Smartphone gevallen: kun je deze schade claimen?
Gepubliceerd
27 februari 2018
Laatst geüpdatet
2 februari 2024
Leestijd
2 minuten
- Gepubliceerd: 27 februari 2018
- Laatst geüpdate: 2 februari 2024
- Leestijd: 2 minuten
Voor de meeste mensen was de eerste mobiele telefoon eentje die je makkelijk kon laten vallen en een batterijduur van een week had. Tegenwoordig is dat wel anders. Als je telefoon gevallen is en daarom gerepareerd moet worden, kunnen de kosten hoog oplopen. En deze kosten laten vergoeden door een verzekeraar is tegenwoordig vrij complex. Wij leggen je uit hoe dit werkt.
Smartphone gevallen, wat nu?
Hè, wat vervelend. Je wilde gaan zitten, maar was de smartphone in je broekzak vergeten. En nu is het scherm kapot, door de ontmoeting van de telefoon met de grond. Dat wil je natuurlijk laten repareren, maar de reparatiekosten van zo’n dure telefoon lopen al snel op. Misschien kun je die wel declareren bij de verzekeraar. Maar is deze schade wel gedekt?
Schade claimen via je inboedelverzekering
Via de inboedelverzekering is je smartphone verzekerd voor diefstal, inbraak of brand. De standaard dekking compenseert niet de schade als je de telefoon laat vallen, op de grond of in het water, of hem stoot. Terwijl dit de meest voorkomende redenen voor schade aan een smartphone zijn. Als je alle schadegebeurtenissen wilt verzekeren, heb je een Allrisk-dekking nodig.
Houd er rekening mee dat de hoogte van de schadevergoeding afhankelijk is van de leeftijd van je toestel. Bij een telefoon die al wat ouder is, krijg je waarschijnlijk de dagwaarde terug. Terwijl de reparatiekosten waarschijnlijk hoger liggen
Maatregelen van verzekeraars
In 2017 besloot een aantal verzekeraars om de smartphone niet langer op te nemen in de dekking van de inboedelverzekering. Simpelweg doordat het een te grote financiële kostenpost werd. Verzekeraars die de schade aan je smartphone nog wel vergoeden, rekenen bijna allemaal een eigen risico van minimaal € 50.
Sommige verzekeraars bieden een speciale dekking aan voor je smartphone, maar die kost ook weer extra geld. Check daarom goed van te voren wat de verzekeraar van jouw voorkeur biedt.
Het beruchte eigen risico
Met je inboedelverzekering verzeker je je spullen. Hierdoor krijgen de verzekeraars vaak schadeclaims voor kleine ongelukjes. Om dit te ontmoedigen, hanteren de verzekeraars vaak een relatief hoog eigen risico voor bijvoorbeeld mobiele apparaten. Als het eigen risico voor schade aan een smartphone € 130 is, maar de reparatiekosten zijn € 100, kun je de schade al niet meer claimen.
Schade claimen via een andere verzekering
Naast de inboedelverzekering, zijn er ook andere verzekeringen die schade aan smartphones vergoeden. Hier zitten natuurlijk wel voorwaarden aan vast. Denk bijvoorbeeld aan:
- Aansprakelijkheidsverzekering: je kunt schade aan je eigen telefoon niet op deze verzekering claimen. Maak je de telefoon van je partner, een collega of een huisgenoot op kamers stuk? Dan kun je deze verzekering aanspreken.
- Reisverzekering: als je telefoon kapot gaat of kwijt raakt tijdens de vakantie kun je de schade bij deze verzekering claimen. Vaak hanteert de verzekeraar een maximumbedrag dat uitgekeerd wordt.
- Aankoopverzekering: als je je smartphone koopt met je creditcard is hij voor een bepaalde periode verzekerd tegen vermissing, diefstal of beschadiging. Afhankelijk van de kaart is de verzekerde periode 90 dagen tot een jaar.
- Zakelijke telefoonverzekering: ben je zzp'er, dan kan je een zakelijke telefoonverzekering overwegen. Deze verzekering biedt wereldwijd dekking tegen beschadiging, diefstal of verlies van je zakelijke telefoon.
Sluit een goede inboedelverzekering af
Het is natuurlijk hartstikke vervelend als je telefoon kapot is. Zoals hierboven al werd gezegd, ben je enkel met een Allrisk-dekking verzekerd voor deze schade. Het is daarom de moeite waard om de dekking van jouw inboedelverzekering te checken. Zeker als je afhankelijk bent van je telefoon en je hem snel wilt kunnen vervangen.
Wil je weten welke verzekeringen nog meer handig zijn als je een koopwoning hebt? Download dan ons handige e-book 'Verzekeringen'!
Judith Hof
Judith werkte tussen 2016 en 2020 bij Knab. Ze begon als Service Expert en vanaf 2018 was ze een van onze content marketeers. .