Een zakelijke telefoon met abonnement: wat is het voordeel?

Je belt met klanten, zet een afspraak in je digitale agenda en betaalt onderweg nog even die belangrijke factuur. Ook als zzp’er gebruik je je telefoon waarschijnlijk regelmatig. Maar gebruik je daarvoor je eigen telefoon of koop je een tweede zakelijke telefoon? En is het nodig om een zakelijk abonnement en eventueel een verzekering af te sluiten? Het antwoord op deze vragen vind je in dit artikel.
Gepubliceerd
6 maart 2019
Laatst geüpdatet
18 augustus 2021
Leestijd
4 minuten
- Gepubliceerd: 6 maart 2019
- Laatst geüpdate: 18 augustus 2021
- Leestijd: 4 minuten

Je belt met klanten, zet een afspraak in je digitale agenda en betaalt onderweg nog even die belangrijke factuur. Ook als zzp’er gebruik je je telefoon waarschijnlijk regelmatig. Maar gebruik je daarvoor je eigen telefoon of koop je een tweede zakelijke telefoon? En is het nodig om een zakelijk abonnement en eventueel een verzekering af te sluiten? Het antwoord op deze vragen vind je in dit artikel.

Vrouw kijkt op zakelijke telefoon voor haar winkel

Wat is een zakelijke telefoon?

De naam zegt het al een beetje, maar een zakelijke telefoon is een telefoon die je gebruikt voor je bedrijf. Door jou als ondernemer zelf of door eventueel personeel. In het laatste geval blijf jij wel de eigenaar van de telefoon.

Het verschil tussen zakelijk en privé

Het voordeel van een zakelijke mobiele telefoon is dat je de kosten tijdens de aangifte inkomstenbelasting mag aftrekken van de winst uit je onderneming. Dat geldt voor zowel de aanschafkosten van het toestel als voor de abonnementskosten, het dataverbruik en de gesprekskosten. Ook de btw mag je volledig terugvragen tijdens de aangifte omzetbelasting.

Er zijn nog meer kosten die je als zzp’er mag aftrekken tijdens de belastingaangifte. Lees hier welke aftrekposten dat zijn.

Zakelijk bellen met een privé abonnement

Als je een zakelijke telefoon hebt en gebruik wilt maken van de aftrekposten, betekent dat niet dat je een zakelijk telefoon abonnement moet afsluiten. Je bent namelijk niet verplicht om de bedrijfsnaam op de factuur te hebben staan. Bovendien is een zakelijk abonnement vaak duurder dan een ‘gewoon’ abonnement.

Veel zzp’ers kiezen er daarom voor om hun privé telefoon ook voor werk te gebruiken. Daar zitten echter wel een aantal haken en ogen aan.

1. De kosten gedeeltelijk aftrekken
Gebruik je jouw telefoon zowel zakelijk als privé? Dan mag je slechts een deel van de kosten aftrekken tijdens de belastingaangifte. De kosten en btw voor het privégebruik zijn voor eigen rekening.

Als je telefoonabonnement uit toestel- en verbruikskosten bestaat, bepaal je het zakelijke gedeelte door een evenredig deel van deze abonnementskosten te nemen. Dit mag je vervolgens in mindering brengen op de winst.

Let op: het bedrag mag een schatting zijn. Het is dus niet nodig om het volledige gebruik tot op de MB nauwkeurig bij te houden. Uiteraard moet je het wel kunnen verantwoorden als de Belastingdienst achteraf vraagt om een specificatie.

2. Het kost meer tijd 
Een zakelijk telefoon abonnement maakt je administratie een stuk overzichtelijker, omdat je de zakelijke- en privé kosten meteen scheidt. Op de factuur staan de telefoonkosten daarnaast weergegeven excl. btw. Met een gewoon abonnement moet je elke maand opnieuw het zakelijke gebruik inschatten. Dat levert meer administratieve rompslomp op.

3. Balans tussen werk en privé
Tot slot: een zakelijke telefoon kan je helpen op persoonlijk vlak. Het helpt je namelijk om je af en toe af te sluiten van je werk. Als je je privé telefoon gebruikt voor zakelijke doeleinden, kom je sneller in de verleiding om s’ avonds nog even een e-mail te sturen of op je vrije dag de telefoon op te nemen.

Een telefoonverzekering afsluiten

Het is niet altijd nodig om een zakelijk telefoon abonnement af te sluiten, maar hoe zit dat met een (zakelijke) telefoonverzekering? Natuurlijk kan je er altijd voor kiezen om een oude telefoon te houden voor noodgevallen.

Heb je die niet? Of staat jouw telefoon vol met belangrijke contactgegevens? Dan kan een telefoonverzekering uitkomst bieden. Daarmee krijg je bij schade namelijk een vergoeding om je telefoon zo snel mogelijk te repareren of vervangen.

Deze verzekeringen dekken schade aan je telefoon

Met je inboedelverzekering met all-risk dekking is je telefoon verzekerd tegen brand, diefstal en inbraak. Maar dan wel alleen in huis. Veel verzekeraars sluiten mobiele apparaten echter vaak uit of rekenen een hoog eigen risico, omdat het risico dat ze stuk gaan groot is. Bovendien verschilt het per verzekeraar of ook de schade aan zakelijke apparaten wordt vergoed.

Andere particuliere verzekeringen waarbij je de schade aan je telefoon - onder bepaalde voorwaarden - kan claimen, zijn:
- Als iemand anders jouw telefoon beschadigt, kun je dit verhalen op diens aansprakelijkheidsverzekering;
- Je zakelijke reisverzekering als de schade op een zakenreis ontstaat;
- Een aantal dagen na je aankoop met een aankoopverzekering, als je je telefoon met je creditcard hebt gekocht.

Het nut van een zakelijke telefoonverzekering

Als je zeker wilt weten dat de schade aan je zakelijke toestel wordt vergoed en de claim serieus wordt afgehandeld, kan je ook een aparte telefoonverzekering afsluiten. Het grote voordeel van een zakelijke verzekering is hetzelfde als bij een zakelijk telefoon abonnement: je mag de kosten aftrekken van de winst uit onderneming.



Arlette Cernëus
Arlette is Content Marketeer en werkt sinds september 2016 bij Knab. Ze schrijft voornamelijk over financiële zaken, zoals hypotheken, verzekeren en belastingen. Zo helpt ze jou grip te krijgen op je financiën.



Deel via:

Sluit je zakelijke verzekeringen af met korting  Ontdek al onze verzekeringen

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers