Eigen bedrijf beginnen: wat kost het?

  • Gepubliceerd: 12 december 2017
  • Laatst geüpdate: 3 april 2019
  • 2 minuten
Denk jij erover om je eigen bedrijf te beginnen? Leuk! Voordat je je gaat begeven in de wondere wereld van het ondernemen, is het handig om de kosten even goed onder elkaar te zetten. In dit artikel zetten we de kosten op een rij waar je mee te maken krijgt bij je eigen bedrijf beginnen.

Eigen bedrijf beginnen: wat kost het?

Eigen bedrijf beginnen

Niet alleen de kosten die je op lange termijn denkt te gaan maken zijn belangrijk, maar ook de opstartkosten zijn belangrijk om rekening mee te houden. Want juist in het begin telt iedere cent. Daarom zetten we de belangrijkste kosten onder elkaar.

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Als jij je eigen bedrijf wilt beginnen, moet je je inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dat is een grote database waarin alle Nederlandse rechtspersonen en ondernemingen staan geregistreerd zodat de overheid goed overzicht kan houden over alle Nederlandse bedrijven. En voor jezelf is het ook handig. Om je in te schrijven bij de KvK betaal je eenmalige kosten van € 50 en nog eens € 15 voor het officiële papieren uittreksel van het Handelsregister. Deze kosten betaal je ter plekke met je pinpas of creditcard, dit kan niet achteraf.

Telefoon- en internetkosten

Wat voor bedrijf je ook wilt starten, de kans is groot dat je veel zult bellen en/of mailen. Een goede internetverbinding en zakelijke telefoon zijn dan geen overbodige luxe. De kosten voor zakelijke telefoongesprekken mag je gelukkig aftrekken van je winst. En dat is fijn, want het kan een flinke kostenpost zijn waar men niet altijd rekening mee houdt. Reken op ongeveer € 50 per maand als je een goede internetbundel wilt en onbeperkt wilt bellen.

Zakelijke rekening openen

Voor je eigen overzicht is het handig om een zakelijke rekening te openen. Dan zie je precies wat er binnenkomt aan inkomsten en houd je je prive en zakelijke inkomsten eenvoudig uit elkaar. De kosten voor een zakelijke rekening verschillen per bank. Zo kost een zakelijke rekening bij Knab € 5 per maand.

Een bedrijfspand huren

Niet iedere ondernemer huurt direct een eigen bedrijfspand. Misschien begin je wel gewoon vanuit huis met werken. Maar als jij vaak klanten ontvangt, of als je op een gegeven moment personeel in dienst gaat nemen, dan kun je gaan denken aan het huren van een bedrijfspand. Vergeet dan niet dat je ook rekening moet houden met kosten voor de inrichting, verzekering, energie en schoonmaak. Deze kosten zijn wel vaak aftrekbaar van je winst.

Boekhouder of accountant inhuren

Heb jij het niet zo op cijfertjes en mappen vol bonnetjes? Misschien is het voor jou dan fijn om een boekhouder of accountant in te huren. Dan kun je zo je doos of map vol bonnen en facturen afleveren bij de boekhouder of accountant. De kosten hiervoor variëren nogal en het maakt ook verschil of je kiest voor een boekhouder of een accountant, en wat je allemaal uit wilt besteden natuurlijk. Bij Knab kun je gemakkelijk een boekhoudkoppeling instellen zodat je transacties automatisch doorgestuurd worden. Zo bespaar je tijd en vermijd je fouten!

Bij Knab betaal je nooit teveel

Ben jij als beginnende ondernemer ook van plan om je eigen bedrijf te gaan starten? Dan ben je bij Knab aan het juiste adres. Bij ons vind je precies wat je als zzp’er nodig hebt om je financiële zaken goed te regelen. Zo betaal je slechts € 5 per maand voor een complete zakelijke rekening. We zijn niet voor niets wederom uitgeroepen meest voordelige zakelijke rekening voor zzp’ers!

- Open een onbeperkt aantal rekeningen
- Ontvang financiële tips en persoonlijke service
- Ontvang ieder jaar de eerste 1000 transacties gratis

Check snel alle voordelen van Knab Zakelijk.


Susan Blanken
Dit artikel heeft Susan geschreven voor Knab, de online bank die je helpt meer uit je geld te halen.


De voordeligste zakelijke rekening van Nederland!  Check de Knab-rekening

Profiteer nu bij Knab van de voordeligste zakelijke rekening van Nederland