Eigen bedrijf beginnen: wat kost het?

Denk jij erover om je eigen bedrijf te beginnen? Leuk! Voordat je je gaat begeven in de wondere wereld van het ondernemen, is het handig om de kosten even goed onder elkaar te zetten. In dit artikel zetten we de kosten op een rij waar je mee te maken krijgt bij je eigen bedrijf beginnen. Eigen bedrijf beginnen Niet alleen de kosten die je op lange termijn denkt te gaan maken zijn belangrijk, maar ook de opstartkosten zijn belangrijk om rekening mee te houden. Want juist in het begin telt iedere cent. Daarom zetten we de belangrijkste kosten onder elkaar. Inschrijven bij de KVK Als jij je eigen bedrijf wilt beginnen, moet je je inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dat is een grote database waarin alle Nederlandse rechtspersonen en ondernemingen staan geregistreerd zodat de overheid goed overzicht kan houden over alle Nederlandse bedrijven. En voor jezelf is het ook handig. Om je in te schrijven bij de KvK betaal je eenmalige kosten van € 50 en nog eens € 15 voor het officiële papieren uittreksel van het Handelsregister. Deze kosten betaal je ter plekke met je pinpas of creditcard, dit kan niet achteraf. Telefoon- en internetkosten Wat voor bedrijf je ook wilt starten, de kans is groot dat je veel zult bellen en/of mailen. Een goede internetverbinding en zakelijke telefoon zijn dan geen overbodige luxe. De kosten voor zakelijke telefoongesprekken mag je gelukkig aftrekken van je winst. En dat is fijn, want het kan een flinke kostenpost zijn waar men niet altijd rekening mee houdt. Reken op ongeveer € 50 per maand als je een goede internetbundel wilt en onbeperkt wilt bellen. Zakelijke rekening openen Voor je eigen overzicht is het handig om een zakelijke rekening te openen. Dan zie je precies wat er binnenkomt aan inkomsten en houd je je privé en zakelijke inkomsten eenvoudig uit elkaar. De kosten voor een zakelijke rekening verschillen per bank. Zo kost een zakelijke rekening bij Knab € 7 per maand. Een bedrijfspand huren Niet iedere ondernemer huurt direct een eigen bedrijfspand. Misschien begin je wel gewoon vanuit huis met werken. Maar als jij vaak klanten ontvangt, of als je op een gegeven moment personeel in dienst gaat nemen, dan kun je gaan denken aan het huren van een bedrijfspand. Vergeet dan niet dat je ook rekening moet houden met kosten voor de inrichting, verzekering, energie en schoonmaak. Deze kosten zijn wel vaak aftrekbaar van je winst. Boekhouder of accountant inhuren Heb jij het niet zo op cijfertjes en mappen vol bonnetjes? Misschien is het voor jou dan fijn om een boekhouder of accountant in te huren. Dan kun je zo je doos of map vol bonnen en facturen afleveren bij de boekhouder of accountant. De kosten hiervoor variëren nogal en het maakt ook verschil of je kiest voor een boekhouder of een accountant, en wat je allemaal uit wilt besteden natuurlijk. Bij Knab kun je gemakkelijk een boekhoudkoppeling instellen zodat je transacties automatisch doorgestuurd worden. Zo bespaar je tijd en vermijd je fouten! Bij Knab betaal je nooit teveel Ben jij als beginnende ondernemer ook van plan om je eigen bedrijf te gaan starten? Dan ben je bij Knab aan het juiste adres. Bij ons vind je precies wat je als zzp’er nodig hebt om je financiële zaken goed te regelen. Zo betaal je slechts € 7 per maand voor een complete zakelijke rekening. - Open een onbeperkt aantal rekeningen - Ontvang financiële tips en persoonlijke service - Krijg ieder jaar de eerste 500 transacties gratis Wil je meteen goed van start gaan en kies je voor een zakelijke rekening mét boekhoudpakket? Op deze starterscombi krijg je het eerste jaar € 42 korting. Mooi meegenomen!
Gepubliceerd
13 december 2017
Laatst geüpdatet
29 mei 2024
Leestijd
2 minuten
- Gepubliceerd: 12 december 2017
- Laatst geüpdate: 29 mei 2024
- Leestijd: 2 minuten
Denk jij erover om je eigen bedrijf te beginnen? Leuk! Voordat je je gaat begeven in de wondere wereld van het ondernemen, is het handig om de kosten even goed onder elkaar te zetten. In dit artikel zetten we de kosten op een rij waar je mee te maken krijgt bij je eigen bedrijf beginnen.

Eigen bedrijf beginnen: wat kost het?

Eigen bedrijf beginnen

Niet alleen de kosten die je op lange termijn denkt te gaan maken zijn belangrijk, maar ook de opstartkosten zijn belangrijk om rekening mee te houden. Want juist in het begin telt iedere cent. Daarom zetten we de belangrijkste kosten onder elkaar.

Inschrijven bij de KVK

Als jij je eigen bedrijf wilt beginnen, moet je je inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dat is een grote database waarin alle Nederlandse rechtspersonen en ondernemingen staan geregistreerd zodat de overheid goed overzicht kan houden over alle Nederlandse bedrijven. En voor jezelf is het ook handig. Om je in te schrijven bij de KvK betaal je eenmalige kosten van € 50 en nog eens € 15 voor het officiële papieren uittreksel van het Handelsregister. Deze kosten betaal je ter plekke met je pinpas of creditcard, dit kan niet achteraf.

Telefoon- en internetkosten

Wat voor bedrijf je ook wilt starten, de kans is groot dat je veel zult bellen en/of mailen. Een goede internetverbinding en zakelijke telefoon zijn dan geen overbodige luxe. De kosten voor zakelijke telefoongesprekken mag je gelukkig aftrekken van je winst. En dat is fijn, want het kan een flinke kostenpost zijn waar men niet altijd rekening mee houdt. Reken op ongeveer € 50 per maand als je een goede internetbundel wilt en onbeperkt wilt bellen.

Zakelijke rekening openen

Voor je eigen overzicht is het handig om een zakelijke rekening te openen. Dan zie je precies wat er binnenkomt aan inkomsten en houd je je privé en zakelijke inkomsten eenvoudig uit elkaar. De kosten voor een zakelijke rekening verschillen per bank. Zo kost een zakelijke rekening bij Knab € 7 per maand.

Een bedrijfspand huren

Niet iedere ondernemer huurt direct een eigen bedrijfspand. Misschien begin je wel gewoon vanuit huis met werken. Maar als jij vaak klanten ontvangt, of als je op een gegeven moment personeel in dienst gaat nemen, dan kun je gaan denken aan het huren van een bedrijfspand. Vergeet dan niet dat je ook rekening moet houden met kosten voor de inrichting, verzekering, energie en schoonmaak. Deze kosten zijn wel vaak aftrekbaar van je winst.

Boekhouder of accountant inhuren

Heb jij het niet zo op cijfertjes en mappen vol bonnetjes? Misschien is het voor jou dan fijn om een boekhouder of accountant in te huren. Dan kun je zo je doos of map vol bonnen en facturen afleveren bij de boekhouder of accountant. De kosten hiervoor variëren nogal en het maakt ook verschil of je kiest voor een boekhouder of een accountant, en wat je allemaal uit wilt besteden natuurlijk. Bij Knab kun je gemakkelijk een boekhoudkoppeling instellen zodat je transacties automatisch doorgestuurd worden. Zo bespaar je tijd en vermijd je fouten!

Bij Knab betaal je nooit teveel

Ben jij als beginnende ondernemer ook van plan om je eigen bedrijf te gaan starten? Dan ben je bij Knab aan het juiste adres. Bij ons vind je precies wat je als zzp’er nodig hebt om je financiële zaken goed te regelen. Zo betaal je slechts € 7 per maand voor een complete zakelijke rekening.

- Open een onbeperkt aantal rekeningen
- Ontvang financiële tips en persoonlijke service
- Krijg ieder jaar de eerste 500 transacties gratis

Wil je meteen goed van start gaan en kies je voor een zakelijke rekening mét boekhoudpakket? Op deze starterscombi krijg je het eerste jaar € 42 korting. Mooi meegenomen! 

Ontdek de starterscombi


Susan Blanken
Susan schreef in 2017 verschillende artikelen voor Knab. Voornamelijk over beleggen, hypotheken en pensioenen.



Deel via:

Startersrekening met boekhoudpakket: 1e jaar € 42 korting  Ontdek de starterscombi 

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers