalificerende werkruimte hebt.
Heb je een fiscaal kwalificerende werkruimte?Dan mag je een aantal gemaakte kosten aftrekken tijdens de Belastingaangifte. Dit geldt bijvoorbeeld voor kosten voor de energie die je verbruikt en je internetverbinding. Maar ook voor behang- en schilderwerk en de inrichting van je kantoor.
Kleine kanttekening: het gaat hierbij alleen om zakelijke kosten. De abonnementskosten van jouw Netflix-account zijn dus niet aftrekbaar.
Beperkt aftrekbare kosten
De Belastingdienst hanteert daarnaast nog een aantal beperkt aftrekbare kosten. Dit gaat bijvoorbeeld over kosten voor zakelijke telefoongesprekken die je thuis voert. Of je deze mag aftrekken, hangt niet van af van je werkruimte. De Belastingdienst kijkt in plaats daarvan of de kosten een zakelijk karakter hebben. Check in dit overzicht van de Belastingdienst welke zakelijke kosten je mogelijk nog meer kunt aftrekken.
Btw aftrekken
Voor de btw gelden weer andere criteria. Bij alle kosten die je maakt voor je onderneming mag je de btw als voorbelasting aftrekken. Ook daarbij geldt dat de kosten volledig zakelijk van aard moeten zijn. Die ene luxe Latte Macchiato die je in het koffietentje op de hoek drinkt is dus niet aftrekbaar, omdat je daar als ‘privépersoon’ ook profijt van hebt.
Hoe zorg je voor een efficiënte werkdag?
Een van de voordelen van thuiswerken is dat je zelf je tijd kunt indelen. Maar dit kan ook gelijk een valkuil zijn. Hoe zorg je dat je echt aan het werk gaat? Vooral als je thuis bent, moet je over een flinke dosis zelfdiscipline beschikken om de hele dag productief te blijven.Het is belangrijk dat je structuur aanbrengt en je niet laat afleiden. Hoe? Deze tips kunnen helpen om effectief thuis aan de slag te gaan.
Zijn er regels waar je aan moet voldoen?
Jazeker. Als je vanuit huis wilt werken, moet je je aan een aantal regels houden. Vooral als je te maken krijgt met werknemers of klanten die langskomen. Voorkom daarom eventuele problemen en check vooraf bij de gemeente of ze op basis van het bestemmingsplan bezwaar hebben dat je thuis aan de slag gaat.
Verder is het goed om nog de regels van je hypotheek door te nemen. Kies je er bijvoorbeeld voor om een aparte bedrijfsruimte in te richten aan huis, dan wil je geldverstrekker dit graag weten.
Voor zzp’ers en hun opdrachtgevers geldt - net als voor mensen in loondienst - het Arbeidsomstandighedenbesluit. Dat wil zeggen dat de inrichting van je werkplek aan de arboregels moet voldoen. Wat dat precies inhoudt? Belangrijk is een goede positie van het beeldscherm, een in hoogte verstelbaar bureau en -stoel en goede verlichting.
Ben je verzekerd als je thuiswerkt?
Nog zoiets wat je even moet checken als je vanuit huis gaat werken: je verzekeringen. Of beter gezegd: je polisvoorwaarden. Want laat jij thuis per ongeluk je zakelijke laptop uit je handen vallen? Dan kun je de kosten in de meeste gevallen niet claimen bij je particuliere inboedelverzekering. Spit dus even goed de polis van je verzekeringen door en check welke zaken wel en niet gedekt worden.Via Knab sluit je heel gemakkelijk online je zakelijke verzekeringen af. Van je zakelijke inboedelverzekering tot aan een speciale verzekering voor je elektronica. En ben je klant van Knab? Dan profiteer je van extra collectieve voordelen.