Een verdienmodel kiezen: 9 voorbeelden uitgelegd
Gepubliceerd
27 juli 2020
Laatst geüpdatet
27 juli 2020
Leestijd
5 minuten
- Gepubliceerd: 21 juli 2020
- Laatst geüpdate: 27 juli 2020
- Leestijd: 5 minuten
Ga jij van start met je bedrijf? Dan is het verstandig om eerst een businessplan op te stellen. Dit plan bestaat uit een aantal bouwstenen. Een belangrijke bouwsteen hiervan is het verdienmodel: de manier waarop jij omzet gaat draaien. Maar welk verdienmodel past het beste bij jouw bedrijf? We leggen er een aantal voor je uit.
Wat is een verdienmodel?
Een verdienmodel is de methode die je kiest om omzet te genereren met je bedrijf. Het is een belangrijk onderdeel van je business plan. In het verdienmodel leg je onder meer vast hoe jij inkomsten genereert, hoe en hoeveel winst je wilt behalen en hoeveel klanten je nodig hebt om dat te bereiken.
Kiezen voor meer dan 1 verdienmodel?
Een bedrijf kan meerdere verdienmodellen hebben. Dat is ook vaak een verstandige keuze, omdat je dan niet afhankelijk bent van maar één inkomstenbron. Tijdens de coronacrisis werd al duidelijk hoe afhankelijkheid van één verdienmodel veel problemen kan creëren. Fysieke winkels zonder webshop bijvoorbeeld. Wanneer tijdens een crisis de klanten wegblijven, is een online webshop een goed alternatief om het verlies te minimaliseren.
Die kan je natuurlijk altijd alsnog opzetten, maar ook een webshop heeft een aanlooptijd nodig om succesvol te zijn. Denk daarom ook goed na over welke manieren je nog meer inkomsten kan creëren. Niet alleen om extra winst te maken, maar ook om risico’s te spreiden.
Verdienmodellen: negen voorbeelden
Er bestaan meer dan vijftig verschillende verdienmodellen en er komen steeds nieuwe bij. In dit artikel leggen we je de meest voorkomende uit, maar kijken ook naar andere mogelijkheden voor een toekomstbestendig model.
1. Verkoop van goederen
Het bekendste en eenvoudigste model is de verkoop van goederen. Jij levert goederen en de klant betaalt daarvoor. Je maakt kosten voor het produceren of inkopen van de goederen en voor de verkoop. Bijvoorbeeld de kosten van een webshop, winkelpand of personeel. De meerprijs bovenop de kosten is de winst die je maakt. Je kunt daarbij nog onderscheid maken tussen verkoop aan klanten (b2c) of bedrijven (b2b).
Je kunt je verdienmodel nog verder specificeren, gebaseerd op de manier van verkoop. Denk bijvoorbeeld aan verkoop via een webwinkel of een fysieke winkel, of een combinatie van beide.
2. Het abonnementenmodel
Met dit verdienmodel bied je klanten een abonnement aan voor toegang tot bepaalde diensten. Netflix is hier een goed voorbeeld van. Je betaalt hen voor toegang tot online content totdat je het abonnement opzegt. Maar ook offline kun je op deze manier producten of diensten aanbieden. Zo kun je bijvoorbeeld een maandelijks abonnement aanbieden voor koffiecupjes, scheermesjes of zelfs condooms.Het voordeel van dit model is dat je een stabiele inkomstenbron opbouwt. Voor klanten is het een laagdrempelige optie, omdat je niet in één keer hoeft te betalen en de mogelijkheid hebt om weer op te zeggen.
Wel moet je ervoor zorgen dat je altijd meerwaarde blijft leveren, om klanten te behouden. Wanneer de kwaliteit omlaag gaat, zul je snel klanten verliezen.
3. Uurtje, factuurtje
Veel zzp’ers bieden op deze manier hun diensten aan. Je hanteert een uurtarief en de gewerkte uren breng je in rekening bij de klant.
Het voordeel van deze methode is dat je vaak weinig kosten hoeft te maken om inkomsten te genereren, omdat je in veel gevallen nauwelijks materiaal nodig hebt. Het nadeel is dat er een limiet zit aan de hoeveelheid inkomsten die je binnen krijgt. Je kunt immers maar een bepaald aantal uur per week werken.
4. Het advertentiemodel
Het advertentiemodel houdt in dat je inkomsten genereert met het verspreiden van advertenties. Je biedt een dienst gratis aan, maar je zorgt voor inkomsten door te adverteren. Denk bijvoorbeeld aan een gratis huis-aan-huis-krant, of een gratis app op je smartphone met advertenties.
Het voordeel is dat je dit model laagdrempelig kan aanbieden omdat het gratis voor de gebruiker is. Het nadeel kan zijn dat gebruikers weglopen wegens te veel reclame. Je moet wel zorgen voor een goede balans.
5. Het freemium-model
Een andere versie van het advertentiemodel is het Freemium-model. Je biedt een dienst gratis aan in combinatie met advertenties, maar klanten kunnen de reclame afkopen. Een voorbeeld hiervan is Spotify. Afgespeelde muziek wordt tussendoor onderbroken door reclame, maar tegen betaling verdwijnen de advertenties of krijgen klanten toegang tot extra functies.
6. Affiliate marketing
Affiliate marketing betekent dat een website leads voor derden genereert en deze verkoopt. Denk bijvoorbeeld aan een artikel over een bepaald product, met een aanbieding van een derde partij die dit product verkoopt. Als een bezoeker besluit het product te kopen of zich verder in te lezen op de website van de verkoper, wordt de bezoeker via een link doorgestuurd. Voor deze ‘click’ ontvangt de eigenaar van de website een bedrag van de verkopende partij.
Deze ‘leads’ zijn aantrekkelijk voor verkopende websites. Zelfs als een bezoeker niet meteen iets koopt, kunnen ze via cookies op een later moment alsnog de bezoeker overhalen terug te komen naar de website. Bijvoorbeeld via banners op social media of andere websites.
Deze manier van affiliate marketing zal in de toekomst wel steeds moeilijker worden, omdat Google binnen een aantal jaar af wil van deze ‘trackingcookies’. Veel bedrijven zoeken daarom nu naar andere mogelijkheden om leads te gaan genereren.
7. Het servicemodel
Extra service bij je product is ook een manier om inkomsten te genereren. Je verkoopt een product, maar geeft de klant de mogelijkheid voor onderhoud of service voor een extra bedrag. Dit kan op allerlei manieren. Van reparatie tot onderhoud of bijvoorbeeld toegang tot extra voordelen en verzekeringen.
In plaats van verkoop kun je ook een product leasen, inclusief allerlei services. Dit doet Swapfiets bijvoorbeeld. Ze verkopen de fiets niet, maar vragen klanten een vast bedrag per maand om gebruik te maken van de fiets, inclusief een bedrag voor reparatie en onderhoud.
Het voordeel van deze methode is dat je niet alleen concurreert op prijs en levering. Veel producten zijn online makkelijk te verkrijgen en te vergelijken op prijs. Met extra service kun je jezelf onderscheiden.
8. Personalisatiemodel
Met personalisatie lever je producten en diensten op maat van de klant. Je hebt dus geen vast product dat voor iedereen hetzelfde is, maar je spitst het toe op wat de klant wil. Denk aan een fotoalbum die je klant zelf kan samenstellen, een shampoo of muesli die ze zelf op basis van een aantal ingrediënten samenstellen of kleding die ze zelf kunnen personaliseren.
Met dit model onderscheid je niet alleen jezelf, maar ook je klanten. Je product is volledig toegespitst op de individuele behoeften van een klant, en niet de massa.
9. Het lokaasmodel
Het lokaasmodel is een manier om een afhankelijkheidsrelatie met klanten te creëren. Dit model gebruikt vaak een basisproduct dat redelijk goedkoop is, maar waarvoor extra producten aangeschaft moeten worden om het product te laten werken. Denk bijvoorbeeld aan een koffiezetapparaat waar alleen bepaalde cupjes in passen, of een scheermes waarbij je steeds extra scheermesjes moet kopen die alleen op dat type passen.
Dit model creëert afhankelijkheid van de klant en is daarmee een stabiel verdienmodel. Een nadeel kan zijn dat je vaak langere tijd een model moet ondersteunen om geen klanten te verliezen. Te snel geen navullingen meer aanbieden kan klantenloyaliteit ondermijnen.
Toekomstbestendigheid
Verdienmodellen zijn altijd aan verandering onderhevig. Je gekozen verdienmodel staat dan ook niet in steen geschreven, omstandigheden in de markt veranderen. Wat nu nog geld oplevert, kan in de toekomst niet meer effectief zijn. Bijvoorbeeld door nieuwe innovaties. Welk model je ook kiest, toekomstbestendigheid is een belangrijk onderdeel in je keuze.
Keuze genoeg, maar uiteindelijk kies je een verdienmodel op basis van wat goed bij jouw product en jouw visie past.
Financieel overzicht met de zakelijke rekening van Knab
Welk verdienmodel je ook kiest, met Knab Zakelijk zorg je voor overzicht in jouw financiën. Met meerdere betaal- en spaarrekening kun je potjes maken, zodat je inkomsten en kosten overzichtelijk verdeeld zijn. Maak bijvoorbeeld een rekening aan voor je winst, belastingen of kosten. En dat voor een vaste lage prijs per maand.
Karin Broeksma
Karin werkt sinds juli 2018 bij Knab als content marketeer. Hiervoor heeft ze jaren gewerkt als zzp’er, waardoor ze veel weet over alles wat met ondernemen te maken heeft. Bij Knab schrijft ze dan ook veel over ondernemen, maar ook over zaken als inkomsten, uitgaven en sparen.