Adverteren op Google met een klein budget
Gepubliceerd
11 september 2019
Laatst geüpdatet
22 februari 2022
Leestijd
4 minuten
- Gepubliceerd: 11 september 2019
- Laatst geüpdate: 22 februari 2022
- Leestijd: 4 minuten
Ben jij zzp’er of heb je een kleine onderneming en wil je jouw diensten of producten beter in de markt zetten? Dan is adverteren op Google misschien een optie voor jou. Maar is dat niet duur? Adverteren met Google Ads is er voor elk budget, maar dan is het wel belangrijk dat je slim met je advertenties omgaat. In dit artikel lees je hoe jij met een klein budget de beste resultaten haalt!
Adverteren op Google: welke opties zijn er?
Google Ads is een online advertentieprogramma waarmee bedrijven betaalde advertentiecampagnes kunnen opzetten. Dat kan via allerlei kanalen en de meeste zul je waarschijnlijk wel eens zijn tegengekomen. Denk aan advertenties in je zoekresultaten, banners, video’s, shoppingresultaten of advertenties in apps.
Heb je een klein budget? Dan is adverteren met zoekcampagnes waarschijnlijk de aantrekkelijkste optie. Voorheen heette dit Google AdWords, maar het valt nu onder de noemer Google Ads.
Werken met betaalde zoekwoorden
Wanneer je gaat adverteren op zoekwoorden, moet je eerst een aantal zaken op een rij hebben. Zeker met een klein budget is het belangrijk dat je zo specifiek mogelijk adverteert en alleen die mensen aanspreekt voor wie jouw advertentie relevant is.
Bepaal je doel
Wat is het doel van je campagne? Wil je mensen aansporen tot actie? Bijvoorbeeld het invullen van een formulier of een aankoop op je website. Of wil je gewoon meer bezoekers naar je website halen? Bijvoorbeeld zodat ze contact met jou opnemen. Bepaal altijd eerst het doel van je zoekcampagne en pas je boodschap hierop aan.
Waar ga je adverteren?
Bepaal naast je doel en doelgroep ook de regio die je wilt bereiken. Als jij een kapperszaak in Rotterdam hebt, heeft het geen zin om je advertenties in Groningen te tonen. Bepaal de grootte van de regio waarin je wilt adverteren. Houd daarbij ook rekening met je budget en probeer je regio klein te houden.
De juiste zoekwoorden kiezen
Met de Zoekwoordplanner in Google Ads kun je eerst onderzoek doen naar relevante zoekwoorden. Hier zie je ook wat deze woorden per click ongeveer kosten en hoeveel concurrentie er op die woorden is.
Zorg dat je gekozen zoekwoorden zo specifiek mogelijk zijn, zodat alleen mensen die echt naar jouw soort product of dienst op zoek zijn jouw advertentie zien. Kijk daarom ook naar de concurrentie. Type het zoekwoord eens in Google in, wat komt er naar boven? Hebben die resultaten iets te maken met jouw product of dienst? Of sla je met dat zoekwoord eigenlijk helemaal de plank mis?
Voorbeeld
Jij hebt een kapsalon waar je ook haren verft. Dan is het zoekwoord ‘verven’ waarschijnlijk te algemeen. Je wilt immers niet gevonden worden door iemand die zijn huis wil laten schilderen. ‘Haar verven’ of ‘haar kleuren’ zal dan beter werken, maar ook hier loop je nog kans dat iemand jouw advertentie ziet die eigenlijk alleen maar haarverf wil kopen en niet naar de salon wil gaan. ‘Haar verven kapper’ maakt je zoekterm nog specifieker. Zo kan er geen misverstand meer over bestaan dat iemand zoekt naar een kapper om haren te laten verven.
Eigen merknaam
Vergeet ook niet om op je eigen merknaam te adverteren. Het lijkt vanzelfsprekend dat je in Google op je eigen merknaam bovenaan komt te staan, maar concurrenten kunnen hier via advertenties ook mee aan de haal gaan.
Zoekwoorden uitsluiten
Het kan ook dat Google meer woorden meeneemt dan jij hebt opgegeven. Google kijkt namelijk ook naar variaties op jouw zoekwoorden. Stel dat iemand een spelfout maakt, maar het lijkt erg op het opgegeven zoekwoord. Dan kan Google alsnog jouw advertentie laten zien.
Dit kan er echter ook voor zorgen dat je advertentie getoond wordt op woorden waarop jij niet gevonden wilt worden. Denk bijvoorbeeld aan een kledingzaak met kleding voor ouderen. Dan wil je liever niet op het woord ‘kinderkleding’ worden gevonden. Gelukkig kun je het woord kinderkleding in Google Ads laten uitsluiten. Je geeft dus aan dat Google dit woord nooit moet meenemen in jouw advertentieresultaten.
Wervende advertentieteksten
Nadat je de juiste zoekwoorden hebt uitgekozen kun je aan de gang met je advertentietekst. Zorg voor een actieve, wervende tekst die aansluit bij je zoekwoorden en met een duidelijke ‘call-to-action’ zoals ‘bestel nu’ of ‘maak een afspraak’. Laat ook niet alleen zien in je tekst wát je verkoopt, maar ook waaróm jouw product of dienst uniek is ten opzichte van de concurrentie: Jouw Unique Selling Points (USP’s).
Testen en optimaliseren
Test en optimaliseer altijd je advertenties, zeker met een klein budget. Begin met een laag budget en kijk hoe je advertenties het doen. Wat leveren je advertenties op? Misschien wordt je advertentie heel vaak getoond, maar klikt er niemand op of leiden ze niet tot verkoop. Is het zoekwoord dan wel relevant? Of sluit de advertentietekst niet aan bij het zoekwoord? Test je advertenties altijd uit en optimaliseer waar nodig. Test bijvoorbeeld eens twee verschillende advertentieteksten. Welke presteert beter? Geef pas echt geld uit als je weet dat je teksten werken.
Altijd je budget op orde met Knab Zakelijk
Met Knab Zakelijk open voor € 7 per maand tot wel 5 betaalrekeningen mét betaalpas en zoveel spaarrekeningen als je wilt. Handig om potjes te maken voor bijvoorbeeld je btw, salaris, winst en kosten. Of maak een apart potje voor je Adwords! Zo weet je zeker dat je nooit te veel budget aan je advertenties uitgeeft.
Karin Broeksma
Karin werkt sinds juli 2018 bij Knab als content marketeer. Hiervoor heeft ze jaren gewerkt als zzp’er, waardoor ze veel weet over alles wat met ondernemen te maken heeft. Bij Knab schrijft ze dan ook veel over ondernemen, maar ook over zaken als inkomsten, uitgaven en sparen.