Starten als ondernemer: 5 zaken om te regelen voor een lening

Is werken in loondienst niets voor jou? Of droom je ervan om geld te verdienen met je hobby? Dan kan je ervoor kiezen om te starten als ondernemer. Een eigen onderneming kost je naast de nodige tijd en energie ook geld. Als jij niet in de positie bent om deze bedragen zelf op te hoesten, biedt een lening uitkomst. Maar wat moet eigenlijk je allemaal regelen voor een lening?
Gepubliceerd
25 oktober 2017
Laatst geüpdatet
7 januari 2020
Leestijd
4 minuten
- Gepubliceerd: 30 januari 2017
- Laatst geüpdate: 7 januari 2020
- Leestijd: 4 minuten

Is werken in loondienst niets voor jou? Of droom je ervan om geld te verdienen met je hobby? Dan kan je ervoor kiezen om te starten als ondernemer. Een eigen onderneming kost je naast de nodige tijd en energie ook geld. Als jij niet in de positie bent om deze bedragen zelf op te hoesten, biedt een lening uitkomst. Maar wat moet eigenlijk je allemaal regelen voor een lening?

Starten_als_ondernemer-807638-edited.jpg

Starten als ondernemer met een lening

Om je bedrijf van de grond te krijgen moet je flink investeren en jij als starter beschikt misschien niet over een groot startkapitaal. Er zijn gelukkig genoeg mogelijkheden om de start van je bedrijf te financieren. Als je denkt aan een lening, kom je al gauw terecht bij de bank. Je kunt echter ook kiezen voor een investering via crowdfunding of een combinatie tussen deze twee. De volgende 5 zaken moet je regelen voor een financiering.

#1. Stel een ondernemingsplan op

Een goed idee is de basis van elk bedrijf. Het is van belang om dit idee zo goed mogelijk uit te werken tot een concreet plan. Dat doe je in de vorm van een ondernemingsplan, ook wel een businessplan of ondernemersplan genoemd. Financiers bepalen grotendeels op basis van dit plan of jouw bedrijf al dan niet in aanmerking komt voor een lening. Er hangt dus veel van af.

De elementen van een ondernemersplan
In een ondernemingsplan beschrijf je kort en bondig wie jij bent en hoe je als startende ondernemer je bedrijf wilt opzetten. Wat zijn jouw ondernemerskwaliteiten en hoe denk je met jouw plan een goed belegde boterham te verdienen? Breng ook de concurrentie, potentiële klanten en de ontwikkelingen in de markt in kaart. Door gegevens en verwachtingen op een rij te zetten, kan een investeerder beter bepalen of jouw plan haalbaar en realistisch is.

Een ondernemingsplan is voor elk bedrijf anders, omdat elk bedrijf ook anders is. Er is geen standaard format. Voor elk plan geldt: hoe beter je ideeën zijn onderbouwd, hoe groter de kans op succes. Zorg dat investeerders begrijpen waar je het over hebt.

#2. Breng alle financiële gegevens in kaart

Financiers willen weten hoe jij er financieel voor staat. Vooral voor startende ondernemers is een financiële prognose belangrijk. Op basis daarvan beoordelen investeerders namelijk of jouw onderneming het geld waard is.

Als beginnende onderneming heb je vaak geen recente jaarrekeningen of IB-aangiftes. Logisch, je bent nog maar net of soms niet eens gestart. In dat geval kan een kijkje in de financiële toekomst helpen. We begrijpen dat je geen glazen bol hebt waarmee je kan voorspellen hoe je plannen uitpakken, maar je kan wel verwachtingen schetsen. Wat staat er uiteindelijk onderaan de streep? En ben je straks in staat om de lening terug te betalen? Eerlijkheid en een realistische kijk op de toekomst duurt in dit geval het langst.

#3. Stel vast wat je met de financiering wilt bereiken

Is het dan zo dat als je een goede financiële prognose hebt, de investerende partijen zich vanzelf aanmelden? Nee, een investeerder wil tot in detail weten wat er met het geld gaat gebeuren. Beschrijf daarom hoeveel je wilt lenen, wat je hier precies mee gaat doen en hoe je met het geld winst denkt te gaan maken. Stel ook vast wat je precies met de financiering wilt bereiken. Hoe ziet het bedrijf er over vijf jaar uit? Je kunt dit beschrijven in omzet en resultaat, maar ook in hoeveelheid klanten.

#4. Vertel jouw verhaal met passie

Een sterk ondernemingsplan is een goed begin, maar vergeet niet dat financierders uiteindelijk ook investeren omdat ze zich verbonden voelen met jouw plannen en vertrouwen dat ze goed uitpakken. Bedenk daarom vooraf wat je wilt vertellen in jouw pitch. Houd het begrijpelijk en professioneel. Benadruk hoe jouw onderneming zich zal onderscheiden van andere bedrijven. Wat maakt het concept one-of-a-kind en succesvol?

Laat jouw motivatie zien
Er wordt gekeken naar jou als persoon en de ervaring die je hebt in de branche waarin je het bedrijf gaat starten. Natuurlijk hoef je geen expert te zijn in het vakgebied, maar je moet wel kunnen bewijzen dat je goed weet waar je het over hebt. Leg uit hoe je verschillende taken gaat aanpakken: denk bijvoorbeeld aan het uitbesteden van bepaalde bedrijfsactiviteiten, zoals de financiële administratie of het maken van de website. Jouw motivatie voor het starten van een bedrijf is een belangrijke succesfactor, dat is iets wat vaak wordt vergeten.

#5. Kies voor de juiste lening

Kies je voor een bancaire lening, een microkrediet, leasing of misschien wel crowdfunding? Naast de traditionele lening bij de bank, zijn er talloze manieren om de start van je bedrijf te financieren. Stel vooraf af welke financieringsoptie het best aansluit bij jouw financieringsbehoefte en kies er een die bij jouw plannen past.

Meer over crowdfunding

Steeds meer ondernemers kiezen voor crowdfunding. Je maakt dan gebruik van ‘the crowd’, oftewel het publiek, om jouw financiering rond te krijgen, zonder tussenkomst van een bank. Je investeerders zijn vanaf het prille begin betrokken met jouw plannen. Zo creëer je sneller ambassadeurs, meer naamsbekendheid en krijg je direct inzicht of het publiek wel vertrouwen heeft in jouw ambities. Door in te spelen op de voordelen van crowdfunding, groeit jouw initiatief al snel uit tot een volwaardig bedrijf.

Heb jij een financiering nodig om je eigen bedrijf van de grond te krijgen? Misschien kom je wel in aanmerking voor een financiering via crowdfunding! Bekijk hier de mogelijkheden en voordelen van een snelle en gedegen financiering via onze partner Collin Crowdfund. 



Arlette Cernëus
Arlette is Content Marketeer en werkt sinds september 2016 bij Knab. Ze schrijft voornamelijk over financiële zaken, zoals hypotheken, verzekeren en belastingen. Zo helpt ze jou grip te krijgen op je financiën.



Deel via:
Op zoek naar een bedrijfsfinanciering?  Check crowdfunding

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers