Ingebroken in huis: wat moet je doen?

Je kunt allerlei maatregelen nemen om inbraak te voorkomen. Ook als je op vakantie gaat. Maar of je nou drie weken weggaat of een avondje, er zijn altijd inbrekers brutaal genoeg om wel binnen te dringen. En in de meeste gevallen kom je er pas achter als je thuiskomt. Heel vervelend natuurlijk, daarom zetten wij voor je op een rij welke stappen je moet ondernemen als er ingebroken in huis is. Zo kun je je in ieder geval een beetje voorbereiden.
Gepubliceerd
30 juli 2018
Laatst geüpdatet
2 februari 2024
Leestijd
4 minuten
- Gepubliceerd: 27 juli 2018
- Laatst geüpdate: 2 februari 2024
- Leestijd: 4 minuten

Je kunt allerlei maatregelen nemen om inbraak te voorkomen. Ook als je op vakantie gaat. Maar of je nou drie weken weggaat of een avondje, er zijn altijd inbrekers brutaal genoeg om wel binnen te dringen. En in de meeste gevallen kom je er pas achter als je thuiskomt. Heel vervelend natuurlijk, daarom zetten wij voor je op een rij welke stappen je moet ondernemen als er ingebroken in huis is. Zo kun je je in ieder geval een beetje voorbereiden.

Ingebroken in huis

Ingebroken in huis: je bent als het goed is verzekerd

Heb je een opstal- en/of inboedelverzekering? Dan kun je opgelucht ademhalen: in bijna alle gevallen is diefstal en inbraak gedekt door je verzekering. Hopelijk zorgt deze kennis voor een klein beetje rust, mocht je wel in een overhoop gehaald huis thuiskomen. De financiële schade is in ieder geval gedekt.

Stap 1: bel de politie

Je verzekering neemt de inbraak namelijk alleen in behandeling als er aangifte is gedaan. Een agent komt dan langs om de situatie op te nemen, je aangifte af te handelen en om je vragen te beantwoorden. Als de agent er reden voor ziet, kunnen er zelfs forensische specialisten ingeschakeld worden. Voor het afnemen van vingerafdrukken bijvoorbeeld.

Het is sowieso altijd verstandig om de politie te bellen na een inbraak. Ook als je niets van waarde kwijt bent geraakt. Zo weet de politie namelijk dat er inbrekers actief zijn. In het beste geval vinden ze de dader snel, en anders weten ze dat er meer gepatrouilleerd moet worden in je wijk.

Stap 2: bepaal de schade

Zowel de politie als je verzekeraar zal een lijst willen met een overzicht van de gestolen goederen. De politie kan dit gebruiken in hun zoektocht naar de dader en de verzekeraar gebruikt dit om de schadevergoeding te bepalen.

Verzamel zoveel mogelijk aankoopbewijzen, om de waarde van je goederen aan te tonen. En probeer zoveel mogelijk specifieke en unieke eigenschappen hierbij te vermelden. Heeft je gestolen laptop een sticker of stond er een inscriptie in een verdwenen ring? Zet het erbij! Dit laatste is vooral praktisch voor de politie. Soms vinden ze de dader terug, inclusief de gestolen spullen. En zo weten ze dat het van jou is.

Stap 3: bel de verzekeraar

Je verzekeraar moet natuurlijk ook op de hoogte worden gesteld van de diefstal. Voor schade aan je woning kun je terecht bij je opstalverzekering en gestolen goederen meld je bij de inboedelverzekering. Dit kun je bij de verzekeraar zelf doen, of via je tussenpersoon. 

Zorg dat je het overzicht van de gestolen goederen, het bewijs van aangifte en je polisnummer bij de hand hebt. Aan de hand van deze gegevens kan de melding snel in behandeling worden genomen. Vervolgens krijg je instructies van je verzekeraar wat je moet doen. Reparaties uitvoeren bijvoorbeeld, of simpelweg afwachten.

Stap 4: herstel eventuele schade

Als het raam of de deur kapot is gemaakt door de inbrekers, zal je enkele noodreparaties moeten uitvoeren. Doe dit wel in overleg met je verzekeraar, voor het geval zij eerst bewijs willen zien van de schade. Of misschien wordt er wel een reparateur gestuurd door de verzekeraar voor de juiste afhandeling.

Check ook of er tussen de gestolen spullen bijvoorbeeld bankpassen zaten. Die kun je zelf blokkeren! Je kunt hiervoor de bank bellen en bij sommige banken kun je tegenwoordig zelf de pas blokkeren via de app of via de internet omgeving. Bij Knab kun je zowel via je Persoonlijke Bankomgeving als de app je bankpas blokkeren via Instellingen > Bankpassen > Bankpas Blokkeren. Weet je in ieder geval zeker dat de inbreker niet bij je geld kan.

Stap 5: zoek steun en voorkom een nieuwe inbraak

Oké, de politie is op de hoogte en de verzekeraar handelt je melding af. Waarschijnlijk daalt het besef daarna pas in dat er ingebroken is. Heftig! Het is toch je eigen huis en je voelt je misschien plots een stuk minder veilig. Zoek daarom contact met je dierbaren. Zij kunnen helpen met schoonmaken en opruimen, en kunnen je steun bieden als je dat nodig hebt.

Check daarna of je het huis beter kunt beveiligen. Inbrekers keren namelijk vaak terug bij huizen waar ze al eens ingebroken hebben. Zorg voor goede sloten (en gebruik die ook), verlichting in je tuin en laat geen raampjes open staan als je weggaat. Op deze website van de overheid vind je nog meer tips.

Ingebroken zonder braaksporen, en nu?

Met ‘braaksporen’ bedoelen we de sporen die inbrekers achterlaten als ze zichzelf een weg naar binnen forceren. Bijvoorbeeld splinters aan je deurkozijn door een koevoet, of een gebroken raam.

Sommige inbrekers zijn handig genoeg om geen braaksporen achter te laten. Bijvoorbeeld door te flipperen: het openen van de deur met een pasje. Dat is heel makkelijk als je de deur alleen maar dichttrekt en verder niet op slot draait. Andere inbrekers maken gebruik van openstaande raampjes.

Vroeger was je dan de sjaak. Geen braaksporen? Dan geen vergoeding. Gelukkig zijn de verzekeraars tegenwoordig iets minder streng. Ze bieden meestal dekkingen aan waarbij inbraak zonder braaksporen ook gedekt is. Vaak valt dit onder de Allrisk-dekking.

Zorg dat je goed verzekerd bent

De inboedel- en opstalverzekering vergoeden schade door diefstal. Maar je moet die verzekering dan natuurlijk wel hebben. Een hypotheekverstrekker verplicht de opstalverzekering meestal, maar je kunt zelf beslissen of je een inboedelverzekering wilt. Aangezien je met beide verzekeringen, naast schade door inbraak en diefstal, ook verzekerd bent voor schade door storm of brand, is het slim om ze aan te vragen. 



Judith Hof
Judith werkte tussen 2016 en 2020 bij Knab. Ze begon als Service Expert en vanaf 2018 was ze een van onze content marketeers. .



Deel via:

Bij Knab behoud jij gemakkelijk het inzicht in je financiën