Inflatie en je uurtarief: hoe ga je daarmee om?

Als zzp’er vind je het waarschijnlijk hartstikke fijn om een aantal vaste opdrachtgevers te hebben. Maar vaak heb je dan aan het begin al een vast uurtarief onderhandeld. Dat geeft zekerheid voor je inkomsten, maar misschien werk je inmiddels al een aantal jaar voor deze klant. Ook inflatie is van invloed op je uurtarief. Alles wat je koopt wordt duurder, is het afgesproken tarief dan nog wel voldoende?
Gepubliceerd
10 maart 2020
Laatst geüpdatet
12 maart 2020
Leestijd
3 minuten
- Gepubliceerd: 10 maart 2020
- Laatst geüpdate: 12 maart 2020
- Leestijd: 3 minuten

Als zzp’er vind je het waarschijnlijk hartstikke fijn om een aantal vaste opdrachtgevers te hebben. Maar vaak heb je dan aan het begin al een vast uurtarief onderhandeld. Dat geeft zekerheid voor je inkomsten, maar misschien werk je inmiddels al een aantal jaar voor deze klant. Ook inflatie is van invloed op je uurtarief. Alles wat je koopt wordt duurder, is het afgesproken tarief dan nog wel voldoende?

Uurtarief en inflatie-1

Hoe zit het precies met de inflatie op je uurtarief?

De inflatie is de afgelopen twee jaar sterk gestegen. In 2019 alleen al nam de inflatie met gemiddeld 2,63% toe. Dat heeft gevolgen voor jouw koopkracht, want je kunt dan met hetzelfde geld minder kopen. Doe je niets aan je uurtarief, dan verdien je dus in principe minder. Het is dan een optie om de inflatie mee te nemen in je uurtarief.

Waarom je uurtarief verhogen?

Als je jouw uurtarief dus niet verhoogt, verdien je minder omdat de gestegen inflatie jouw koopkracht heeft verminderd. Daarnaast zijn er in 2020 ook andere kosten gestegen, zoals bijvoorbeeld de premie van je zorgverzekering. De zelfstandigenaftrek wordt daarentegen elk jaar verder verlaagd. Zulke ontwikkelingen zijn belangrijk om als zzp’er in de gaten te houden. Kijk daarom elk jaar eens kritisch naar je uurtarief en bedenk je of deze nog wel toereikend is.

Verhoog je tarief met een afgerond bedrag

Ga bij de verhoging niet alleen uit van een verhoging van bijvoorbeeld 2,63% inflatie, maar rond het af op een rond bedrag. Dat is namelijk wat makkelijker communiceren en scheelt een hoop rekenwerk. Ga ook na welke factoren je nog meer wilt meenemen in je verhoging. Misschien ben je al een tijdje bezig en inmiddels flink gegroeid in je expertise. Dan is het tijd om dat te verwerken in je uurtarief. In loondienst zou je immers ook op een gegeven moment loonsverhoging krijgen! Gun jezelf dit ook als zzp’er.

Weet je niet hoeveel je per uur moet vragen? Maak dan ook eens een berekening met de uurtariefcalculator van Knab.

Bekijk de mogelijkheden bij Knab

Communiceer je nieuwe uurtarief aan klanten

Een verhoging van je uurtarief voer je natuurlijk niet zomaar door zonder je klanten daarover te informeren. Communiceer goed met je opdrachtgevers en wees transparant over waarom je je uurtarief verhoogt.

Nieuwe klant?

Dan is een nieuw, hoger uurtarief natuurlijk een stuk makkelijker te bespreken. Maar ook bij nieuwe klanten kan het spannend zijn om een hoger tarief te vragen. Gaan ze dat wel echt betalen? Praten ze misschien met andere opdrachtgevers? Houd dan goed in je achterhoofd dat er een reden is voor het verhogen van jouw uurtarief en leg uit waarom het terecht is.

Bestaande klant?

Bij bestaande klanten kan het gesprek over een hoger uurtarief als wat lastiger ervaren worden. Voer ook niet meteen de verhoging in, maar vertel hen bijvoorbeeld dat de verhoging vanaf een bepaald moment - bijvoorbeeld over drie maanden - ingaat.

Wees transparant

Wanneer je bij bestaande klanten over een hoger uurtarief begint, is het belangrijk om transparant te zijn over waarom je het tarief hebt verhoogd. Vertel dus ook dat bijvoorbeeld inflatie een rol speelt, de groei in je expertise of hogere kosten. Juist als je transparant bent, zullen je opdrachtgevers vaker begripvol zijn over de verhoging en het juist als professionele beslissing zien.

Wees volhardend

Als opdrachtgevers weerstand bieden tegen je nieuwe uurtarief, is het belangrijk om niet te snel toe te geven. Er is een legitieme reden voor je verhoging die hoort bij een gezonde bedrijfsvoering. Het is verleidelijk om toch toe te geven aan je opdrachtgever omdat je de klantrelatie niet wilt verpesten. Bedenk je dat jij een onderneming hebt, en daar hoort winst en groei gewoon bij.

Winst? Zet het op een aparte rekening van Knab

Met Knab Zakelijk heb je altijd overzicht van je zakelijke financiën. Je opent tot wel 5 betaalrekeningen mét betaalpas en zoveel spaarrekeningen als je wilt. Geef elke rekening een eigen naam zoals ‘btw-rekening’ of ‘winst’. Wel zo overzichtelijk!



Karin Broeksma
Karin werkt sinds juli 2018 bij Knab als content marketeer. Hiervoor heeft ze jaren gewerkt als zzp’er, waardoor ze veel weet over alles wat met ondernemen te maken heeft. Bij Knab schrijft ze dan ook veel over ondernemen, maar ook over zaken als inkomsten, uitgaven en sparen.


Deel via:

Ook interessant voor jou

De voordeligste rekening voor zzp'ers!  Check de Knab-rekening

Profiteer nu bij Knab van de voordeligste zakelijke rekening van Nederland