Succesvol ondernemen: 4 tips voor Blue Monday

We waarschuwen je alvast: met de tips uit deze blog sla jij als ondernemer Blue Monday dit jaar misschien wel over. Buiten is het koud, nat en donker. En binnen wacht de sleur van alledag. Toch is deze “meest depressieve dag van het jaar” een uitgelezen kans voor ondernemers om aanstaande maandag niet onder een dekentje op de bank te kruipen. Met de tips van Knab voor succesvol ondernemen sla jij als zzp’er een slaatje uit deze Blue Monday.
Gepubliceerd
10 januari 2018
Laatst geüpdatet
22 februari 2022
Leestijd
3 minuten
- Gepubliceerd: 10 januari 2018
- Laatst geüpdate: 22 februari 2022
- Leestijd: 3 minuten

We waarschuwen je alvast: met de tips uit deze blog sla jij als ondernemer Blue Monday dit jaar misschien wel over. Buiten is het koud, nat en donker. En binnen wacht de sleur van alledag. Toch is deze “meest depressieve dag van het jaar” een uitgelezen kans voor ondernemers om aanstaande maandag niet onder een dekentje op de bank te kruipen. Met de tips van Knab voor succesvol ondernemen sla jij als zzp’er een slaatje uit deze Blue Monday.

succesvol ondernemen door in te spelen op de actualiteit

Succesvol ondernemen: speel in op de actualiteit

Actuele nieuwsberichten en terugkerende jaarlijkse gebeurtenissen kunnen voor jou als zzp’er interessant zijn. Het is een uitgelezen kans om je bedrijf in de spotlight te zetten of om meer omzet te generen. Maar hoe kun je dat goed doen? Voor aankomende Blue Monday geven we je alvast een paar handige tips.

Tip 1: Geef klanten een positief moment

Blue Monday komt vaak negatief in het nieuws. Onze tip: ga niet mee met de negativiteit en geef een positieve draai aan deze dag. Het klinkt misschien overdreven, maar op deze dag kun jij met jouw bedrijf het verschil maken voor jouw klant.

Klanten zullen jouw positieve kijk waarderen en dat is goed voor jouw imago en je klantenbinding. Dat kun je bijvoorbeeld op de volgende manieren doen.

Tip 2. Bedenk een creatieve inhaker

Wat dacht je van een leuke inhaker in je eigen webshop of op social media? Ook een grapje op een krijtbord voor je zaak kan al voor een glimlach zorgen bij een potentiële klant. Zo kun je, als je creatief bent, aan de slag met je bedrijfsnaam, bedrijfssector of slogan.

Ook kun je spelen met de met de kleur van Blue Monday (“Green” i.p.v. “Blue”) of met rijm (“Do Monday” i.p.v. “Blue Monday”). Je kunt zo creatief zijn als je zelf wilt, maar zorg ervoor dat het wel past binnen de stijl van je zaak.

Voorbeeld:
Heb je een zonnestudio? “Wij hebben vandaag Blue Monday Extra Sunday”!

Tip 3: Geef een extraatje

Je kunt ook denken aan het geven van een speciale “Blue Monday”-korting of een klein extraatje. Het werkt het beste als de insteek van je korting of extraatje ook echt heeft te maken met Blue Monday. Met deze beloning in het vooruitzicht laat je aan een klant merken je je in hem of haar verplaatst en waardeert. Probeer er voor te zorgen dat je klant een goed gevoel overhoudt aan dit cadeautje.

Voorbeeld:
Heb je een (koffie)bar? Geef klanten een gratis extra shot espresso in hun koffie op zich te “wapenen” tegen Blue Monday.

Tip 4: Maak vrienden op sociale media

Je kunt ook kiezen voor een creatieve inhaker op social media. Op deze manier kun je de krachten bundelen tussen onze eerdere tips en het bereik van je sociale netwerk. Laat aan je klanten weten dat je een leuke actie hebt. Ook kun je een kleine dagprijsvraag uitschrijven om je klanten te betrekken bij je zaak.

Wil je weten hoe je jouw creatieve inhaker kun inzeten op social media? Lees dan hoe je een goede social media strategie maakt.

Waak ervoor dat je niemand per ongeluk beledigt: je wilt liever geen negatieve reacties op je Facebook-post of Twitter-bericht. Klanten vinden het over het algemeen leuk als een bedrijf reageert. Wees positief, blijf professioneel en probeer je te spiegelen naar je klant.

Voorbeeld:
Heb je een schoenenwinkel? “Laat in de comments met een foto zien hoe jij vandaag géén blauwtje loopt en win een paar blauwe sneakers!”

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om geen korting te geven en klanten alleen te betrekken bij je bedrijf. Met een leuke inhaker met een knipoog, scoor je al snel likes en shares op Facebook of Twitter. Knab wenst je een succesvolle Blue Monday!

Meer tips?
Bekijk dan snel onze gratis uitgebreide checklist voor zzp'ers, boordevol handige tips en tricks voor zelfstandige ondernemers!  

Knab: bank voor zzp’ers

Wil jij ook het beste uit je zakelijke rekening halen? Dan zit je goed bij Knab. Voor slechts € 7 per maand krijg je een compleet zakelijk betaalpakket. Dat is niet alleen heel voordelig, maar je krijgt ook een aantal fijne voordelen die jou en je zaak verder helpen.

- Open een onbeperkt aantal rekeningen
- Je eerste 500 transacties per jaar zijn gratis
- Open zoveel spaarrekeningen als je wil

Check snel alle voordelen van Knab Zakelijk.



Stenfinn Deguelle
Stenfinn werkte in 2018 en 2019 voor Knab. Hij schreef verschillende artikelen over (zakelijke) financiën.



Deel via:
Hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers!  Check de Knab-rekening

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers