Inflatie? Zo pas je je tarief aan zonder klanten te verliezen

Vaste opdrachtgevers en klanten zijn voor zzp'ers enorm belangrijk. Die wil je natuurlijk niet kwijt. Maar vaak heb je aan het begin al een (uur)tarief afgesproken. Door de recente inflatie is het tarief dat je een tijd geleden hebt afgesproken, nu veel minder waar dan toen. Iedereen begrijpt dat je om deze reden je tarieven wil verhogen. Hier lees je hoe je dat slim aanpakt.
Gepubliceerd
3 oktober 2022
Laatst geüpdatet
29 december 2023
Leestijd
3 minuten
- Gepubliceerd: 10 maart 2020
- Laatst geüpdate: 29 december 2023
- Leestijd: 3 minuten

Vaste opdrachtgevers en klanten zijn voor zzp'ers enorm belangrijk. Die wil je natuurlijk niet kwijt. Maar vaak heb je aan het begin al een (uur)tarief afgesproken. Door de recente inflatie is het tarief dat je een tijd geleden hebt afgesproken, nu veel minder waar dan toen. Iedereen begrijpt dat je om deze reden je tarieven wil verhogen. Hier lees je hoe je dat slim aanpakt. 

Uurtarief en inflatie-1

De band tussen de inflatie en jouw uurtarief

Tot voor kort vonden we een inflatie van 2% tot 3% al heel wat. Het artikel dat je nu leest bestond toen ook al, maar met behoorlijk andere percentages. In september 2022 lag de inflatie namelijk op 14,5%. Dat betekent dat gemiddeld de consumentenprijzen toen 14,5% hoger lagen dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat heeft grote gevolgen voor jouw koopkracht, want je kunt met hetzelfde geld minder kopen. Doe je niets aan je uurtarief, dan verdien je dus in principe minder. 

De inflatie is in de loop van 2023 wel flink afgenomen, maar de consumentenprijzen zijn nog steeds erg hoog. In november 2023 was de inflatie 1,6%. Dat betekent dat de prijzen gemiddeld 1,6% hoger lagen dan een jaar terug (toen de inflatie zo extreem hoog was). 

Waarom je uurtarief verhogen?

Veel mensen in loondienst krijgen er geld bij omdat het bedrijf - al dan niet via een CAO - rekening houdt met de inflatie. Ook het minimumloon en uitkeringen: ze gaan allemaal omhoog vanwege de extreme inflatie. Ondernemers moeten dit uiteraard helemaal zelf regelen, maar veel zzp'ers laten het na omdat ze vrezen opdrachtgevers kwijt te raken. 

Er zijn trouwens meer redenen om - periodiek - je uurtarief te verhogen. Zo neemt je relevante werkervaring elk jaar toe, en daarmee als het goed is ook de kwaliteit van je werk. Daarnaast is het kabinet druk bezig om een aantal interessante regelingen voor zzp'ers te versoberen waardoor je onderaan de streep steeds minder overhoudt. 

Zulke ontwikkelingen zijn belangrijk om als zzp’er in de gaten te houden. Kijk daarom elk jaar eens kritisch naar je uurtarief en bedenk je of deze nog wel toereikend is.

Tip 1: Kijk naar de inflatie over een langere periode

Op dit moment schommelt de inflatie extreem. Je opdrachtgever zal het niet waarderen als je je uurtarief verhoogt op basis van de inflatiecijfers van één maand. Maar Google eens op 'inflatieverwachting 2024'. Jij krijgt dan een aardig beeld van hoe hoog de inflatie over het hele jaar zal zijn. 

Tip 2: Rond je uurtarief naar boven af

Ga bij de verhoging niet alleen uit van een verhoging van bijvoorbeeld 9,30% inflatie, maar rond het - naar boven - af op een rond bedrag. Dat is namelijk wat makkelijker communiceren en scheelt een hoop rekenwerk. Dat naar boven afronden kun je voor jezelf verantwoorden door je toegenomen ervaring. 

Tip 3: Communiceer transparant en op tijd

Zeker in deze tijd staat je opdrachtgever echt niet vreemd te kijken als je je uurtarief verhoogt. Sterker: het getuigt meestal van goed ondernemerschap. Maar het helpt natuurlijk niet als je opdrachtgever of klant de verhoging pas ontdekt als hij of zij de factuur ontvangt. Informeer ze dus ruim van te voren. Vertel ze bijvoorbeeld in oktober dat je per 1 januari je tarieven verhoogt. 

Tip 4: Wees eerlijk over de reden van de tariefverhoging

Wanneer je bij bestaande klanten over een hoger uurtarief begint, is het belangrijk om transparant te zijn over waarom je je tarief hebt verhoogt. Vertel dus ook dat bijvoorbeeld inflatie een rol speelt, de groei in je expertise of dat je om andere redenen hogere kosten maakt. Juist als je transparant bent, zullen je opdrachtgevers vaker begripvol zijn over de verhoging en het juist als professionele beslissing zien.

Tip 5: Wees volhardend

Als opdrachtgevers weerstand bieden tegen je nieuwe uurtarief, is het belangrijk om niet te snel toe te geven. Er is een legitieme reden voor je verhoging die hoort bij een gezonde bedrijfsvoering. Het is verleidelijk om toch toe te geven aan je opdrachtgever omdat je de klantrelatie niet wil verpesten. Bedenk je dat jij een onderneming hebt, en daar horen winst en groei gewoon bij.

Nieuwe klant?

Dan is een nieuw, hoger uurtarief natuurlijk een stuk makkelijker te bespreken. Maar ook bij nieuwe klanten kan het spannend zijn om een hoger tarief te vragen. Gaan ze dat wel echt betalen? Praten ze misschien met andere opdrachtgevers? Houd dan goed in je achterhoofd dat er een reden is voor het verhogen van jouw uurtarief en leg uit waarom het terecht is.

Weet je niet hoeveel je per uur moet vragen? Maak dan ook eens een berekening met de uurtariefcalculator van Knab.

Bereken je uurtarief

Winst? Zet het op een aparte rekening van Knab

Met Knab Zakelijk open je tot wel vijf betaalrekeningen mét betaalpas en zoveel spaarrekeningen als je wilt. Zo maak je heel eenvoudig potjes aan. Dat geeft een heel fijn overzicht van je financiën. Geef elke rekening een eigen naam zoals ‘btw-rekening’, ‘winst’ of 'buffer'.



Karin Broeksma
Karin werkt sinds juli 2018 bij Knab als content marketeer. Hiervoor heeft ze jaren gewerkt als zzp’er, waardoor ze veel weet over alles wat met ondernemen te maken heeft. Bij Knab schrijft ze dan ook veel over ondernemen, maar ook over zaken als inkomsten, uitgaven en sparen.



Deel via:

Hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers!  Check de Knab-rekening

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers