Aanloopkosten: wat je moet weten bij het starten van een bedrijf
Laatst geüpdatet
31 december 2024
Leestijd
2 minuten
- Laatst geüpdate: 31 december 2024
- Leestijd: 2 minuten
Een bedrijf starten is natuurlijk ontzettend leuk, vooral als je iets doet waar je gepassioneerd over bent. Maar een bedrijf starten kost ook geld. Kosten die je maakt in de startfase noem je aanloopkosten. Ook de btw over deze kosten moet je meenemen in je eerste btw-aangifte. In dit artikel lees je hoe aanloopkosten werken.
Aanloopkosten zijn alle kosten die je maakt om je bedrijf te starten, tot aan het moment dat je officieel ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel (KVK). Voorbeelden van aanloopkosten zijn:
- Het openen van een zakelijke bankrekening
- Visitekaartjes laten ontwerpen en printen
- Het laten bouwen van je website
- Tuingereedschap voor een zelfstandige hovenier
- Laptop voor tekstschrijvers
- Een starterslening
- Marktonderzoek doen
Deze kosten mogen maximaal vijf jaar voor de start van je onderneming gemaakt zijn. Zorg ervoor dat je kunt aantonen dat deze kosten essentieel waren voor de start van je bedrijf.
Waarom houd je aanloopkosten bij?
Er zijn twee hoofdredenen om je aanloopkosten bij te houden: de kosten zijn aftrekbaar en het moet van de Belastingdienst.
- De kosten zijn aftrekbaar: Je mag de btw over deze kosten terugvragen, wat betekent dat je uiteindelijk meer winst overhoudt.
- Je hebt een bewaarplicht: Je moet je administratie minimaal zeven jaar bewaren. Dit betekent dat je facturen van aankopen die je nu doet, pas over zeven jaar mag wegdoen. Dit maakt het voor de Belastingdienst makkelijker om controles uit te voeren.
Hoe verwerk je aanloopkosten in de btw-aangifte?
Om de aanloopkosten op te geven bij je omzetbelasting, is het belangrijk dat je een administratie bijhoudt. Dit kun je doen in bijvoorbeeld Excel of via een online boekhoudprogramma zoals het Knab Boekhoudpakket.
Goed van start met Knab Zakelijk
Ga je van start met je bedrijf, dan is het handig om een zakelijke rekening af te sluiten. Met Knab Zakelijk kun je meteen goed van start met tot wel vijf betaalrekeningen, zoveel spaarrekeningen als je wilt en 500 gratis transacties per jaar. Bovendien krijg je nu tijdelijk zes maanden gratis.
Knab
Met behulp van slimme technologie helpt Knab jou meer uit je geld te halen. Door je handige bespaartips en alerts te geven bijvoorbeeld.